Dykning

Av Robbo
21 mars 2006 16:25
Visningar: 3152
Hej!

Hur vore det med en "tråd" som handlar om dykning?

Kunde ju vara kul att utbyta erfarenheter och upplevelser om dykning i olika länder inklusive bra/dålig dykcenters etc...
Av Kuben
22 mars 2006 11:24
Kanooon ide...

Jag har dykt i många år och vatten-tyvärr inte på Västkusten eller Norge ,fast det ligger så nära.
Har framförallt dykt i Stockholm skärgård.Var "hang around" en säsong när Sandhamns dykcenter byggdes upp.Röda Havet (Eilat till Sharm el Sheik) har jag klarat av liksom Stora Barriärrevet och Fiji som jag nog rankar "bäst " hittils...
I sommar bär det av tills Västindien/ABC -öarna ,i den ordningen ,med min sambo och ungar som hittils bara dykt/snorklat i skärgården.Det lär bli en upplevelse ;-)
Av Robbo
23 mars 2006 10:42
Jag tog NAUI Scuba Diver och Advanced Scuba Diver men kom av mig då jag och frugan köpte hus i Roslagen men nu är man igång igen.

Har inte gjort några "långresor" men lär väl göra det i framtiden.
Brorsan bor/studerar i Australien så Barriärrevet ligger ju nära till hands.

Har dykt "lite" här hemma samt Sicilien, Tenerife och Malta i höstas.
Malta var riktigt bra. Ska även skaffa mig kamerahus så att jag kan ta lite foton...
23 mars 2006 12:15
Hej!
Håller med om att en "tråd" om dykning vore trevligt!!
Jag dök senast i Röda havet förra veckan....(känns inte som det var förra v när man sitter här med 70 cm snö), annars har jag dykt vid stora barriärrevet och vid Byron Bay i Australien. Även utanför Ko Chang i Thailand. Byron Bay var nog häftigast för där hade vi sällskap av delfiner, hajar och sköldpaddor. (inte samdidigt)
Hoppas på dyk utanför Turkiet kust i september...
Av Robbo
23 mars 2006 12:23
Turkiet är tydligen inte helt fel.

Vi bokade "nästan" en resa till Öludeniz och där finns tydligen bra dyk....
Någon som har varit där?

weider72
Det låter ju inte helt fel! ;-)
AAAAAAAAVIS!
Av Niclas
27 mars 2006 16:21
Hej! Funderar på att skapa en helt egen diskussionsgrupp för dyksnack. Om vi gör det , lovar ni att hålla diskussionerna vid liv då ;) ? Det är alltid tråkigt med "tomma" foumstrådar....
Av Robbo
28 mars 2006 07:51
Jag är helt klart intresserad av en sådan "tråd"....
Av Legusta
29 mars 2006 18:18
Jag dyker inte men uppskattar bra snorkelvatten...har varit på Koh Tao och Similian Island i Thailand och det var underbara vatten och även mycket uppskattade över hela världen även för dyk. Se min hemsida för tips och skriv gärna i gästboken http://www.sannegarden.net/c4422
Av Ivan
30 mars 2006 13:21 (redigerad)
En diskussionsgrupp med dykning som ämne är inte helt fel. Ge och få tips.
Tog certet i Sverige för 30 års sedan. Plums i så fort isen gått upp. Djupprovet, 25 m utanför Djurö.
Är fortfarande lite tveksam att pardyka i mörka, kalla svenska vatten med någon som tagit sitt cert på 4 dagar i Thailand eller Malta. Har varit för många tragiska olyckor hemma p.g.a. bristande rutin i våra vatten.
Hemma blir det nu mest arbetsdyk vid fritidshuset i Roslagen. Många tappade prylar (ibland hela motorer) och slitna bojkättingar. Sikten ibland mindre än ½ metern.
Jobbade med utbildning i liten skala i Hurghada innan Hurghada blev Hurghada. Största byn där var då Ain Soukna.
Prövade Röda Havet igen för två år sedan. Korallreven väldigt slitna.
Fina rev i HikkaduwaSri Lanka blev också illa åtgångna när snorkel- och dykbåtarna tidigare kastade nytt ankare varje gång de kom ut. Nu finns som tur är fasta förtöjningar.
Bästa dykningen hitintills var drift diving vid Cozumel, México. Bättre än Maldiverna! Maldiverna hade å andra sidan bäst koll på prylarna och Divemasterkompetensen. Méxicos bästa dykvatten ligger på Karibsidan. Lite mer mediokra på Pacificosidan. Men där finns ju så mycket annat att se. Valar t.ex.
På väg ut till Bucco Reef på Tobago stoppade jag en baguette i innanför badbrallan för att ha något att locka till mig fiskar med. Skonsammare än att vända på stenar på botten för att få fram godis.
Förstod se´n varför jag fick så beundrande blickar från girlsen på stranden.
Skall försöka hinna lägga ut lite UV-blder på "Min sida".
Av Ivan
30 mars 2006 14:05 (redigerad)
Se ovan. Utanför Playa ligger Cozumel. Där finns toppenreven utanför kusten mot fastlandet. Artrikedomen beror på att två olika strömmar möts där och att det finns gott om käk för dem som vi vill titta på.
Av Ivan
31 mars 2006 12:22
Citerat från robbo:
Turkiet är tydligen inte helt fel.

Vi bokade "nästan" en resa till Öludeniz och där finns tydligen bra dyk....
Någon som har varit där?

weider72
Det låter ju inte helt fel! ;-)
AAAAAAAAVIS!
I Ölüdeniz har jag bara snorklat. Såg inte till något dykcenter, men det borde ju finnas. Säkert inne i Fethiye.
Har dykt utanför Kusadasi och Ephesus. Där låg kolonnerna som plockepinn på bottnen.
Också stor aktivitet på bottnen. Bubblor och varmt vatten sipprade upp hela tiden (som på Lipariska öarna).
Av Robbo
6 apr. 2006 08:22
Tog certet i Sverige för 30 års sedan. Plums i så fort isen gått upp. Djupprovet, 25 m utanför Djurö.
Är fortfarande lite tveksam att pardyka i mörka, kalla svenska vatten med någon som tagit sitt cert på 4 dagar i Thailand eller Malta. Har varit för många tragiska olyckor hemma p.g.a. bristande rutin i våra vatten.
Håller med dig även om jag inte har så många dyk innanför "västen".
Jag tog mina cert tidig vår i -2C. Inte direkt coctail dykning om man säger så.

Har du dykt på War Fundy?
Av Petratp
7 apr. 2006 18:38
Det är toppen att någon tar initiativet till en bra ide. Kom hem i måndags (3/4) från Maldivern och ön Kuredu och det var tredje gången vi var dit. Det måste finnas en orsak till att man återkommer till samma ställe flera gånger. Vi har prövat andra ställen som Mauritius och Venetzuela men det gör oss bara besvikna. På just kuredu så blir man som en familj med dom på dykcentra. Man fortsätter att ha kontakt med varandra när man kommit hem till ett snöigt och kallt land som här. Servicen där gör kanske att man blir bortskämd för när dom som kör ut grejorna till båtarna vet vilken väska med utrustning som är din och vilken båt du skall dyka med så innebär det att när du lastat din väska på vagnen som kör ut grejorna till båten så till 99% står väskan på båten när du kommer dit. Det är nästan så att dom sätter ihop utrustningen åt dig. Du behöver aldrig bära ut din tub till båten för den står där redan och när du dykt klart tar dom tillbaka den och fyller den till nästa dyk. Det finns många dykplatser och du kan ha önskemål om det är så att du finner en plats mer tilltalande än andra. Gå gärna in på prodivers hemsida ( www.prodivers.com klicka på namnet "kuredu") och kolla upp stället för det är värt att prova. Tyvärr är det ganska dyrt och drygt att ta sig dit men väl där är det värt det.
8 apr. 2006 12:08
Maldiverna? mmmm....d e superfina dykplatser där. Jag är int eså erfaren, jag gick på dykskolan där, med de erfarna dykarna jag var med sa att det är bäst där. Dessutöm har det blivit jätte lätt att ta sig ditt nu på sistånde. Innan fick man boka biljeter ett år innan, men 4Ast har ingen väntetid =))) Det e inte särskild billigt att åka ditt, men det var en hel upplevelse.
Av Icegirl
10 apr. 2006 17:27
Amos:

Var i Playa del Carmen, Mexico, i december 2005. Vi kom dit precis efter stormen Katrina som förstört väldigt mycket av stränderna och reven tyvärr. Cancun var värst drabbat så tipset är att både bo och dyka i Playa del Carmen. Cozumel, som Ivan nämnde, en jättefin ö var också helt förstörd, stränderna var helt borta. Ska du dyka där är djupdykning (20 m) enda alternativet. De grundare reven är förstörda. Då är det jättefint (om du ser till att ha lampa..). Det finns gott om sköldpaddor i vattnet utanför Playa del carmen, vilket var det bästa med dykningen där. Tips är att åka med dykbåt ut till Tortuga (tror det hette så), det är känt för sina sköldpaddor och du lär garanterat se flera. För snorkling är Akumal ett måste, det är en strand lite längre söderut där vi snorklade i typ 2 timmar o såg både Bluespotted eagle ray (flera ggr) och sköldpadda, väldigt häftigt att försöka snorkla ifatt rockan!!

Annars är det definitiva måstet för dykare i mexico (men måste vara avancerad dykare): grottdykningen Cenotes. Det är de häftigaste dyk jag någonsin gjort, går inte att jämföra med annat. Man dyker i kristallklart sötvatten i grottor (med guider) som skapades för miljoner år sedan och tidvis finns inget naturligt ljusinsläpp, det är kolsvart och guiden lyser upp de olika stalaktitformationerna och fossiler mm (det finns även rester av människor som använde grottorna för offer tusentals år seedan). Det finns massor av cenotes runt omkring Playa del carmen, men Dos Ojos dök vi i och den var finast, mitt i dyket gör du en uppstigning i en grotta med fladdermöss, Bat cave. Det är ett grunt dyk, maxdjupet är 5 m men det är också det som är det häftiga, oftast ser du ljusstrålar skina ner i vattnet från olika öppningar och det är alldeles turkosblått! Vi hade dessutom sån tur, vi fick dyka ensamma med guiden så det vara bara vi 3 vilket var väldigt tryggt.

Det är väldigt lätt att ta sig till olika stränder och för snorkling (och till mayatemplena), det är bara att hoppa på lokala bussar (vans) som går hela tiden och stannar var som helst, de kostar typ 10-20 spänn.
Av Mac68
10 apr. 2006 17:40
Turkiet är suveränt att dyka vid, brukar dyka i Alanya, helt underbart vatten, så klart att man inte märker när man är på 30 m djup, för det är så klart vatten.
Skall ditt nu igen, den 21 Maj. 3.e gången nu.
De har väldigt bra guider när man dyker, 10 av 10 möjliga
Av Mac68
10 apr. 2006 17:45
Jag tog dykcert (PADI) i Lysekil, gullmansfjorden är otroligt fint dyk vatten, kan verkligen rekomendera det. har AOW cert, har egna grejer skulle vara kul om man kunde dyka med ett gäng. Har tänk att ta rescue, är det någon mer som har tänkt att göra det?
Av Robbo
11 apr. 2006 10:52
mac68
Själv har jag NAUI Advanced Scuba Diver cert... får se när jag går vidare och tar rescue.

Har inte dykt i turkiet men det kanske blir nästa år. Vi får se!

Skulle även vilja lära mig mer om fotografering samt vrakdykning.
Av Soile
29 apr. 2006 15:17
Asbra idé med en tråd ang dykning. Jag kan varmt rekommendera folk att åka till Borneo och dyka. Har själv varit där 2ggr - helt underbart. Bra sikt, man ser allt från småräkor, till nakensnäckor, till barracudor, sköldpaddor, rockor, muränor, mantor och så klart hajar ==) så gott som vid alla dyk. whitetip, blacktip, grey reefshark, leopard shark och hammarhajar för att nämna några. Jag kan även varmt rekommendera Scuba Junkie - dykcentret jag dykt med.
http://www.scuba-junkie.com.
Kommer att åka dit igen men först ska jag till Sulawesi i juli - Borneos grannö, sen blir det sydafrika(dyka med vithaj) och Mozambique(mantor och valhaj) i dec-jan.
Har även varit i Australien, Röda Havet och Mexico och dykt. Men Borneo är helt klart bäst , so far, tycker jag.

/S
Av Robbo
1 juni 2006 16:11
Bästa dyken i Sverige?

Det sägs att västkusten har erhört bra vatten med bra sikt...
Sveriges Maldiverna har jag hört.

Östkusten kanske inte har så bra sikt men det finns mycket annat kul att se.
Vrak till exempel...
Av Jorgen
21 juni 2006 20:42
Citerat från robbo:
Bästa dyken i Sverige?

Det sägs att västkusten har erhört bra vatten med bra sikt...
Sveriges Maldiverna har jag hört.

Östkusten kanske inte har så bra sikt men det finns mycket annat kul att se.
Vrak till exempel...
Visst finns det fina naturdyk på västkusten, jag bor ju där så av gammal ohejdad vana brukar det bli många dyk på just nämnda kust :)
Gullmarsfjorden mycket bra landdyk, och med dom häftigaste väggarna i Svergie. Väggen i Ormestad stupar ner till 100m och är väldigt mäktig. Och i anslutning till Gullmaren har vi Lysekil. Många fina naturdyk, med båt då. Samt så finns ett landdyk inne i Lysekil som är bra. Väldigt bekvämt i alla fall. Sen har ni ju hela sträckan upp till Norska gränsen, där finns mycket att beta av....
Och visst finns det vrak på västkusten också, dock så ligger dom bästa oftast utanför sportdykningens område..