Dykarcerifikat?

19 sep. 2013 18:39
Visningar: 746
Någon som vet om det finns så man kan ta dykarcertifikat i Ayia Napa och vad kostar det? Är det billigare att ta det i Sverige?
Av Ivan
19 sep. 2013 21:52
Antagligen mycket billigare än i Sverige. Men utbildningen kan vara betydligt lägre kavlitet.
Teorin bara att titta på en CD. Några timmar i bassäng och sedan plums i.
"Learn dive in four days" är vanligt.
Själv dyker jag inte i par här hemma med någon som bara fått utbildning utomlands.
Om du ändå vill: Ta ett samtal med deras divemaster så får du ganska snart ett grepp på deras kompetens.
De flesta dykolyckor hemma beror på ovana vid mörka och kalla vatten.
24 sep. 2013 12:42
ska nog avvakta ändå, men tack för svar! =)
27 okt. 2016 21:21
Citerat från Ivan:
Antagligen mycket billigare än i Sverige. Men utbildningen kan vara betydligt lägre kavlitet.
Teorin bara att titta på en CD. Några timmar i bassäng och sedan plums i.
"Learn dive in four days" är vanligt.
Själv dyker jag inte i par här hemma med någon som bara fått utbildning utomlands.
Om du ändå vill: Ta ett samtal med deras divemaster så får du ganska snart ett grepp på deras kompetens.
De flesta dykolyckor hemma beror på ovana vid mörka och kalla vatten.
hej
hur är dykvattnet runt cypern då?
Mvh Jocke
Av Ivan
28 okt. 2016 11:51
Matilda305 frågade om Ayia Naåa som ju ligger å¨Cypern.
Inga spektakulära dykvatten runt Cyper.
Detta är ju Medelhavet, nästan utdött, så inte så många firrar att titta på.
Närmaste bra dykmål är ju Röda Havet med många fiskar och gott om koraller.
Världsbäst tycker jag att vattnen är runt Concumel utanför Mexico. Minst lioka bra som Maldives.
Här möts en kall och en varm ström som för med sig mycket mat till firrarna.
Tyvärr härjade min namne Hurricane Ivan där för ett antal år sedan. Reven har nu återhämtat sig bra.
28 okt. 2016 12:02
Så det typ som att dyka i Turkiet då, gjorde det i somras och är inte helt imponerad, bra för en nybörjare som mig men vill nog ha lite mera.
Har snorklat i röda havet och set vore kul att dyka där också men har semester i juni och då går det inga charter resor dit.
Kan du rekommendera vart man kan åka i börja av juni, typ Kroatien?
Mvh Jocke
Av Ivan
28 okt. 2016 23:01
Hej Jocke,
Var reseledare-guide i gamla Jugoslavien. Dykningen har aldrig varit Number One för turister där.
Röda havet funkar bra i även i juni. Du är ju mest i vattnet! Så inte för varmt.
Lätt att ta sig dit på egen hand också. Undvik helst Cairo!
Du kan kolla min sida här på RG.