Dubrovnik eller Rovinj?

2 juni 2016 17:51
Visningar: 1184
Hej! Vi är inne en del på att åka till Kroatien nu i juli, och har kollat på Dubrovnik och öarna där nere, och även Rovinj med kringliggande öar i Istrien. Har googlat runt massvis, men jag får bara mer och mer beslutsångest! Jag har förstått att det är stenstränder som gäller, och det har jag inget problem med. Det jag däremot vill undvika är turistmassorna. Vart hittar jag fina stensträner/klippbad där det inte är överflödigt med turister? Och sedan undrar jag för de som besökt området runt dubrovnik och Rovinj, hur är vädret i Juli? Hur varmt har det varit och har det regnat mycket/lite? Vill såklart ha så stora solchanser som möjligt, så var i kroatien är det störst chans att undvika regn? :) Och om ni har besökt båda ställena, vilket har ni föredragit?
2 juni 2016 20:43
Jag har varit i Dubrovnik, men inte i i Rovinj.
Dubrovnik är superfint och bör upplevas någon gång, men ensam lär du knappast vara i juli...
Generellt om man vill undvika turistmassor vid Medelhavet är det smart att ta sig till någon (flygplatslös) ö.

Själva ska vi åka till den kroatiska ön Vis nu om två veckor.

Vädret i Juli kommer att vara fint, vilken av orterna du än väljer. Varm och sol.

Jag har skrivit om Dubrovnik och lagt ut en del bilder här på min blogg:
http://4000mil.se/index.php/dubrovnik-och-montenegro/
Av Mirreli - Reseguiden.se
3 juni 2016 09:48
Hej, jag har varit i både Rovinj och Dubrovnik och båda är fantastiska gamla städer, varav Rovinj är betydligt mindre. Som tidigare sagt, är du inte speciellt ensam någon stans, är ju högsäsong. Hyr du bil kan du dock hitta stränder som inte har så många besökare. Rovinj är en klassisk konstnärsstad och präglas av små ateljéer runt om i gamla staden. Själva staden är byggd på en höjd och på toppen finns det en vacker gammal kyrka och Dubrovnik är mer platt. Istrien är generellt lite grönare än söderöver men i juli är det varmt vart du än beger dig. Ha en fantastisk semester!//Mirre
3 juni 2016 22:00
Gunillad: Nej, jag har förstått att det är en del folk i Dubrovnik. Därför tänkte vi spendera några dagar i någon utav städerna och sedan leta oss ut till någon, förhoppningsvis, lite lugnare ö. Men ni verkar ha haft en fin vistelse i Dubrovnik!

Mirreli: Var det någon utav dessa städer som du gillade mer? :)

Tips på någon lugn ö med fina stenstränder/klippbad? Med en mysig by/stad. Har någon av er varit på korcula, cres eller krk? Och i sådana fall, vad tyckte ni om dessa öar? :)
Av Trea
5 juni 2016 22:42
Kroatien är fint överallt, så man kan nästan inte göra fel när man väljer ;) I juli är det mycket turister, både i Dubrovnik och i Rovinj. Just Dubrovnik kan bli extremt fullt av turister, så jag skulle välja Rovinj av dessa två alternativ. Om du verkligen inte vill att det ska vara mycket turister får du dock välja någon helt okänd ö ;) Vi har skrivit om våra favoritställen i Kroatien här: http://www.freedomtravel.se/restips/europa/balkan/kroatien/
Av Mirreli - Reseguiden.se
6 juni 2016 22:07
Mirreli: Var det någon utav dessa städer som du gillade mer? :)
Båda är fantastiska, Dubrovnik världskänd pga av sin storlek. Jag tror du skulle trivas bäst i Rovinj.
Tips på någon lugn ö med fina stenstränder/klippbad? Med en mysig by/stad. Har någon av er varit på korcula, cres eller krk? Och i sådana fall, vad tyckte ni om dessa öar? :)
Vi har ju hus på Krk så lite partisk är jag ju ;). Krk stad är supermysig, läs gärna min guide om ön: http://www.reseguiden.se/reseguider/med-familjen-pa-krk-4794
Crec minns jag inte så mkt av, var liten då och vi åkte alltid vidare till Mali Losinj.
Av Dadida
7 juni 2016 10:42
Hej, som någon har skrivit Kroatien är vacker överallt. Det stämmer :). Jag har varit på många olika platser där. Själv väljer vi stad Krk, jag och mina tre barn trivs där. Älskar våra promenader till gammal stan varje kväll. Om ni vill ha det lugnt då kan jag rekommendera Kraljevica som ligger precis vid bron till ön Krk. Inte turist ställe allts. Ostro område, var finns camping och flera lägenheter som man kan hyra.
Rovinj är fin, men vi kanske har inte hittat där rätt strand att bada. Men gammal stan är jätte mysig! I juli är mycket folk överallt och vi är alltid i Kroatien i denna tiden för jag har semester bara i Juli månad. Alltid sol - vilken del av Kroatien vi än väljer. Nära Dubrovnik jag gillar Cavtat, liten byn, men man kan ta bus eller båt till Dubrovnik för att spendera kvällar där, till exempel. Hotel Albatros har bra småstenstrand där. Mlini också var bra (lite närmare till Dubrovnik än Cavtat). Önskar dig en härlig resa till Kroatien!!!