Dolda pärlor i Paris

Av Lora
6 juli 2015 21:37
Visningar: 2287
Planerar en minisemester om någon vecka.
Efterlyser tips på era dolda pärlor som
kommit i skymundan av allt det som måste ses.

Vilka är era hemliga favoriter i Paris?
Av Lora
7 juli 2015 12:05
Stort Tack, C2!

Bra länk - a view on cities – lär komma till användning!
Boende är fixat – fick hjälp från gamla trådar:
skippar hotell och satsar på en lägenhet denna gång.

La Défence omnämns i gamla trådar också då folk frågar
efter lite udda tips i Paris – ett intressant område.
Lär bli ett besök dit samt till Mont Valérien (http://www.mont-valerien.fr/) bl.a.
8 juli 2015 09:07
Hej!
Jag rekommenderar alltid rue Mouffetard, en väldigt mysig gata som vi upplevde var en riktig pärla. Följer ditt inlägg eftersom jag också letar efter det där lilla extra i Paris.
Trevlig resa!
Anette
Av Lora
9 juli 2015 06:23
Hej, Anette, och Tack så jättemycket!

Din artikel om er härliga resa läste jag häromdagen och
noterade just rue Mouffetard. Ska inte missa denna pärla.

Febrilt fortsätter jag att leta efter det där lilla extra om/i Paris.
Noterar. Planerar. Stjärnmärker det jag vill se/uppleva.

* Uncover the charms. Discover the secrets. På en guidad cykeltur kanske?
http://www.parischarmssecrets.com/

* “The oldest tree in Paris stands in one of its most touristic areas, but how many of the city's visitors take a second glance at it as they walk past?” Trädet påstås vara 400 år gammal… Hm.

* Att hitta det gömda vattenfallet i Parc des Buttes Chaumont

* Missa inte utsikten från 43 up the roof

* "How to become Parisian in one hour?" kurs!
Här är Lesson n°1: https://youtu.be/dxTb2rbfscA

… resterande väl på plats.... :)
10 juli 2015 11:06
Hejsan!

Ja cykelturen ser ju spännande ut, det har vi inte testat.
"How to be an Parisian in one hour " var vi på nu i våras och den var rolig, man ska bara inte ha för höga förväntningar, men det är en trevlig grej.

Skriv gärna om du hittar något så där extra, för man vet aldrig snart kanske det bär av till Paris igen...

Ha det gott!
Anette
Av Lora
12 juli 2015 12:49
Hej, Anette!

Det blir en cykeltur - berättar sedan hur den var och
om jag hittar något så där extra… lovar att skriva om det.

(Fortsätter att planera lite grann - en utflykt från Paris.
Var väldigt mycket inne på Mont-Saint-Michel men
ändrar mig nu i sista stund till Alsace… vilken
fascinerande region med sin brokiga historia… )

Trevlig helg,
L.
Av Lora
15 juli 2015 01:39
Tack!! Sitter och bokar tågbiljetter till
Strasbourg, till Basel, till Luxemburg…

Le Train Blue är superläckert bekräftar du. :) Får testa det då.
Intressant blogg förresten… a lá smått & gott.

Le 28 och Le Premier (Ferrandi) har jag hittat till.
Men de har sommarlov.

Lär bli några ställen som jag väljer bl.a. från:
http://www.thepariskitchen.com/feature/hidden-gem/
15 juli 2015 21:47
Tips 1) Bo inte på ett av de stora hotellen på de fina gatorna.
Tips 2) Gå på små lokalkrogar, handla på hörnan och köp en frukostmacka från hålet i väggen längre ned på gatan.
Av Lora
17 juli 2015 12:08
Tack för bra tips om hur man fiskar pärlor… :)
22 juli 2015 12:22
Jag letar också efter pärlor i Paris, varför jag såg ditt inlägg. Hoppas du hittar nåt när du åker som du kan tipsa om sen!

Jag vill iaf tipsa om ställen i Alsace då jag bodde i Strasbourg under våren 2014!

Åk på route de vin! Särskilt Riquewihr och Kaysersberg kan jag rekommendera :) Går bussar från Colmar.

Au Brasseur i Strasbourg har de fantastiska lokala pizzorna (tarte flambé) och eget öl billigt (före kl 18?).

La cloche a fromage är en restaurang med bara ost, fondue och raclette, jättegott faktiskt!

Keramik finns det gott om och Soufflenheim är värt ett besök om man är intresserad, men samma saker finns att köpa till ett aningen högre pris i Strasbourg också.

Lycka till! :)
Av Lora
24 juli 2015 08:35
Hej,

jag hoppas på att hitta en och annan pärla i Paris.
Återkommer om det. :)

Och tack så jättemycket för bra tips om ställen att besöka i Alsace!
Ju mer jag läser om regionen desto mer fascinerar det mig.
Endast en dag i Colmar med omnejd.
En cykeltur: Eguisheim – en grym stigning till Husseren-les-Chateaux – nerfart till Geuberschwihr. Därifrån vidare till Pfaffenheim och Rouffach (vingården Clos St Landelin- René Muré).

Så du bodde i Strasbourg under våren 2014. Mycket intressant.
Ska inte missa La Cloche à Fromage! Tack!

Har du fler pärlor i Strasbourg?
Av Lora
16 aug. 2015 19:22
Citerat från Smaragden:
Hej!
Jag rekommenderar alltid rue Mouffetard, en väldigt mysig gata som vi upplevde var en riktig pärla. Följer ditt inlägg eftersom jag också letar efter det där lilla extra i Paris.
Trevlig resa!
Anette
Hej, Anette!

Jag är tillbaka från Paris… och kan inget annat än att
hålla med Audrey Hepburn om att: ” Paris is always a good idea.”

Cykelturen blev en toppen aktivitet.
Guiden: ”Vad är din erfarenhet av Paris?”
Jag: ”Första dagen. Första aktiviteten.”
Guiden ler: ”Då har jag en stor press på mig för att
göra din första dag här minnesvärd.” Och han höll ordet.

Vi cyklade genom 5-6 olika arrondissements och stannade med jämna mellanrum på olika mer eller mindre kända platser. Turen är historiskt inriktad och vi fick berättat för oss sådant som man länge får leta efter i någon bok. Cred till Guiden - hans berättarförmåga var/är enastående! Han hade vår uppmärksamhet i sina händer under hela turen som varade i fyra timmar.

På det hela så fick jag en känsla av att jag såg och upplevde väldigt mycket av Paris på en mycket kort tid. Fick också många tips om olika ställen som jag kan fortsätta att fördjupa mig i på mina nästkommande resor dit.

Några favoriter från denna gång
(förutom cykelturen och guiden Olivier samt alla små konst- och fotogallerierna):

* Blev tipsat om ett bra lunchställe där man kan avnjuta bl.a. de bästa smörgåsarna i Paris:
Le Petit Vendôme, 8 Rue des Capucines
Ett hål i väggen och jag missade det första gången. Busy atmosfär under lunchtiden, mycket bra servicenivå för att vara Paris. Klientel: mest locals när jag besökte det.

* En pärla där jag avnjöt lättare god och prisvärd lunch:
Cosi, 54 Rue de Seine. Deras chokladkaka är mumsigt värre - slår min egen alla gånger!

* Ytterligare ett tips om ett matställe och där serveras det kött som smälter i munnen:
Boucherie Rouliere, 24 Rue des Canettes. I närheten av Saint- Sulpice kyrkan. Mest locals även här.



Paris är Inspirerande. Sinnesväckande. Erbjuder mycket för en minimal ansträngning.
Så mycket historia. Så mycket skönhet. Så mycket hemlighet som man vill avslöja.

Att bara vara och ta dagen som den kommer, promenera längst de små gatorna i närheten av Rue St-Sulpice t.ex., insupa atmosfären, njuta, observera, uppleva… Det räcker med några få resor för att få ihop det till ett eget pärlband med parisiska pärlor. :)

Trevlig helg önskar jag dig och din familj!

Lora

16 aug. 2015 22:54
Tack Lora!
Jag ska ta med mej dina tips, speciellt de med matställena nu när vi åker om ett par veckor.
Kanske blir det en cykeltur..
/Anette
Av Lora
17 aug. 2015 22:35
Tack själv, Anette!

Jag hade ju dina tips med mig till Paris. :) Hoppas att du hittar något extra även denna gång som du kan skriva om här väl efteråt. Önskar Er en riktigt trevlig och fin resa!!
20 sep. 2015 10:02
Nu är vi hemma från Paris! Vi hade fantastiska dagar bortsett lite regn.
De bästa godbitarna tycker vi var bla att gå på matmarknad och köpa lite gott som vi sedan åt år vid Seine och drack lite billigare champagne till.

Vi gick också ner bakom Sacre Cour och strosade omkring. Det är det dom är så fantastiskt med Paris att i vissa delar är det en sådan småstadskänsla och vissa delar är det värsta storstaden. Bakom Sacre Cour var det småstad. Där gick det damer och herrar på väg ut på dagens tur och sa "bonjour" när man mötte dem.

En promenad längs Canal Saint Martin var mysig, lie gulliga affärer och vackra broar.

En kväll var vi på Le Vieux Belleville som jag väl skrev om till dej Lola. Det var roligt, dit kommer vi att återvända. Man ska inte ha för höga krav men det var gott, trevligt och mycket fransmän.

Till våren blir det Paris igen och då ska en "Parismotståndare" med, frun vill, men han hr hittills vägrat och då kanske vi tar cykelturen.
Ha det gott!
Av Lora
27 sep. 2015 15:55
Tack, Anette, för härliga fina godbitar från Paris!

You love Paris in the spring time
You love Paris in the fall
You love Paris in the winter when it drizzles
You love Paris in the summer when it sizzles… :)

Något att längta till: https://www.youtube.com/watch?v=yDCqW6FlPvs

Ha det gott du också!