Doha/Qatar på natten

Av Almloef
2 aug. 2014 15:48
Visningar: 6563
Tjenare!

Jag och flickvännen ska dra på resa till Kuala Lumpur och Singapore. Vi åker med Qatar Airways och kommer få en 8 timmars mellan landning i Doha på vägen hem. Eftersom vi båda samlar länder hade det vart kul att dra in till Doha en snabbis. Problemet är att vi kommer på natten. Så frågan är: Är det farligt i Doha på natten och finns det ens något att göra? Tänkte att så varma länder kanske utnyttjar natten lite, eller är det stendött?

Tackar för svar! :)

Gabriel
Av Marilcj
3 aug. 2014 07:40
Även om 8 timmar är mycket så är det knappt ide att lämna flygplatsen, bussen fr planet in till terminalen tar ca 20 min och innan dess kan ni ha fått vänta inne på planet för att komma med bussen, säkerhetskontrollen/tull ska passeras, dessutom ska ni köpa er ett visa, så innan ni lämnat flygplatsen är 1,5-2 tim försvunna...sen ska ni vara tillbaka på flygplatsen 2 tim innan och ska passera säkerhetskontroller o likn igen

Sen kan det mycket väl komma att dyka upp en ändring i flygtider, vi hade den 8 timmars mellanlandningen vid ett tillfälle och fick förfrågan någon dag innan avresa om vi kunde tänka oss lämna Doha lite tidigare, samma har hänt andra bekanta.
Samma när vi hade 3,5 tim en gång så blev den 1,5...men så kort mellanlandning kommer vi aldrig mer ta för då var det bara stress och de fick skicka oss före i säkerhetskontroller för vi skulle hinna m nästa plan.
3 aug. 2014 17:33
Hej

Jag upplevde det som väldigt snabbt att ta sig in till Doha...
Ni checkar ju in bagaget hela vägen dessutom, så det behöver ni inte vänta på.

Bussen från planet in till terminalen stannar på två ställen, ett stopp för de som faktiskt ska till Doha och ett stop för transitresenärer. Det gäller att gå av på rätt ställe.
Doha ligger sedan i direkt anslutning till flygplatsen, några minuter i en taxi.

För att få komma in i landet måste man betala ett visum på plats. Detta måste betalas med ett kreditkort. Kostar ca 200 kr har jag för mig.
Man måste även kunna uppvisa en hotellbokning, eller i alla fall en adress där man tänker bo. Det blir ju ett problem för er...

Doha är lika säkert som dött på natten, skulle jag säga...?
Och förstås ganska mörkt.
Doha är en skrytig plaststad som tycks ha byggts för att imponera på någon, oklart vem. Många av de nybyggda husen står tydligen tomma.

Om ni prompt vill in, ta en taxi och be den köra ner er till "the corniche" dvs strandpromenaden, be taxin vänta, ta några bilder på skylinen, kolla in Museum of islamic art (stängt förstås, men cool byggnad) och åk tillbaka.

Doha flygplats är väl typ lika plågsam som en långsam död.
En snabbmatsrestaurang, en taxfree-shop, massor av hårda säten som man inte sover gott på.
Fast det ska visst finnas någon lounge också att betala in sig på?
Av Marilcj
3 aug. 2014 20:58
Det finns mer på flygplatsen i Doha än snabbmatsrestaurang, coffe/theshop, bar mm, taxfreen där är betydligt billigare än de i Norden, tysta rum m bekvämare stolar och det är det även i den nyare delen, loungen kostar ca 250 kr för resande i ekonomiklass,

Nyfiken fråga, bokade ni m 8 tim mellanlandning för det var billigare eller för att det inte fanns andra avgångar den dagen?
Om det var det sistnämnda så kan Qatar hjälpa till m att ordna vissa saker, har tyvärr inte mailet kvar där det stod om just den biten med långa mellanlandningar, men det ska finnas o läsa på deras svenska sida
3 aug. 2014 21:34
Citerat från Marilcj:
Det finns mer på flygplatsen i Doha än snabbmatsrestaurang, coffe/theshop, bar mm, taxfreen där är betydligt billigare än de i Norden, tysta rum m bekvämare stolar och det är det även i den nyare delen, loungen kostar ca 250 kr för resande i ekonomiklass,
Är du säker på att det finns en bar?
När jag flög Stockholm-Doha satt tre herrar (svenska) bakom mig och diskuterade med stigande desperation hur de skulle överleva sin påtvingat "vita" transit.
De var inne på att köpa en 75:a på taxfreen, ett par cola i snabbmatsrestaurangen och sen blanda själva på toa...
:-)
Av Marilcj
4 aug. 2014 16:13
Beror kanske på när du var där?
Vi var nämligen oxå helt säkra på att där inte var nån alkoholservering, eftersom det inte var det när vi flög via Doha 2011, så vi köpte en packe öl med oss upp, det första vi såg när vi kom upp var en bar (åtminstone var där flaskor o ölpump, vi passerade bara vidare) och "coffeshop", dessutom hittade vi en hörna m mjuka stolar.
Däremot höll de inte den delen öppen dygnet runt som borta vid snabbmatsstället märkte vi när vi flög hem o jag ville ha riktigt kaffe.
Av Bibby
5 aug. 2014 00:08
Nu har jag inte varit på Hamad men på den gamla flygplatsen så fanns det en lounge med det mesta man kan önska sig i dryckesväg, dock ej i matväg.

Och nej, Doha är ingen höjdare på natten.
Absolut inte farligt, men tråkigt då allt är stängt.