Djurupplevelser på Borneo

Av Annl
7 apr. 2013 08:44
Visningar: 1704
Hej,

Tar tacksamt emot alla tips om vad man inte bör missa på Borneo om man vill ha djurupplevelser och kolla på apor, urangutanger, upptäcka djungeln m.m.

Är det möjligt att se urangutangerna i det fria eller måste man besöka de särskilda centren som tar hand om skadade djur? Skälet till att jag ställer frågan är att jag förstått att det ska vara extremt svårt att se dem i det fria. Var är det störst chans att se urangutanger i det fria - på västra eller på östra sidan av Borneo?

Sen har jag förstått att man kan gör ett spännande flodsafari. Någon som kan tipsa närmare om detta?

Och så har jag läst att det ska finnas några spännande grottor som man inte får missa?

Är et något annat som man också bör se på Borneo? Bad är inte aktuellt - det planeras till senare del av tänkta resa.

Tack på förhand!
9 apr. 2013 15:54
http://www.passport.nu/semengogh-orangutang-center/

Samt text från Dyk- och Äventyrsresor:

Vilda bestånd finns i Sabah och Sumatra till en viss del men det huvudsakliga beståndet finns i Sarawak och angräsande Kalimatan där de är helt skyddade och där finns enorma areor av orörd regnskog.
Det finns orangutangsafaries och andra djungelturer där man har stor chans att se vilda orangutanger men vill man vara på säkra sidan så bör man besöka ett rehabliteringscenter där de lever i frihet i djunglen men matas regelbundet av djurvårdare; i Sarawak finns ”Matang” och ”Semmengok Orangutangcenter” och i Sabah finns ”Sepilok rehab.center”

Mvh Eva
Av Bengtar
9 apr. 2013 17:34
Att som alla andra gloturister enbart se på orangutanger i ett center som är snudd på djurpark är väl inte så intressant, eller? Borneo har en enastående flora och fauna som man närmar sig "the hard way". Titta på Naturbokhandeln och läs in dig rejält på floran och fåglarna. Se till att ha en bra kikare med,. Inte sånt där skit som säljs på macken utan en riktig. Jag rekommenderar Mount Kinabalu för både fauna och flora. Det bästa stället på Borneo för den som vill se öns rikedom av natur är Danum valley.
Av Annl
11 apr. 2013 05:54
Vad spännande! Tack för tipsen
Citerat från indianturbo:
http://www.passport.nu/semengogh-orangutang-center/

Samt text från Dyk- och Äventyrsresor:

Vilda bestånd finns i Sabah och Sumatra till en viss del men det huvudsakliga beståndet finns i Sarawak och angräsande Kalimatan där de är helt skyddade och där finns enorma areor av orörd regnskog.
Det finns orangutangsafaries och andra djungelturer där man har stor chans att se vilda orangutanger men vill man vara på säkra sidan så bör man besöka ett rehabliteringscenter där de lever i frihet i djunglen men matas regelbundet av djurvårdare; i Sarawak finns ”Matang” och ”Semmengok Orangutangcenter” och i Sabah finns ”Sepilok rehab.center”

Mvh Eva
Av Annl
11 apr. 2013 05:56
Tack för tipsen.

Nej, som jag skrev så vill vi förstås helst se urangutangerna i det fria.

Kikare är redan ordnad - och det är inte från macken utan sådana som amerikanska polisen har så de är riktigt bra.
Citerat från bengtar:
Att som alla andra gloturister enbart se på orangutanger i ett center som är snudd på djurpark är väl inte så intressant, eller? Borneo har en enastående flora och fauna som man närmar sig "the hard way". Titta på Naturbokhandeln och läs in dig rejält på floran och fåglarna. Se till att ha en bra kikare med,. Inte sånt där skit som säljs på macken utan en riktig. Jag rekommenderar Mount Kinabalu för både fauna och flora. Det bästa stället på Borneo för den som vill se öns rikedom av natur är Danum valley.
Av My53
14 apr. 2013 19:49
Hej. Vi var på Borneo o såg en urangutang i det Fia när vi var på flodfärd på Kinabatang River. Men vi såg massa andra apor, fåglar, elefanter,krokodil och blodiglar... Vad gäller grottor rekommenderar jag Niah-grottorna utanför Miri. Häftiga! Sen tycker jag att staden Kuching var jätteintressant. Ha en bra resa!