Diverse europeiska städer Juli/Augusti 2012

2 maj 2012 20:01
Visningar: 431
Efter att ha kikat runt bland alla "Jobba i Australien" och "Cykla genom Afrika"-inlägg här så känns mina planer plötsligt väldigt slappa och svenne-bananiga. Men men!

Jag är sugen på att spendera min allt för korta semester i Juli/Augusti med att upptäcka så mycket som möjligt, så planen är att besöka ett antal Europeiska städer genom en tågluff eller liknande. Jag har inte varit runt särskilt mycket alls så jag är öppen för förslag, men min första tanke var att börja med Lissabon - Madrid - Barcelona och sen jobba sig uppåt nånstans.

Jag vill få ut lite av varje: sol och bad, kultur, fotografering, fest och allmänt turistande. Extra intressant hade det blivit tillsammans med några likasinnade! :)
5 maj 2012 18:57
Hej Peter,
Europa när ett alldeles utmärkt resmål som verkar vara lite underskattat numera.
Själv tänkte jag åka på bilresa igenom Europa i sommar, det passar utmärkt när man vill se lite av mycket.
Jag har semester tre veckor i slutet av Juli - början av Augusti som det ser ut nu och tänkte tillbringa 1-2 veckor av den tiden i bil någonstans i Europa, hur lång tid och hur långt jag åker beror lite på om det är någon som vill åka med.

Det du vill få ut av resan tycker jag stämmer rätt så bra med vad jag gillar. Jag är särskilt fascinerad av byggnader och andra historiska platser. Samt att fotografera de fina vyer som man kan hitta under resan.

Gällande resmål så är jag öppen för förslag, alla platser som jag inte har varit på är värda ett besök. Och några av de jag har besökt förtjänar att besökas igen. Kika gärna på http://europaresa2012.jakobsson.me.uk där har jag lagt upp några glimtar från tidigare resor och några grova förslag på kommande resrutter.

Hälsningar David
6 maj 2012 18:24
Låter absolut som en kul idé David! Kikade på ditt ruttförslag och det verkar intressant. Skickar ett PM till dig så kan vi hålla kontakten och hoppas vi får tag på några fler intresserade :)
7 juni 2012 20:39
Hej! Jag och en tjejkompis drar ut på en liten Europaturné (2-3 veckor) från vecka 29. Eftersom vi fick ett par avhopp nyligen, finns möjlighet att hänga på! Resrutt lite flytande, just nu ser den ut så här:
Sthlm-Malmö 13 juli (sova i Malmö)
Malmö-Berlin 14 juli (2-3 nätter i Berlin)
Berlin-Prag 16 juli (2-3 nätter i Prag)
Prag-Bordeaux 19 juli (2-3 nätter längs vägen som ej är planerad, önskemål?)
22-28 juli UCPA-camp (Lacanau) Vi tänkte spela tennis, men andra alternativ finns (även på andra platser)
28-4 augusti Ej planerad sista vecka, öppen för alla förslag, t ex Barcelona...

Vi tänkte nog köra en blandning av budgetboende och ”lyx” (i t ex Berlin kostar fina hotell väldigt lite). Vill man inte med på ”träningsveckan” http://www.ucpa.se/Lacanau-sommar , kan vi släppa av innan och komma efter en vecka senare. Jag har tjänstebil (kombi), men ska försöka hinna byta den till en MPV innan semestern (då skulle upp till 6 personer få plats med packning).

Vi är sociala, okomplicerade typer som uppskattar nya bekantskaper. Hade tänkt blanda lite sightseeing med god mat och vila, samtidigt som vi vill hålla oss lite aktiva. På UCPA-veckan kommer det att var många andra svenskar att umgås med också. Plats i bilen kan erbjudas för ”symbolisk summa” och budget i övrigt är flexibelt, liksom reserutt.
Alexander
stormrider (snabel) home (punkt) se
10 juni 2012 14:24
Hej Peter! Tror jag är ute efter samma sak som du är men planerar att ge mig av den 13 aug. Är du fortfarande ute på resande fot då? Kan gärna skicka mer info om mig själv via mail. :)
10 juni 2012 22:50
Hej Peter
Jag är inne på samma spår, har tänkt länge på att tågluffa/bilresa genom europa. Har möjlighet att resa i slutet av juli och i början av augusti
Amanda
11 juni 2012 12:11
Jag kommer att åka ner till Davos någon gång mellan 23-25 juli för att springa ett kortare lopp där den 28 juli. Sedan har jag grovt planerat att åka Italien, Slovenien, Ungern, Slovakien, Tjeckien, Tyskland på hemvägen. Senast den 10 augusti tänkte jag vara hemma.

Jag åker bil och kommer framförallt att sova i tält eller på vandrarhem. Om det är någon som vill åka med hela vägen eller delar av den så går det bra. Reseplaneringen är vara en grov skiss så jag är öppen för förslag på resrutter.

//David

http://europaresa2012.jakobsson.me.uk/#post16
kika in där för att se en länk till karta med resrutt
Av Hanny
14 juni 2012 19:18
hallå där!
låter som en kanonkul grej! känns som man kan uppleva massor på relativt kort tid och begränsat med cash! jag är sugen på att dra iväg nästan vart som helst efter 4e augusti när jag har sommarlov/semester, men du kanske är påväg hem då?;-)
/hanna
14 juni 2012 22:46
Hanny jag vet inte om det är mig du svarar, men jag tänker mig att komma hem 9 - 10 augusti ungefär. Det är svårt att veta om jag är på väg hem. Långsamt drar jag mig nog norrut i vilket fall, troligen befinner jag mig någonstans i sydtyskland eller Alperna.

//David
17 juni 2012 12:18
Hej!
Jag har funderat i exakt samma banor men har bara möjlighet att åka de två första v i juli. Antar att man maxar genom att flyga till portugal/spanien och sen utgå därifrån med tåg. Har just köpt en leica så den måste ut och testfota :) När tänkte du åka peter?
17 juni 2012 21:18
Hej samtliga, och ursäkta för mitt dåliga engagemang. Ironiskt nog beror det till stor del på resande, men i jobbet.

En statusuppdatering: Jag har missat att jag ska på Springsteen den 27:e, vilket gör att det i praktiken bara blir två veckor tillgängliga för mig i sommar. För att maxa dem tänkte jag flyga ner någonstans (hetaste kandidaten just nu är Barcelona) och sedan göra en tripp därifrån med hyrbil, tåg eller liknande till var man nu känner för att åka.

Så för att sammanfatta är jag låst till följande:

Utresa >27:e Juli
Hemresa senast 12:e augusti

Rätt begränsat alltså, men om någon kan klämma in det helt eller delvis så hade det varit sköj om ni hänger på!
Av Huml4n
20 juni 2012 20:24
Aloha!

Vilka sköna planer det diskuteras här! Jag har nyligen "tappat" min resekompis och försöker nu omstrukturera min sommarplan lite. Jag har en enkelbiljett till Biarritz den 18 juli (jag älskar surfing och tänkte vara där någon vecka eller så) och funderar nu lite på hemresa. Är sjukt taggad på att tågluffa/bila hem för att se så mycket som möjligt (och för att maxa resan) så om någon är i krokarna kan ni väl hojta? :) Möter gärna upp på vägen om det inte är just Biarritz du/ni passerar.

Har du planerat din resa något mer Peter?
Finns platser i bilen hos dig David? Några speciella datum i någon särskild stad? :)

Hör av er!
20 juni 2012 21:21
Hej Huml4n.

Det finns absolut plats i bilen, hittills är det bara jag, det finns ett par intresserade men det blir i vilket fall knappast fullt. Hållpunkten som jag har är att jag ska vara i Davos den 28 juli för att springa 10 km. Ner åker jag troligen så att jag lagom kommer fram tills dess eftersom det är min första semestervecka. Sedan har jag tänkt 1 -2 veckor på resande fot, jag har idéer men ingen fastställd rutt ännu. Så långt som till Atlantkusten tänkte jag däremot inte åka, men om du kan ta dig närmare gränsen mot tyskland, schweiz eller italien så är nog chansen stor att jag inte är så långt borta.

Jo det finns en hållpunkt till på resan, på hemvägen tänkte jag stanna till i Eutin i Nordtyskland och dricka fin färsköl och dessutom ta med lite hem. I övrigt så är jag ganska öppen för förslag så länge lite historiska platser eller vackra vyer är inkluderade.