Dina resor 2014 och önskemål inför 2015!

Av Anjav
10 jan. 2015 20:12
Visningar: 626
Alltid kul att se vart folk har rest. Hoppas på inspiration inför reseåret 2015

Vilka länder och städer har du besökt under 2014? vad var bäst? Blev du besviken på något land eller någon stad? Vad var stora överraskningen, kan vara både + och -.

Har du någon resa planerad 2015? Vad har du för resor på önskelistan inför 2015?
10 jan. 2015 21:59
2014:

Reseåret började med Burma i februari.
Ett mycket fashcinerande land som väckte massor av känslor och tankar. Så förtryckta, så fattiga, så vänliga och så oskuldsfulla.
Vad ska hända med detta land nu när portarna mot omvärlden öppnats och turisterna väller in?
Bäst var Inle Lake tätt följt av tempelområdet i Bagan.
http://www.4000mil.se/?p=1505

Sedan Malta (Gozo) i juni.
Resan spontanbokade utan några andra förhoppningar än att få umgås med en gammal god vän, men jag verkligen älskade Gozo och hoppas kunna återvända så småningom.
http://www.4000mil.se/?p=1752

Sist ut var Bangkok och Kambodja över jul. En trevlig resa på alla sätt och vis, men ändå....
Upplevelserna hörde inte till de allra största för oss.
Angkor wat var häftigt, men kom aldrig upp i samma nivå som Bagan i Burma.
Koh Rong, Kambodja var på många sätt en paradisö, men La Digue, Sheychellerna är ju bättre...
Och Bangkok, i kategorin asiatisk storstad vinner ju Shanghai stort över Bangkok anser jag.

Det vi tar med oss från denna resas är framför allt den besinningslöst goda maten vi åt och även hotellet Lebua i Bangkok som för oss som oftast bor lite enklare var en superhäftig upplevelse.
http://www.4000mil.se/?p=2091

2015

Reseåret 2015 börjar i maj med att realisera en flerårig dröm.
Äntligen ska jag vandra i Kappadokien, Turkiet!
Kombineras med Istanbul och Nemrut Dagi.

I augusti ska det förhoppningsvis vandras med packhäst i de jämtländska fjällen.

I september finns en flygbiljett bokad, in Singapore, ut Kuala Lumpur.
Däremellan är det ännu så länge bara fantasin som sätter gränser, men orangutanger på Borneo och snorkling på Perhentian Island kanske?
10 jan. 2015 22:52
2014
Jan: Började med behändiga Birmingham, Depeche Mode konsert,
Mars 1: Riga hälsa på bror o Depeche Mode-koncert, återkommer gärna när det är somrigaste.. hemskaste upplevelsen på hemresan, då vi nödlandade i Köpenhamn, när indikation att landningsstället var utfällt saknades.. gick bra..men fyf..n..
Mars 2: Härliga Bangkok igen, 5 nätter, då en vän där fyllde 50 :-). "Spontanresa"
Mars 3: New York med 2 väninnor, jazz på Arthurs, Woodbury för första gången o som vanligt boende på Pennsylvania med Manhattans bästa läge :-).
Maj: Köln, tredje året i rad för handbollens Champions league final four. Bor som vanligt mitt i smeten på Callas am Dom. Sparris öl o mycket folk :-). tyska städer är underskattade.
Juni 1: Birmingham igen o Pet Shop Boys-konsert :-).
Juni 2: Prag för första gången på åtta år (bror bodde där tidigare), bodde mitt i smeten på Wenclas square, o gick på Billy Idol-konsert.
Juli: New York 11 nätter o Hotel Pennsylvania. Härligt att bara drälla runt, träffa kompis, åka buss o se en massa, åka till stränder..
Sep-..: Newcastle, jobb, helger jag är här kan man ju alltid drälla runt, har bl.a kollat på Rugby o Premier league..
Okt: New York o Hotel Pennsylvania 6 n, huvudorsak, den suveräna So You Think You Can Dance-touren, tredje året jag ser den..

2015
Maj: Köln o final four Champions league handboll, med andra handbollsnördar, fjärde året..

Juli: New York, flyget bokat 11 n, ska nog köpa biljett till nån av U2-konserterna, åka till nån strand, jazz, mmm. Boende inte bokat än... bevakar Hotel Pennsylvania..

O kanske Gotland för första gången!

O sen så håller en eventuell/förhoppningsvis resa till Sydney/Bangkok och/eller Hongkong nu på våren förhoppningsvis på att ta form..

I höst..USA.. nånstans o se So You Think You Can Dance-touren (har sett den i San Fransisco o New York).

Tja.. vem vet vad som dyker upp bakom hörnet!

www.restanten.blogg.se
Av Bibby
10 jan. 2015 23:30
2014:
Melbourne
BKK
Hong Kong
Macau
Seoul
Almaty
Nagasaki
Hiroshima
Fukuoka
Lima
Santiago

2015:
Paskon
La Paz
?
?
...

Plus pa allt utom La Paz.
11 jan. 2015 01:26
Herrejosef, vad en del reser :) Hur har ni råd och tid?

Själv har jag "bara" varit med maken i Goa i Indien under 2014. Numera alltid plus då svärmor och min mans familj bor där. Har gillat Goa sedan jag åkte dit för första gången för 15 år sedan. Men på sista tiden vad det för mycket ryssar, menyer på ryska, rysk musik, allt på ryska....:( Gillar inte det! När jag är i Indien vill jag höra indisk musik osv.

Under 2015 hoppas jag kunna resa till....Goa igen...:) Förhoppningsvis mindre ryssar hoppas jag då.

Mvh
Av Emolis
11 jan. 2015 09:11
Började 2014 med en resa till Dubai/Oman och jag verkar tillhöra den minoritet som INTE blev förtjust i Dubai. Visst var det en upplevelse, men lite för dyrt och fejkat för min smak.

Påsken firade vi i London och inte heller här hamnade jag rätt. Jag gillar helt enkelt inte London :) Enormt mycket folk, dyrt och nä, det var inget för mig. Dock var det första besöket för barnen och de tyckte det var intressant med alla sevärdheter. Höjdpunkten på denna resa blev ett besök till Stonehenge.

I början av juni bar det iväg till Rom. En helt underbar stad som jag blev väldigt förtjust i. Dock räckte de tre dagar vi var där mer än väl.

Juni/juli var vi en vecka på Korfu med en avstickare till Albanien. Vi hyrde bil och körde runt och hela familjen blev förtjust i ön. Grön, vacker och gästvänlig. Rekommenderas!

Året avslutades med nästan tre veckor i Malaysia (Kuala Lumpur, Penang, Langkawi och Taman Negara), Thailand (Koh Lipe) och Singapore. En fantastisk resa där Taman Negara stod för höjdpunkten trots regnet. Penang gillade vi skarpt, dock inte Langkawi. Med facit i hand skulle vi spenderat den veckan på Koh Lipe istället. Singapore blev vi också förtjusta i och skulle faktiskt kunnat tänka oss en dag eller två längre än de tre dagar vi stannade där.

2015 har vi första resan bokad till Ungern i påsk. Budapest, Jaszbereny och Kecskemet står på agendan.
I sommar bär det förhoppningsvis av till Japan (Tokyo, Mt Fuji, Kyoto, Hiroshima och besök i Yamaguchi). Sen drömmer vi redan om en resa över nästa jul. Thailand/Kambodja eller Mexico kanske?
Av Julii
11 jan. 2015 10:39
2014
I somras tågluffade jag med en kompis och de länder vi hann med att besöka var:
Tyskland
Tjeckien
Polen
Ungern
Kroatien

2015
Om bara några dagar åker jag och sambon och backpackar i Asien i 9 veckor. Då ska vi hinna med:
Thailand
Malaysia
Kambodja
Vietnam

Förhoppningsvis blir det också Oktoberfest i München i höst.
Av Anjav
11 jan. 2015 22:03
Kul att se så många svar :)
Här kommer mina resor

2014:
Februari, Weekend i Warszawa, häftig och billig stad. Säkert ännu trevligare under våren och sommaren.

Maj, Möhippa i Barcelona - älskar denna stad!

Juli, 10 dagar i Kroatien - mestadels i Trogir men en liten avstickare till Dubrovnik hann vi med
Juli, En helg i Sandefjord, väldigt mysig stad och vi hade vädret på vår sida. Strålande sol hela helgen.

December, 18 fantastiska (över jul och nyår) dagar i USA, från San Francisco (favoriten) till Las Vegas med LA och San Diego mellan.

Favoriten i år var SF och besvikelsen även om den var väntad, LA. Min och Sambons första långresa ihop, nu har vi fått mersmak. Letar inspiration här på forumet.

2015,
Feb London (jobbresa)

Hoppas på Budapest & Wien nu under våren. Sen funderar vi på 2 veckor i Portugal (Faro & Lissabon) eller 2 veckor i Japan.
Förhoppningsvis blir det en resa över jul och nyår igen, sugen på Nya Zeeland eller Peru.
12 jan. 2015 02:08
2014

Januari - Oslo, Norge.

April - Paris, Frankrike. På något sätt hade jag förväntat mig mer av Paris, jag fick inte den där magiskt romantiska känslan som jag hade föreställt mig. Den åsikten kan vara färgad av det skruttiga hotellet vi hamnade på med en knappt fungerande dusch, Paris troligen minsta hiss och en frukost bestående av en stenhård baguette. Men fint var det förstås i Paris, och en riktigt härlig vårvärme. Det var ingen kö överhuvudtaget för att gå upp i Eiffeltornet, det fanns choklad att köpa överallt och Sacre Couer var väldigt vackert. Däremot så var inte Louvren något för mig och Mona Lisa känns överskattad.

Juni - Malta och Gozo. Varmt, vackert och lätt att ta sig runt. Jag tyckte mycket om Popeye Village och Mdina, Maltas före detta huvudstad.

Augusti - Krakow, Polen. Denna plats överträffade verkligen mina förväntningar! Krakow var så mysigt, och promenadvänligt. Maten var billig, boendet var billigt och transporten var billig. "Höjdpunkten", eller hur man ska uttrycka det, var att åka till Auschwitz och Birkenau. Det gjorde ett starkt intryck hos mig och att se det var verkligen något helt annat än att läsa om det i en bok.

Oktober - Beijing och Xian, Kina. En väldigt annorlunda politik och ett påtagligt spänt politiskt läge. Det kändes verkligen att man var turist, på ett helt annat sätt än vad jag upplevt någon annanstans tidigare då kineserna kunde både stirra och ta kort (flera gånger ville de posera tillsammans med en). Beijing har många sevärdheter där jag tyckte bäst om Den förbjudna staden. I Xian var terrakottaarmén absolut något sevärt. I båda städerna känner man verkligen att det är mycket folk, det är många fula höghus, trafiken fungerar inget vidare och att ta sig över gatan känns livsfarligt. Det var dessutom mycket smog när jag var där vilket inte var särskilt kul.

December - London, England. London har jag varit i tidigare men nu hade jag möjlighet att besöka Winder Wonderland, nöjesparken som sätts upp inför varje jul. Hur mysigt som helst med mycket mat, karuseller, isrink och marknadsstånd. Vägglössen som hängde med hem var däremot mindre uppskattade.

2015

Februari - New York, USA.

April - Fort Lauderdale och Miami Beach, USA

....Fler resor lär uppkomma med tiden :)
12 jan. 2015 08:46
Året avslutades med nästan tre veckor i Malaysia (Kuala Lumpur, Penang, Langkawi och Taman Negara), Thailand (Koh Lipe) och Singapore. En fantastisk resa där Taman Negara stod för höjdpunkten trots regnet. Penang gillade vi skarpt, dock inte Langkawi. Med facit i hand skulle vi spenderat den veckan på Koh Lipe istället. Singapore blev vi också förtjusta i och skulle faktiskt kunnat tänka oss en dag eller två längre än de tre dagar vi stannade där.
Intressant att Taman Negara var höjdpunkten på din resa.
Vi ska åka till ungefär samma område i september och jag hade nästan bestämt mig för att skippa TN pga tidsbrist...
Hur lång tid behöver man där? Räcker 2 övernattningar?
Vad var det som var så bra?
Hur ska man lägga upp besöket?
12 jan. 2015 15:13
2014
Dubai
Singapore
Bali
Kalifornien
Hawaii
Vancouver
Washington
Toronto
Island
Egentligen bara 2resor sammanlagt,men flera destinationer på båda.
2015
Mauritius
Australien
Nya Zeeland
mfl under planering

När jag inte reser så planerar jag resor,ganska besatt av att se mig omkring... ;)
Av Emolis
12 jan. 2015 17:57
Till Gunillad - 2 övernattningar i Taman Negara tror jag räcker mer än väl, lite beroende på vad ni vill göra där. Vi blev förtjusta i miljön helt enkelt och att vi slapp trängas med en massa andra människor. Vi stötte bara på två andra turister under vandringen i skogen och det kändes lagom :) Det går att vandra på egen hand eller hyra guide. Dock tror jag inte att man ska förvänta sig att se en massa djur, inte dagtid i alla fall. För vår del var växtlivet intressantare än djurlivet, även om barnen säkert hade velat se lite elefanter och ormar.
Läste att ni ev. funderade på Borneo - har inte varit där själv men har bekanta som varit där och enligt dem är regnskogen där fantastisk.
Av Emh87
12 jan. 2015 18:27
Vilken tråd! Äntligen lite action.

2014 toppade inte mitt 2013, men var ett bra resår ändå.

2014:
April: Långweekend på Island. Mycket fina vyer, härliga utflykter, hästar, dykning etc.

Juli: Två veckors ö-luff med kompisgänget, besökte Split, Brac och Korcula. God mat, sol, bad, dykning.

September: Släktresa på Rhodos där syrran fyllde 30. Bra väder, god mat, dykning även här.

2015
Februai: Val Thorens en vecka med kompisgänget.

Juni: Fem veckors "backpacking" med min sambo i Karibien, med Mexiko, Belize, Cayman och Jamaica. Blir givetvis årets höjdpunkt. Längtar! :)

Blir troligtvis (givetvis!) en resa till då svärfar fyller 60. Har annars siktet inställt på Malta eller weekend i Budapast. Vi får se vad det blir!

Brukar göra tre resor per år och har gjort det sedan 2010. Tycker det är lagom i min situation i livet just nu :)
13 jan. 2015 08:40
Citerat från Emolis:
Till Gunillad - 2 övernattningar i Taman Negara tror jag räcker mer än väl, lite beroende på vad ni vill göra där. Vi blev förtjusta i miljön helt enkelt och att vi slapp trängas med en massa andra människor. Vi stötte bara på två andra turister under vandringen i skogen och det kändes lagom :) Det går att vandra på egen hand eller hyra guide. Dock tror jag inte att man ska förvänta sig att se en massa djur, inte dagtid i alla fall. För vår del var växtlivet intressantare än djurlivet, även om barnen säkert hade velat se lite elefanter och ormar.
Läste att ni ev. funderade på Borneo - har inte varit där själv men har bekanta som varit där och enligt dem är regnskogen där fantastisk.
Två övernattningar, då skulle vi faktiskt kunna hinna...

Det vi funderar på är indonesiska Borneo eftersom vi hört talas om en nationalpark där, Tanjung Puting där man kan kolla in orangutanger. Men i så fall kommer vi inte till Danum Valley osv som jag antar att det var det som dina bekanta syftade på...?

Tack för hjälpen!
Av Anjav
13 jan. 2015 09:47
Till Emh87, jag blev jätte nyfiken på er "backpacking" resa i Karibien. Kan du berätta mer om upplägget?
Av Marulk
13 jan. 2015 17:44
härligt med alla dessa resetips. man önskar ju bara lite mer tid o klirr i kassan så hade man ju kunnat vara på resande fot jämt. vårt 2014 började med 1v till det fantastiska klarblå Röda havet då sonen (10) påbörjade sin dykarkarriär. Någon mer resa skulle inte göras detta år förutom möjlighet till det närliggande grannlandet Danmark. Mannen i huset hittade 3 biljetter till Californien med avresa i juli till ett mycket prisvärt belopp. Vi var där 2013 på långtur och tvekade därför först men resa är vårt intresse så därför blev det ännu en tur. Denna gång utgick vi från SF och reste norrut. Vi besökte Red Woods och Lassen Vulcanic NP. En inte lika omskriven nationalpark som tex Yosemite men ändå helt fantastisk. Efter släktbesök i Central Valley fortsatte resan mot LA för hemresa. Vi flög med Norwegian och allt fungerade klockrent.

2015 är inte tänkt att vara ngt rese år, eftersom vi redan nu planerar en längre rutt 2016. Men man ska väl aldrig säga aldrig, inte omöjligt att det blir ännu en tur till Röda havet eller kanske rentav hälsar på brorsdotter på Malta
Av Snurre
13 jan. 2015 18:34
2014
jan maldiverna
juni tyskland
juli Rhodos
dec dubai
2015
jan maldiverna
resten inget bokat
Av Emh87
13 jan. 2015 19:27
Citerat från Anjav:
Till Emh87, jag blev jätte nyfiken på er "backpacking" resa i Karibien. Kan du berätta mer om upplägget?
Hejsan,

Ja absolut. Vet ju inte allt till 100 % själv än, men men.

Efter vår månad i Asien i vintras (december -13) blev vi sugna på ännu en "långresa". Med två jobb (varsitt) krävs det en del planering i förväg, rutten, ledighet, bra flygbiljetter etc. Denna gång var vi sugna på något annat. Vi sneglade på Asien igen med Kambodja och Vietnam, men det landade till slut på "Karibien".

Mexiko känns som ett land vi hört mycket om och ville besöka. Det känns hett med bra dykning och rätt bra priser. Vi kommer göra Yucatan med ställen som Cancun, Holbox, Mujeres, Tulum, Playa Del Carmen. Här är vi 2-2.5 veckor. Fokus på dykning, sola, bada, utflykter.

Om jag förstått det hela rätt kan man ta sig till Belize relativt enkelt och billigt. Här kommer vi troligtvis spendera 4-5 nätter på ön Caye Caulker där dykspotten The Blue Hole lockar mest. Har också hört mycket gott om ön samt naturen i Belize.

Från Belize flyger vi till Caymanöarna (Grand Cayman). Vi ville göra något mer land och de vi bokade med, Kilroy, hade flyg hit vilket passade bra. Cayman verkar fint och jag har hört mycket om det. 5 nätter här.

Innan hemfärd blir det en vecka på Jamaica i Negril närmare och bestämt. Ser verkligen fram emot mycket här, stranden ser riktigt bra ut och naturen verkar grön och fin. Just Jamaica blev det mest för det känns som hjärtat av Karibien på något sätt (endast egen åsikt) med härligt flow i vardagen.

Dagsplanerna är hyffsat oplanerade och vi kommer nog ta det som det kommer. :)
14 jan. 2015 19:05
2014
Jan - Florida
April - Florida
Juni-Aug - Florida
Dec - Florida

2015
Jan - Florida

Det bästa under reseåret måste ha varit Florida så med all säkerhet blir det 8 v även denna sommaren.
Av Annl
17 jan. 2015 13:21
2014

Brasilien och Argentina; Iguazzufallen, kryssning på Amazonas och Rio de Janeiro

Kina; Shanghai och Beijing

Hurtigruten från Bergen till Kirkenes

Frankrike; Normandie och Cassis

Israel och Palestina; Tel Aviv, Jerusalem, Masada och Döda Havet

USA; Chicago

2015

Storbritannien; London

Japan; Kyoto, Hiroshima och Tokyo

Tanzania; safari i Selous, Ruaha, Katavi, Saadani samt bad i Pangani

Det är vad som är rest/bokat och planerat så här långt men hoppas kunna komma ut på någon mer tur också. SAS ska ju öppna direktlinje från Arlanda till Hong Kong och där är ju riktigt häftigt.
Av Anjav
19 jan. 2015 18:19
Anni, spännande med Japan. Det står på min önskelista också. Hur långt i planeringen har ni kommit?
Av Rawkus
19 jan. 2015 20:59
Maldiverna Sun Island 2015! : )
19 jan. 2015 22:40
2014 reste vi till:

Jan-feb...Florida
Maj...Florida,
juli...Cypern
Sept...Florida

Hann med en liten tur till Paris också.

2015

April-maj ...New Orleans och Florida
Juli...Grekland

Jobb, jobb, jobb och om ekonomin tillåter så blir det Julfirande i...Florida!
Av My53
20 jan. 2015 18:00
februari: kuala lumpur-taman negara-Perhentian Island-Penang-Pankor -KK jättefin resa! Sommaren tillbringades i Bohuslän med våra smultronställen. Oktober Andalucien en vecka kulturresa med tåg,buss och bil. 2015:????? Förmodligen ingen större resa om vi inte kommer iväg på ngn långresa i december. Finns mycket på önskelistan.
20 jan. 2015 18:26
Årsskiftet 2013/2014 inleddes i Florida (Cape Coral), totalt 14 dgr.
Sen blev det faktiskt 15 dagar i Rio de Janeiro i juni månad, just det VM!
Det blev lite fel i planeringen, två långa resor fanns inte budgeterat men vad gör man? Det är ju bara pengar..... Lite förstärkning fick jag dock eftersom vi kunde sälja två av våra matcher till ett rätt...bra pris.
Eftersom jag hade en del $-sedlar med mig hem så avslutade jag året med fem nätter i New York, .

För 2015 är jag rätt intresserad av en kryssning i Karibien (Bahamas). Får väl bli till höstlovet hoppas jag.
Av Hawaii
20 jan. 2015 20:31
Oj då, många intressanta resmål här!

2014 var ett "mellanår" för min del (efter Nepal och Peru 2013) och hade "bara" Florida i maj, plus ett halvt dussin resor till San Diego, där min flickvän bor, plus också ett halvt dussin korta (1-2 dagars) turer över till Oahu & Honolulu.

Men 2015 blir lite mera spännande:

April till Japan (Tokyo, Hiroshima, Kyoto, Nagano)

Maj till San Diego

Oktober, via San Diego till Johannesburg och sedan flera veckor i Madagaskar (Ile Ste Marie, Masoala, Morondava, Andasibe och givetvis Antananarivo). Vi bokade just flyg igår.

Plus ytterligare två resor till San Diego - troligen i augusti och december.
Av Annl
24 jan. 2015 14:01
Ja det ska verkligen bli en höjdare att få komma till Japan.

Planeringen ser ut som så att vi flyger till Tokyo med SAS, tar snabbtåget direkt till Kyoto (eftersom körsbärsblomningen brukar börja där) och där ska vi vara i fyra nätter. En dag kommer att vi att åka på utflykt till Hiroshima (också med snabbtåget). När vi återvänder till Tokyo så har vi fem nätter där. Ska bli superspännande - och säkert en väldigt stor kulturskillnad.

Vi sticker den 27 mars så nedräkningen har börjat....
Citerat från Anjav:
Anni, spännande med Japan. Det står på min önskelista också. Hur långt i planeringen har ni kommit?
25 jan. 2015 09:52
Citerat från Anjav:
Anni, spännande med Japan. Det står på min önskelista också. Hur långt i planeringen har ni kommit?
Japan är verkligen fantastiskt!
Vissa platser man besöker stannar liksom kvar inom en och Japan här definitivt till den kategorin.

Anjav, kolla gärna in min reseberättelse från Japan om du är intresserad:
http://www.4000mil.se/?p=92
25 jan. 2015 18:33
2014 bjöd på ett Köpenhamn i tidig vårskrud.

Sen fick vi vänta på sensommaren innan vi "tågluffade" ifrån Split i Kroatien till Krakow i Polen. Resan dit tog oss genom Zagred, Budapest, Bratislava, Wien och Prag. 6 länder hann vi besöka då.

Sen har det varit hemma och samla pengar till det stundande bröllopet.

2015 blir nog bröllopsresa till Spanien någon stans och sen får vi se. På något vis måste vi fly höstmörkret och då hoppas jag att vi ska komma utanför Europas gränser. Men det återstår att se. :)
25 jan. 2015 20:20
Kul tråd!
2014 var vårt bästa år, helt klart. Reste runt i Sydostasien i knappt åtta månader och hann med Filippinerna, Thailand, Laos, Vietnam, Kambodja, Burma/Myanmar, Malaysia (väst och öst), Singapore och Indonesien. Fantastiska ställen men det blir helt klart återbesök i Indonesien och Filippinerna nästa gång vi har tid att åka någon längre sträcka, det är två stora länder som har så mycket att erbjuda! :)

2015 blir förmodligen mest ett "stanna hemma och få ihop lite pengar år" men hoppas kunna komma iväg på en weekend i vår och eventuellt någon vecka i Egypten för att stilla dykbegäret lite! :)