Dette er verdens verste turiststeder - se listen og døm selv

31 juli 2008 11:49
Visningar: 144
Magasinet Forbes Traveller har sammen med to reisebokforfattere kåret verdens verste turistfeller. Magasinet definerer disse fellene som steder overlesset med turister og høye priser - og at severdighetene i seg selv er skuffende. Sjekk listen her http://www.dagbladet.no/dinside/2008/07/30/542185.html og døm selv

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
Av Homman
31 juli 2008 12:18
Håller med om det mesta i denna listning. Kan doc inte uttala mig om pyramiderna eller den Förbjudna staden, efter som jag inte varit där – ännu. Skulle därför vilja lägga till en ytterligare turistfälla, nämligen staden Cortona. En mycket charmig liten stad i södra Toscana på gränsen till Umbrien. På grund av fruntimmret som skrev den mediokra romanen "Under Toscanas Sol" som sedan blev film, överbefolkas staden under sommarhalvåret av tuggummituggande, glassätande, skräniga överviktiga Amerikakaner på jakt efter författarennans autograf och en Mc Donald sluk.
När man går på gatorna i staden under högsäsong verkar det som om bara en av tio talar italienska. Resen av gatusorlet mestår av ett 50-tal amerikanska dialekter.
Skulle kanske också kunna lägga till Assisi. En underbart vacker medeltidsstad med antika arv och spännande kyrklig historia. I skuggan av detta reser sig kommersiellt tingel tangel, knarkproblem och krimialitet.
Av Ronnyk
31 juli 2008 14:34
Det finns nog inget annat land i världen med så många turist fällor som Italien,
Av Homman
31 juli 2008 14:44
Citerat från ronnyk:
Det finns nog inget annat land i världen med så många turist fällor som Italien,
Du verkar veta vad du talar om.
Av Ronnyk
31 juli 2008 17:15
Ser man till landyta så stämmer det nog!
Av Bpacker
31 juli 2008 23:37
De verkar ha glömt t ex Taj Mahal i Indien. Turisterna får löpa gatlopp numera mellan alla försäljare och trixare.

Finns säkert fler ställen runt om i världen som Forbes borde ta upp. Macchu Picchu, Victoria fallen, jesus statyn i Rio,...

Så jäkla mycket turistfällor runt om i världen!
1 aug. 2008 02:57
Drottningggatan och Västerlånggatan i Stockholm som några exempel.
Allt är bara för dyrt! Och en jädra krims krams.
Mvh Eva
Av Bintang
1 aug. 2008 10:50
Victoria fallen skulle jag väl inte direkt kalla turist fälla pågrund av den skriande bristen på turister, försäljare, och i stort sett allt utom vatten och babianer.
Av Nickeb
2 aug. 2008 17:26
Men..................Är en turistfälla en turistfälla bara för att där är mycket turister?????
Verkar som om många resonerar så.

Den förbjudna staden är fantastisk i mina ögon, -oavsett hur mycket turister där är.
Däremot så tycker jag kinesiska muren inte var särskilt mycket att skåda, mest sten o sand och en satans massa försäljare (visst historiens vingslag o ett jäkla jobb, bla bla bla.....) -turistfälla i mina ögon.

Niagara falls är okså ett ställe som gjorts till ett riktigt antiklimax-ställe, ett fantastiskt fint naturfenomen som förstörts totalt av "Horrorhouses", Donutshak, tivoli färgade lampor kvällstid.