Den ekonomiska krisen i Grekland

Av Klara2
30 maj 2011 17:56
Visningar: 2955
Är det någon som nyligen varit i Grekland? Hur påverkar den ekonomiska krisen turisterna? Jag åker till Kreta den 18 juni och är därför lite undrande.
31 maj 2011 12:26
Tror inte att det ännu påverkar så mycket. Riskerna som jag ser det är att man råkar ut för någon form av strejk, ex vis på flygplats eller färjor eller likn. Vi har diskuterat hemma om priser på boende, hyra av bil/moppe, restauranger och butiker. Kommer priserna att gå upp? Eller går dom ner? - i krisens spår. Vi kan väl bara vänta och se.

Vi ska iväg hela 32 nätter med start 17/7 först Aten 1 natt och sedan 31 nätter på 'min' ö, Leros. Det är inte så mycket prat (facebook) från mina vänner där om påverkan av krisen. Men som jag uppfattat det så är det ofta fastlandet som tar smällarna först, det tar längre tid att märkas på öarna om det märks alls. Berätta gärna senare hur du upplevde Kreta i krisen, om du märkte av nåt.

Trevlig resa! Kreta är en härlig ö med massor att göra!
Av Klara2
31 maj 2011 21:13
Jag lovar, att jag hör av mig, när jag kommer hem. Vi ska bara vara iväg en vecka. Ha själv en trevlig resa.

Irene
14 juni 2011 12:55
På öarna så påverkas inte turisterna alls. Det enda du kommer märka är att det finns mindre turister omkring på grund av att folk är lite "rädda" att deras semester kommer påverkas. Men jag lovar att ni inte kommer märka något alls. Utan att det kanske är ett perfekt tillfälle att åka till grekland då det är lugnare och man slipper grupper med turister. Du kommer älska det. Ha en trevlig semester!
Av Klara2
14 juni 2011 13:39
Tack för upplysningen.
15 juni 2011 08:33
Jag och Flickvännen funderar på samma sak, nu ska vi visserligen köra en sista minuten men skönt att höra att man kan räkna in Grekland ändå :)

Återkom gärna om du märker någon skillnad på Grekland eller om det är någon annan som precis är hemkommen där ifrån!
Av Klara2
15 juni 2011 09:36
På charterbolaget, som vi åker med, sade de senast i morse, att det är i Aten allt händer och det märks ingenting på öarna.

Irene
Av Hathor
15 juni 2011 11:00
det kanske inte påverkar oss bokstavligen,men människor som bor o lever i landet är uppgivna,o turister sviker...
15 juni 2011 11:34
Citerat från hathor:
det kanske inte påverkar oss bokstavligen,men människor som bor o lever i landet är uppgivna,o turister sviker...
Precis hathor. Har nyligen bott i Grekland själv och mina bästa vänner bor där fortfarande.
En av anledningarna till att jag försöker få folk att semestra i Grekland för att de ska få mer jobb och mer pengar...
Av Hathor
15 juni 2011 19:52
nu har kalabaliken brutit ut,enligt vad jag läst i senaste rapport...
Det kan nog bli strejk....
19 juni 2011 19:07
Var på Kreta i början av juni och vi märkte inget av krisen. Allt fungerade som det skulle.
Av Klara2
25 juni 2011 20:47
Vi kom hem efter en underbar vecka på Kreta. Det märktes ingenting av krisen, där vi var.