Dålig mage i Turkiet

14 sep. 2008 12:45
Visningar: 13764
Hej. Åker till Turkiet den 20/9. Närmare bestämt till Pegasus resort vid Incekum.
Vet någon hur det är med med medel mot magsjuka. Ska visst finnas något
drickbart receptbelagt .
Har hört att många som varit i Turkiet har fått magsjuka, och det vill man ju gärna
slippa.
Snälla svara fort.
Av Bengtar
14 sep. 2008 12:55
Hej!
Dukoral heter det!
Googla på turistdiarre så hittar du information!
Bengt
Av Elgona
14 sep. 2008 13:13
Citerat från bengtar:
Hej!
Dukoral heter det!
Googla på turistdiarre så hittar du information!
Bengt
ducoral hjöper inte mot all magsjuka,,,tyvärr.
Av Elgona
14 sep. 2008 13:16
Citerat från elgona:
Citerat från bengtar:
Hej!
Dukoral heter det!
Googla på turistdiarre så hittar du information!
Bengt
ducoral hjöper inte mot all magsjuka,,,tyvärr.
vacinera dej mot hep A .
Av Energi
14 sep. 2008 13:25
Du behöver inget medel mot magsjuka till Turkiet, är kanonmat på nästan alla restauranger. När folk har blivit magsjuk så är det bara otur.
Men däremot kanske du måste vaccinera dig mot jobbiga inkastare ;-). Nä skämt åtsido, tycker att du ska lägga pengarna på vaccin mot hepati istället.
Av Bengtar
14 sep. 2008 13:34
Hej igen!
Den som är intresserad av den korrekta informationen om Dukoral kan titta på;
"Rekommendationer om turistdiarre"- Landstinget i Östergötland.
Skrivet av Rolf Maller. Infektionskliniken.US
14 sep. 2008 15:40
Min dotter tog Ducoral innan sin Thailandsresa och blev jätte magsjuk, så det kan du skippa. Ha däremot med dig Immodium som säljs på apoteket. De är jätte effektiva mot turistmage.
Av Cickie
14 sep. 2008 15:52
Har varit sju gånger i Turkiet och har inte varit dålig i magen en enda dag där. Men när jag åkte till Marocko tog jag Ducoral och fick ändå världens magsjuka. Däremot brukar jag ta Trevis och tror på det, även om det inte har skyddat till 100 %.
Av Jojes
14 sep. 2008 16:12
Har varit i Turkiet och inte fått magsjuka. Vi äter trevis som man köper receptfritt på apoteket. Bra handhygien är viktigt. Vaccinera dej mot hepatit, det gjorde vi. Ha en trevlig resa.
Av Ziesta
14 sep. 2008 18:54
Jag tog både Dukoral (märkte inte att vaccinationskliniken var restriktiva med det alls, det kostade dock 400:- och man tar det i 2 doser) och Trevis när jag åkte till Marocko. Blev inte sjuk, men vet i och för sig inte om det beror på det..
Av Late
14 sep. 2008 19:05
En gång när jag var i Turkiet, drabbades jag av dålig mage. Jag in på ett apotek och förklarase problemet, ficc tbletter och var ok. på kvällen
Av Hysse
14 sep. 2008 19:11
om du skulle bli magsjuk när du är i turkiet så har dom jättebra medel mot detta på apoteken där du befinner dig . det viktigaste är att ni dricker mycket vatten , för oftast så beror det på att man druckit för lite .
14 sep. 2008 19:37
Dukoral är ett vaccin mot främst kolera som även visat sig effektivt mot en del andra magsjukdomar. Men det ska bara hjälpa till 70% har jag läst någonstans. Så visst kan man bli dålig trots att man tagit Dukoral men risken minskar. Själv tog jag Dukoral när vi var till Sri Lanka och jag har aldrig varit så magsjuk som jag var där och en hel vecka efter hemkomst!

Däremot ska man ta Dukoral i två omgångar. Den första 14 dagar innan avresa och sedan en dos till när det är dags att åka. Så det är för sent för er om ni åker den 20:e.

Turkiet ska vara det resmål där flest personer blir dålig i magen men jag har varit dit flera gånger, senast i somras, och det har gått bra. Ta med Immodium eller något annat medel mot diarré som ni köper receptfritt på apoteket. Sköt handhygienen, drick inte vattnet och följ vanligt sunt förnuft vad gäller mat och renlighet så går det nog bra.

GB
Av Bas_ta
14 sep. 2008 21:46
Hej! jag har varit väldigt mycket i Turkiet och aldrig blivit magsjuk! Vanligt sunt förnuft gäller, att vara noga med handhygien och inte äta mat som verkar ha stått framme för länge. I de fall då jag hört att folk blivit sjuka så har de i de flesta fall bott på all inclisive hotell.
Jag tror inte att du behöver oroa dig, Dukoral skulle jag enbart ta vid resa till Asien, Afrika och Syd Amerika.
Hoppas att du får en underbar semester!
Hälsningar Bas_ta
Av Joanne
17 sep. 2008 15:37
Hej ! Inför min resa till Turkiet gick jag till doktorn och fick Dukoral som skulle drickas 2 ggr . Eftersom du skall åka om några dagar är det väl antagligen inget för dig. Men du kanske skulle ta grundvaccinet Epaxal mot hepatit A. På apoteket kan du köpa tabletter som heter Treves som är en behandlig mot turistdiarre. Hoppas du får en fin resa . Jag blev verkligen glad för hur trevligt och vackert land detta var.
MVH Joanne
Av Bengtar
17 sep. 2008 16:16
Vilken världsdel Turkiet tillhör finns det delade meningar om.
Om man tittar på Vaccinationscentrum / vaccinatinscentralen, så hänför dom Turkiet till Asien!
Så känner man att det är riktigt att fråga efter Dukoral så tror jag det går bra!
Bengt
Av Xhaviti
18 aug. 2017 11:22
HEJ BENKT JAG BEFINNER I TURKIET NU I EN VECKA. PGA HÖGA TEMPERATURER FICK JAG PANIK FÖRATT KUNDE INTE FÅ FRISK LUFT. VARKEN INN ELLER UTE. ICH. ÄVEN PÅ NATTEN: SEN TVÅ DAGAR LIDER JAG AV HÖG DIARRE. OCH UNDRAR DENN DUKARED MEDICIN KAN FINNAS PÅ APOTEKER ÄVEN HÖR I TURKIET OCH JAG SKULKE VILJA FÅ RÅD VAD SKA MAN ÄTTA OCH INTE ÄTTA. FÖRATT JAG KÄNNER MIG ILLA OCH HAR PANIK ÅNGEST PGA HETTAN
Av Erik777
18 aug. 2017 14:37
Citerat från Xhaviti:
HEJ BENKT JAG BEFINNER I TURKIET NU I EN VECKA. PGA HÖGA TEMPERATURER FICK JAG PANIK FÖRATT KUNDE INTE FÅ FRISK LUFT. VARKEN INN ELLER UTE. ICH. ÄVEN PÅ NATTEN: SEN TVÅ DAGAR LIDER JAG AV HÖG DIARRE. OCH UNDRAR DENN DUKARED MEDICIN KAN FINNAS PÅ APOTEKER ÄVEN HÖR I TURKIET OCH JAG SKULKE VILJA FÅ RÅD VAD SKA MAN ÄTTA OCH INTE ÄTTA. FÖRATT JAG KÄNNER MIG ILLA OCH HAR PANIK ÅNGEST PGA HETTAN
Dukoral är ett vaccin. Om du redan är sjuk är det för sent. Men troligen har du inte kolera.
Köp Loperamid på apoteket. Stoppar diarré effektivt, kom i håg att dricka massor. Fixa luftkonditionering om du inte har det. krya på dig!
18 aug. 2017 15:29
Tiillsammans med effektiva tabletter Immodium eller Loperamid enl ovan, drick Coca-Cola där Du vispar ur kolsyran, brukar också hjälpa samtidigt får Du i Dig vätska samt socker. Rekommenderades av en läkare på turistresemål. Dricker inte själv Cola men vid dålig mage gör man vad som helst.
Krya på Dig
20 aug. 2017 19:58
Citerat från Xhaviti:
HEJ BENKT JAG BEFINNER I TURKIET NU I EN VECKA. PGA HÖGA TEMPERATURER FICK JAG PANIK FÖRATT KUNDE INTE FÅ FRISK LUFT. VARKEN INN ELLER UTE. ICH. ÄVEN PÅ NATTEN: SEN TVÅ DAGAR LIDER JAG AV HÖG DIARRE. OCH UNDRAR DENN DUKARED MEDICIN KAN FINNAS PÅ APOTEKER ÄVEN HÖR I TURKIET OCH JAG SKULKE VILJA FÅ RÅD VAD SKA MAN ÄTTA OCH INTE ÄTTA. FÖRATT JAG KÄNNER MIG ILLA OCH HAR PANIK ÅNGEST PGA HETTAN
Hur mår Du nu??
Har Du fått hjälp?
Hälsningar