Cykel tur.

Av Bovald1
29 apr. 2020 16:29
Visningar: 258
Hej, vill gärna cykla runt sjön Ohrid, har tänkt att starta och sluta i Ohrid, hyr man cyklar där? Hur hittar man bra vägar? Och trevligt boende. Taksam för svar.
Av Brassen
30 apr. 2020 18:13
Japp,inga problem att hyra cyklar i Ohrid och bra vägar runt sjön. T.o.m cykelbana en bra bit på Albanska sidan. Kan återkomma med boendet (frugan ropar)😀
Av Brassen
1 maj 2020 07:42
Hej (igen).
Vi startade också från Ohrid , i soluppgången. Cyklade söderut. Väldigt backigt fram till gränsen. Finns boende efter vägen men inte allt för många på den Albanska sidan. Vi bodde på hotell lake park 1-2 mil från Pogradec. Vi blev inropade och bjudna på en grillfest. Ägaren (maffiaboss) ville inte ha betalt för något när vi checkade ut. Missa inte Rosa b&b i lilla byn Lin nära norragränsen mot Makedonien. Även om ni inte sover där så är det värt att besöka, inte minst för att gå till hennes vackra kolonilott med tillhörande brygga (kanske ett dopp?). Rejäl uppförsbacke upp till gränsstationen o sen går det utför. Den i särklass vackraste cykeltur jag upplevt./Brassen
Av Bovald
5 maj 2020 19:19
Citerat från Brassen:
Hej (igen).
Vi startade också från Ohrid , i soluppgången. Cyklade söderut. Väldigt backigt fram till gränsen. Finns boende efter vägen men inte allt för många på den Albanska sidan. Vi bodde på hotell lake park 1-2 mil från Pogradec. Vi blev inropade och bjudna på en grillfest. Ägaren (maffiaboss) ville inte ha betalt för något när vi checkade ut. Missa inte Rosa b&b i lilla byn Lin nära norragränsen mot Makedonien. Även om ni inte sover där så är det värt att besöka, inte minst för att gå till hennes vackra kolonilott med tillhörande brygga (kanske ett dopp?). Rejäl uppförsbacke upp till gränsstationen o sen går det utför. Den i särklass vackraste cykeltur jag upplevt./Brassen
Tack för svar,mitt konto blev inaktivt, men nu är det igång igen, låter som det blir ett stopp hos Rosa, jag/vi är inne på att ta det nätt, ãr det lagom med Ohrid-Lin som en etapp och sen Lin-ohrid. Eller ska man ha ett stopp till? Har du något matnyttigt också om lokala matställe, både runt sjö och även i Ohrid.
/Bovald
Av Brassen
6 maj 2020 11:12
Hej Bovald
Jag skulle verkligen rekommendera två övernattningar om ni vill stanna , titta och njuta. Även om sträckan inte är så lång så var beredd på att det är minst sagt backigt. Inget matställe som stack ut i Ohrid (alla var bra) men på högra sidan alldeles vid vattnet, precis efter södra gränsen ( i Albanien) åt vi en kanonmiddag på Sunset hotel. Vansinnigt gott och otroligt billigt. Ps, har ni klart väder får ni se soluppgångar och solnedgångar utöver det vanliga)./Brassen
Av Bovald
9 maj 2020 08:01
Tack igen, ser verkligen fram emot besök i och runt Ohrid, har fått med frun också (på elcykel).
Nu väntar man bara på bättre tider.
/Bovald