Curaçao och Aruba

Av Lavelii
12 dec. 2013 07:06
Visningar: 4568
Hej!

Vi åker till Curaçao och Aruba på smekmånad i februari. En vecka vardera.

Aruba har jag inte mkt funderingar kring förutom tips och råd på platser/ställen att besöka? Vi kommer att bo på Riu Palace, är det någon som bott där? Hur har det varit?

Curaçao däremot är helt nytt för mig. Vad finns där att göra? Förutom det uppenbara. Någon som bott på Avila Hotel eller känner till det? Hur var det? Enligt recensioner på tripadvisor så verkar det bra men inte i samma klass som Riu Palace eller Marriott resort i Aruba.

Alla tips och råd för båda öar är välkommet!! :-)
Tack!
12 dec. 2013 13:26
Jag var bara på Curacao i tre dagar så jag har inte jättemycket tips. Men jag rekommenderar Knip Beach som ligger utanför Westpunt. Vattnet på Curacao är kristallklart så snorkling eller dykning är bra aktiviteter.
Willemstad är en jättemysig stad där det finns en hel del att göra. I utkanterna av denna ligger ett akvarium där man bl.a. kan simma med delfiner om ni är intresserade av sånt.
Annars är det en bra idé att hyra bil och se sig omkring. Det hade jag inte budget till och därför fick jag inte sett något förutom ovanstående saker.

Jag kan tänka mig att Riu Palace ligger i Palm Beach (Aruba). Eagle Beach är mycket finare så missa inte att ta er dit. Och till Oranjestad såklart; jättevacker stad.
Av Lavelii
13 dec. 2013 06:23
Tack för svar!

Det stämmer Riu Palace ligger på Palm Beach. Får ta oss en sväng till Eagel beach också. Ligger väl "kant i kant" så att säga eller har jag missförstått? Behöver man betala för att utnyttja de olika stränderna eller är det bara att traska dit och hitta ledig solstol?

Är det någon som kan tipsa oss om ifall det är värt att ta sig till Bonaire över dagen från Curaçao?

Tack igen!!
Av Lavelii
13 dec. 2013 07:35
Förresten hur är det med regn under februari på öarna? Läser lite här och var att det kan komma regnskurar osv... Inget som håller sig under en hel dag väl? Generellt då alltså :-)
13 dec. 2013 18:19
De ligger inte på gångavstånd mellan varandra direkt. Jag tog bussen. Stranden kostar ingenting att utnyttja, men det är möjligt att solstolar gör det. Använder själv aldrig sådana.

Jag var där i februari och det var dåligt väder en hel dag, de andra dagarna var bra. Så generellt är det inte regnperiod så mycket regn ska ni inte förvänta er.

Har inte koll på Bonaire alls, men jag undrar om det är lönt med en dagstur om man inte gör en organiserad sådan. På egen hand tar allt tid.
Av Amarula
13 dec. 2013 23:36
Jag tycker det är gångavstånd mellan Palm beach och Eagle beach, men allt är ju relativt. Det är en liten ö, ca 4 mil fr norr till söder o ca 1 mil bred. Ska dit igen nu i februari för 4.e gången o nu blir det 1 månads semester ;-)

Kan rekommendera ett besök på california lighthouse- mkt bra restaurang med fantastisk utsikt. Åk till San nicolas o strosa runt-kliv in hos charlies bar o njut av tmosfären.
Oranjestad har bra shopping, både exklusiva affärer och andra prisvärda affärer.

27/2 lightning parade - san nicolas
14/2 Aruba valentines day special

kolla in www.visitaruba.com

hoppas ni får en trevlig semester.
Mvh Tomas
Av Lavelii
14 dec. 2013 09:09
Tack så mkt för era svar!!

Läste också att det skulle vara en karnival i Aruba under perioden vi är där så det ska vi inte missa :-)
Tack för resterande tips! Oranjestad och shoppingen ska vi inte heller missa :-)) Skönt med en månads semester. Kommer du vara på Aruba hela tiden eller resa runt?

Någon som har lite info om hotellen?

Ang Bonaire så tänker jag att det är så billigt att flyga emellan så om vi skulle känna oss "uttråkade" på Curaçao så tar vi en dagstrip dit... Men som sagt, aldrig varit på Curaçao eller Aruba så det kanske slutar med att jag åker hem med ångest över att 2 veckor inte var nog för de två öarna. Haha :-)
Av Lavelii
14 dec. 2013 09:10
Och tack detsamma Thomas!! :-)
Av Tobbef
28 dec. 2013 19:00
Hej!

Vi kom hem från Aruba för en dryg vecka sedan. Tänkte bara tipsa om ett litet flygbolag som flyger mellan öarna: Tiara air. Vi flög mellan Aruba och Curacao och det gick hur bra som helst! Dock blev vi varnade av hotellpersonalen när vi skrev ut våra flygbiljetter och de såg att vi skulle flyga med Tiara, de sa att de är värdelösa, aldrig håller tider och ofta blir inställda och att ett bolag som heter Insel air skulle vara mycket bättre (och mycket dyrare...) Vi hade ju redan betalt så det var ju bara att åka. Planet blev en timma försenat på vägen till Curacao och en timma försenat på vägen tillbaka, inget att gnälla på enligt oss. Insel airs plan var tre timmar försenat bägge vägarna... Så bara ett litet tips på ett billigt och bra bolag om ni skall över till Bonaire. Kan ju dock vara bra att kanske inte ge sig iväg på en sån utflykt dagen innan ni skall hem till Sverige ifall det skulle strula.. Det är ju trots allt karibien och inte europa :)

Trevlig resa!
30 dec. 2013 21:36
Curacao är en underbar ö. Avila är ett mycket bra val av hotell. Middagar kan man inta på bättre ställen i närheten enligt min mening!
Jag har bott på Curacao i 10 år och har bra koll!
Pietermaai är en trevlig stadsdel i Punda med bra restauranger och caféer. En båttur till grannön Kkein Curacao kan rekommenderas.
Jag skulle flyga med InselAir mellan öarna!
Kontakta mig gärna om du vill ha mer tios
Av Lavelii
2 jan. 2014 08:35
Tobbef,

Tack! Ska kolla upp det. Har hittills bara kollat insel air.
Var bodde ni när ni var där?
:-)
Av Lavelii
2 jan. 2014 08:38
Chimaruku,

Låter helt fantastiskt att bo där ju (avis när man sitter här med halsont och förkylning, förvisso inget snö men kallt ändå! Haha).
Hursomhelst, tror du det är värt att flyga över dagen till Bonaire? Kan man köpa biljetter på plats eller bör man boka i förväg?
En del rekommenderar att hyra bil i Curaçao. Vad tycker du? Behövs det för att ta sig runt?

Tack för alla svar hittills. Längtar till den 4 feb nu!!
2 jan. 2014 09:29
Visst kan ni flyga över dagen till Bonaire om ni får lust
Men varför jaga ? En vecka på A o en vecka på C kan säkert fylla era dagar.
Hyr bil på Curacao en dag eller 2 och ta er upp till Westpunt, finaste beacherna finner ni på vägen
Lycka till med resan!
Av Lavelii
2 jan. 2014 11:24
Ja, vi får se hur vi gör med Bonaire. Har ju aldrig varit på varken Curacao eller Aruba, så en vecka vardera kanske känns lite. Vill dock ha Bonaire som "back up" om man skulle känna att man "gjort allt" man vill på Curacao. Och även för att man har möjligheten att få uppleva en till ö och därmed fått med ABC-öarna. :-)
Vi får se hur det blir med det dock.

Några speciella restauranger som kan rekommenderas på Curacao?
Du som bott där, har du några tips på platser som inte är "rena turistställen"?
2 jan. 2014 16:08
Rent allmänt tycker jag att Curacao erbjuder mer att se o göra än Aruba om man inte bara vill bada och slappa på vacker strand!
Här Några restauranger jag gillar
Mundo Bizarro
Saint Tropez
Rosendaels
Gouverneur de Rouville
Papa's
O Mundo
Grand Café de Heeren
Sea Side Terrace
/ Ulla
Av Sossa
2 jan. 2014 16:22
Åhh vad underbart att ni ska till Curacao! Vi var där år 2006. Blev helt förälskad i Curacao och är en av de platser jag gärna skulle vilja resa till igen.
När vi var där så var det knappt några turister alls, lite holländare här och var men det var verkligen inte expanderat av turister som det är på Aruba. (svärföräldrarna var på Aruba samma år och där kryllade det av turister var deras uppfattning)
Min favoritstrand var Playa Kenapa, kunde ligga där och snorkla timme efter timme! Ett tips, ha en t-shirt på dig om du älskar att ligga och snorkla som mig ;) Kan lova att jag var röd som en kräfta även om jag hade hög solskyddsfaktor.
Vi bodde i Westpunt som låg rätt "isolerat" så vi hyrde bil för att åka mellan de olika stränderna och in till Willemstad en sväng.
Nu var det ju många år sen vi var där men tror inte att ni kommer att bli "rastlösa" om ni är där en vecka. (jag är en väldigt rastlös själ och klarade av att vara där i 10 dagar ;)
Ha en fin resa!
2 jan. 2014 16:36
Sossa Det är just det som är det fina med Curacao att
Ön inte är sönderturistad.
Av Tobbef
2 jan. 2014 22:26
Vi bodde vid Palm Beach men promenerade till Eagle beach nästan varje dag då stranden var finare där. Tog väl ca 20 min att gå men då hade vi en femåring med oss... I bland tog vi bussen, tog 2 minuter och kostade ca 7 US för oss tre enkel väg.

Glömde ju skriva ang Tiara air att vi på hemvägen träffade en kille som bor på Curacao men jobbar på bägge öarna och flyger därför ofta emellan dom, han sa att han inte kunde se någon direkt skillnad på vilket bolag man flyger med utan att det är västindien och förseningar förekommer med alla bolag. Han hade flugit mycket med Insel air innan, men övergått till Tiara air då de är lika bra, men billigare :)

Hoppas ni får en fin resa!
Av Lavelii
3 jan. 2014 08:02
Chimaruku:

Tack för tipsen! Då är det bra att vi börjar på Curacao och tar sista veckan i Aruba, så kan vi relaxa där :-)

Sossa:

Kan tänka mig att det var mindre turister där 2006 än nu. Även om jag inte tror att det är en anstormning dit nu heller. Det får vi nog uppleva på Aruba ist :-)
Hyr nog en bil ett par dagar så vi kan åka runt och besöka olika stränder. Ska ha den du nämnde i åtanke :-)

Tack!
Av Lavelii
3 jan. 2014 08:07
Tobbef:

20 minuter låter som en skön promenad när solen skiner och man har all tid i världen på sig. Så det ska vi också göra. Däremot har jag läst någonstans (här?!) att man inte kan gå från Palm Beach till Eagel beach utan måste ta buss? Men ni har gjort det, med en 5 åring dessutom så då går det ju uppenbarligen :-)

Har läst till mig att det är ganska så crowded på Palm Beach också, är det så på Eagel Beach med? Att man måste vara ute i supergod tid för att få solstol osv?
Tips på någon fin strand där det inte är sån anstormning?

Ska absolut kolla upp det andra flygbolaget! Tack! Köper man biljetter på plats eller är det bäst att boka i förväg?

/J
Av Lavelii
3 jan. 2014 14:24
Hej igen!

Efter mycket försök att förtränga ödelskräck så dyker det ändå upp i skallen... så nu ställer jag frågan till er som varit på Aruba (och Curacao)... hur väl förberedd bör jag vara på att ha ödlor kring mig 24/7? Och rör de sig nära människor?
Läser man på nätet så låter det som att det fullkomligt svärmar över av ödlor och liknande ÖVERALLT, stränder, pooler, poolkant, på gatorna osv...
USCH! Ryser av tanken!!!!

Så snälla ni hjälp mig nu att inte ha mardrömmar fram till 4 feb haha :-)
Av Tobbef
3 jan. 2014 14:59
Tycker inte att du skall oroa dig för ödlorna. De kommer inte till dig om du inte lockar med mat osv (våran upplevelse i alla fall).

Vi sökte flygbiljetter hemifrån och jämförde priser mellan olika datum och bolag osv för att hitta så bra pris som möjligt. Sen bokade vi inte förrän vi var på Aruba, ville känna efter hur mycket tid som fanns på plats. Bokade via nätet med Kilroy (skönt att kunna läsa alla villkor osv på svenska :). Priset var ca 700 sek t o r per vuxen.

Man kan gå mellan Palm beach och Eagle beach både längs vattnet och längs bilvägen. Bilvägen är ju smidigare, men tråkigare. Längs vattnet passerar man några småstränder men annars går man mest på lavasten så glöm inte hyfsade skor/sandaler.

Tycker inte att Palm beach var mycket att ha, massa folk och vattensporter osv, enda fördelen var att de höga hotellen fångar upp en del vind så det kändes inte som att det var lika mycket vågor där som på Eagle beach. Det blåser det HELA tiden på Aruba, men det är bara skönt då det är varma vindar. Tyvärr blir ju vattnet väldigt mjölkigt pga det, det är turkost och så men absolut inte klart vatten. Vill man ha turkost, klart vatten skall man till Curacao där blåser det inte lika mycket. Snorklingen på Aruba var kass, vi testade alla ställen som skulle vara bra och några till, helt värdelöst, kass sikt och inget kul att se så gillar ni att snorkla/dyka så gör det på Curacao - mycket bättre! Finaste delen av Eaglebeach var kring Divi allinclusive enligt vår mening.
3 jan. 2014 16:07
Ärligt talat så finns det småödlor överallt MEN de ilar iväg så snart du rör dig så mata dem inte. Efter en stund har du vant dig . De är helt ofarliga och räddare för dig än du är för dem.
Ligg p flyt som en kork på magen i det salta, kristallklara vattnet på Curacao så får du annat att titta på. Snorkel på! Och en T-shirt då man lätt bränner ryggen i det heta solen