Costa Rica, Malpais 18-28/2

Av Iswi92
11 jan. 2019 22:05 (redigerad)
Visningar: 58
Tips på utflykter? Ska bo på Indigo Resort, Gruppresa med en del yoga och några surflektioner.
Gillar djur och natur och snorkling/dykning. Finns aktiviteter på hotellet såsom turridning och simma bland självlysande djur.
Vad kostar det att äta? Tips på restaurang?
Vilken valuta är mest användbar, USD eller colones?

Alla tips mottages!
Av Jonas73
12 jan. 2019 09:19 (redigerad)
Hej,
Får erkänna att jag inte tog mig ut till Malpais när jag var i Costa Rica. I förhållande till resten av Centralamerika är maten ganska dyr i Costa Rica. En lunch på ett billigt lunchhak kan kosta från 3000 -4000 Colones ( 5- 7 dollar) medan en lunch på en resort för turister kan kosta 20 dollar.

Hotell, utflyktsarrangörer, turistrestauranger och annan verksamhet som riktar sig turister anger normalt priser i dollar och förväntar sig betalt i dollar. I vanliga butiker anges priserna normalt i Colones. Ofta tar vanliga butiker emot dollar i små valörer men till dålig kurs. Skulle därför rekommendera att betala med dollar där priset anges i dollar. I övrigt med Colones.

Svenska Mastercard och VISA funkar normalt i bankomaterna i Costa Rica. Man kan ta ut både Colones och dollar ( 20-dollarsedlar inte sällan trasiga och smutsiga). Uttagsbeloppen för utländska kort verkar vara lägre än för korten från en lokal bank. Har för mig att jag inte kunde ta ut mer än 200 dollar per uttag. Betalning med kort är ännu inte så vanligt i Costa Rica.

Trevlig resa!
Jonas