Corona

Av Brassen
23 feb. 2020 07:22
Visningar: 3109
Ligger och läser om Corona på SVTs utrikes sidor. Varken in eller utresa kommer tillåtas i vissa områden i norra Italien där även skolor och företag stängs. Och än värre är det i Iran så min vår resa dit kommer jag ställa in. Idag läser jag att det är 30 länder utanför kina som drabbats. Skulle gärna få info från alla er som reser på vilka sätt ni har påverkats av viruset. (Dåliga jämförelser med trafikolyckor eller att det är media som förstorar upp problemet med Corona undanbedes) /Brassen
Av Bibby
23 feb. 2020 19:42
Finns väl tillräckligt med liknande trådar, eller vad tycker du?

Jag har inte alls påverkats av viruset (som heter Covid-19, och är en del av Corona, så lite faktakoll kanske vore bra...).

Åker till SIN om två veckor, sen till MEL, och hem via BKK, inte oroad för fem öre....

Är inte värre än en vanlig influensa som normalt dödar 10.000 varje år, bara i Sverige.
Av Anhn
23 feb. 2020 20:13
Bibby Corona är klart värre än en vanlig influensa där 2 promille dör av de som insjuknar. Vi d Corona dör ca 2 procent.
Av Bibby
23 feb. 2020 20:24
Citerat från Anhn:
Bibby Corona är klart värre än en vanlig influensa där 2 promille dör av de som insjuknar. Vi d Corona dör ca 2 procent.
Källa på det?

Äldre och sjuka dör, så är det...
Av Brassen
23 feb. 2020 20:30
Citerat från Bibby:
Finns väl tillräckligt med liknande trådar, eller vad tycker du?

Jag har inte alls påverkats av viruset (som heter Covid-19, och är en del av Corona, så lite faktakoll kanske vore bra...).

Åker till SIN om två veckor, sen till MEL, och hem via BKK, inte oroad för fem öre....

Är inte värre än en vanlig influensa som normalt dödar 10.000 varje år, bara i Sverige.

Bibby ,för att svara på din första fråga så saknar jag en tråd där färsk info om olika konsekvenser av Corona kan samlas. (Ja, jag gör som Aktuellt och Rapport och använder namnet Corona ). Bara för att du inte påverkats av viruset innebär det inte att andra klarat sig från påverkan. (Som t.ex jag själv med inställt flyg till Hongkong).Sen är inte alla lika extrem tuffa som du. Kul att du ska resa och inte är rädd. Om du märker nåt som har med coronaviruset kan du väl återkomma till tråden. Ha en trevlig resa👍
Av Bibby
23 feb. 2020 20:49
Citerat från Brassen:
Citerat från Bibby:
Finns väl tillräckligt med liknande trådar, eller vad tycker du?

Jag har inte alls påverkats av viruset (som heter Covid-19, och är en del av Corona, så lite faktakoll kanske vore bra...).

Åker till SIN om två veckor, sen till MEL, och hem via BKK, inte oroad för fem öre....

Är inte värre än en vanlig influensa som normalt dödar 10.000 varje år, bara i Sverige.

Bibby ,för att svara på din första fråga så saknar jag en tråd där färsk info om olika konsekvenser av Corona kan samlas. (Ja, jag gör som Aktuellt och Rapport och använder namnet Corona ). Bara för att du inte påverkats av viruset innebär det inte att andra klarat sig från påverkan. (Som t.ex jag själv med inställt flyg till Hongkong).Sen är inte alla lika extrem tuffa som du. Kul att du ska resa och inte är rädd. Om du märker nåt som har med coronaviruset kan du väl återkomma till tråden. Ha en trevlig resa👍
Jaha, så att starta en tråd om nåt du inte vet nåt om.... tja, är väl lite som många andra här gör också, annars vet ju google allt... hehe

Vadå påverkad, ställde de in ditt flyg? Så oförskämt!!!

Japp, är tuffare än alla andra här. Jag är dessutom immun mot alla sjukdomar, där har du rätt.

Mitt råd är väl att läsa nyheterna och ha lite sunt förnuft, samt balansera med "PK-media" och riktig media som oftast har den riktiga sanningen.

Lycka till, och stanna hemma, är nog säkrast..
Av Birgere
23 feb. 2020 20:56
Citerat från Bibby:
Finns väl tillräckligt med liknande trådar, eller vad tycker du?

Jag har inte alls påverkats av viruset (som heter Covid-19, och är en del av Corona, så lite faktakoll kanske vore bra...).

Åker till SIN om två veckor, sen till MEL, och hem via BKK, inte oroad för fem öre....

Är inte värre än en vanlig influensa som normalt dödar 10.000 varje år, bara i Sverige.
Det är runt 200 o inte 10000 som dör av säsongsinfluensa i Sverige varje år.
Det Covid-19 är i storleksordningen 20ggr farligare än en vanlig influensa. Men även om man skulle smittas så verkar dödligheten ligga på 1-2%. Så det är kanske inte av dödsångest man ska vara försiktig.

Det stora problemet är att till skillnad från vanlig säsongsinfluensa så saknar människan immunitet mot Covid-19. Detta gör att i princip alla kan bli smittade och bära med sig smittan och smitta andra.
Så teoretisk sätt skulle hela jordens befolkning kunna smittas.

Även flera svenska företag är väldigt oroliga för att personalen ska smittas och ha placerat personal som besökt riskländerna i hemmakarantän någon vecka.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Brassen
24 feb. 2020 06:07
Elva orter i Italien har nu satts i karantän. Tågtrafiken mellan Österrike och Italien stoppades i några timmar pga farhågor för smittspridning. Och för första gången har jag packat ansiktsmasker till min Hongkong resa. Som resenärer kommer vi nog tyvärr märka av Corona mer och mer.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Evoline
24 feb. 2020 20:33
Citerat från Marywood:
Citerat från Evoline:
Kommer man in i t.ex. Vietnam om man har en mellanlandning i Kina?
Behöver ingen VISA till Vietnam.

https://www.thinkglobalhealth.org/article/travel-restrictions-china-due-covid-19

Tack på förhand
Har du kikat längre ner i texten på den länk du lade upp .En lång rad av länder radas upp...Där står det hur Vietnam vill ha det. Jag skulle nog boka om biljetten och inte flyga via Kina. Enligt Vietnams restriktioner.
Mvh
M
Tack, läste inte det, såg bara bilden.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Bibby
25 feb. 2020 14:56
Nu är det allvarligt, inget skämt längre....

Från SQ:

"cessation of the after take-off drink service"
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Brassen
25 feb. 2020 20:01
Citerat från Marywood:
Lite märkliga inlägg här på reseguiden angående en potentiellt dödlig sjukdom.
2698 personer har dött - på två månader.

https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/

Vad är vitsen med att förlöjliga?
Visst ......det finns sjukdomar som dödar långt många fler. Än så länge. Tex mässling som dödade 140.000 människor 2019. Mestadels barn. Eller malaria som tog 445 000 människors liv. (WHO).

Men vi har bara sett starten på den här sjukdomen som troligen blir en pandemi.
Mvh
M
Håller med, mycket märkligt. (Men det finns alltid nån mupp som inte mår bra i sig själv.) Tyvärr håller jag med dig om att snart kommer utbrottet kallas pandemi./Brassen
26 feb. 2020 15:16
Vad är det ni är så rädda för? Låter som ett medlemsmöte för hypokondriker. Det smittar endast vid fysisk kontakt så res i lugn o ro. Är inte luftburet. Endast via större mängd av kroppsvätskeutbyte.
Av Birgere
26 feb. 2020 15:25
Citerat från Steintheman:
Vad är det ni är så rädda för? Låter som ett medlemsmöte för hypokondriker. Det smittar endast vid fysisk kontakt så res i lugn o ro. Är inte luftburet. Endast via större mängd av kroppsvätskeutbyte.
Lägg av med det tramset!
WHO skriver:

How does COVID-19 spread?
People can catch COVID-19 from others who have the virus. The disease can spread from person to person through small droplets from the nose or mouth which are spread when a person with COVID-19 coughs or exhales. These droplets land on objects and surfaces around the person. Other people then catch COVID-19 by touching these objects or surfaces, then touching their eyes, nose or mouth. People can also catch COVID-19 if they breathe in droplets from a person with COVID-19 who coughs out or exhales droplets. This is why it is important to stay more than 1 meter (3 feet) away from a person who is sick.
26 feb. 2020 15:31 (redigerad)
Citerat från Birgere:
Citerat från Steintheman:
Vad är det ni är så rädda för? Låter som ett medlemsmöte för hypokondriker. Det smittar endast vid fysisk kontakt så res i lugn o ro. Är inte luftburet. Endast via större mängd av kroppsvätskeutbyte.
Lägg av med det tramset!
WHO skriver:

How does COVID-19 spread?
People can catch COVID-19 from others who have the virus. The disease can spread from person to person through small droplets from the nose or mouth which are spread when a person with COVID-19 coughs or exhales. These droplets land on objects and surfaces around the person. Other people then catch COVID-19 by touching these objects or surfaces, then touching their eyes, nose or mouth. People can also catch COVID-19 if they breathe in droplets from a person with COVID-19 who coughs out or exhales droplets. This is why it is important to stay more than 1 meter (3 feet) away from a person who is sick.
Okej då har jag kanske fel. Fick det bekräftat av en vårdcentral. Men kan man lita på WHO?
Av Birgere
26 feb. 2020 15:46
Citerat från Steintheman:
Citerat från Birgere:
Citerat från Steintheman:
Vad är det ni är så rädda för? Låter som ett medlemsmöte för hypokondriker. Det smittar endast vid fysisk kontakt så res i lugn o ro. Är inte luftburet. Endast via större mängd av kroppsvätskeutbyte.
Lägg av med det tramset!
WHO skriver:

How does COVID-19 spread?
People can catch COVID-19 from others who have the virus. The disease can spread from person to person through small droplets from the nose or mouth which are spread when a person with COVID-19 coughs or exhales. These droplets land on objects and surfaces around the person. Other people then catch COVID-19 by touching these objects or surfaces, then touching their eyes, nose or mouth. People can also catch COVID-19 if they breathe in droplets from a person with COVID-19 who coughs out or exhales droplets. This is why it is important to stay more than 1 meter (3 feet) away from a person who is sick.
Okej då har jag kanske fel. Fick det bekräftat av en vårdcentral. Men kan man lita på WHO?
😂 uppenbarligen mer än din vårdcentral, den smittar som alla andra influensor men den riktigt stora skillnaden är ju att människan inte har något immunförsvar mot denna. Detta leder ju till att en smitta kan spridas väldigt fort lokalt, tex i en skola eller på en arbetsplats från någon som just varit ute och rest och inte ens känner sig sjuk.
26 feb. 2020 16:15
Citerat från Birgere:
Citerat från Steintheman:
Citerat från Birgere:
Citerat från Steintheman:
Vad är det ni är så rädda för? Låter som ett medlemsmöte för hypokondriker. Det smittar endast vid fysisk kontakt så res i lugn o ro. Är inte luftburet. Endast via större mängd av kroppsvätskeutbyte.
Lägg av med det tramset!
WHO skriver:

How does COVID-19 spread?
People can catch COVID-19 from others who have the virus. The disease can spread from person to person through small droplets from the nose or mouth which are spread when a person with COVID-19 coughs or exhales. These droplets land on objects and surfaces around the person. Other people then catch COVID-19 by touching these objects or surfaces, then touching their eyes, nose or mouth. People can also catch COVID-19 if they breathe in droplets from a person with COVID-19 who coughs out or exhales droplets. This is why it is important to stay more than 1 meter (3 feet) away from a person who is sick.
Okej då har jag kanske fel. Fick det bekräftat av en vårdcentral. Men kan man lita på WHO?
😂 uppenbarligen mer än din vårdcentral, den smittar som alla andra influensor men den riktigt stora skillnaden är ju att människan inte har något immunförsvar mot denna. Detta leder ju till att en smitta kan spridas väldigt fort lokalt, tex i en skola eller på en arbetsplats från någon som just varit ute och rest och inte ens känner sig sjuk.
Tack för klargörande. Är värre än jag trodde då. Nu blir jag också rädd.
26 feb. 2020 16:49
Citerat från Bibby:
Nu är det allvarligt, inget skämt längre....

Från SQ:

"cessation of the after take-off drink service"
Betyder det att man inte får alkåhål på flygningen? Låter som du blir lurad. Satsa på en dyrare biljett. Jag åkte premium economy och då fick jag fri öl och vin. Bara ett tips.
Av Birgere
26 feb. 2020 18:09
Citerat från Steintheman:
Citerat från Birgere:
Citerat från Steintheman:
Citerat från Birgere:
Citerat från Steintheman:
Vad är det ni är så rädda för? Låter som ett medlemsmöte för hypokondriker. Det smittar endast vid fysisk kontakt så res i lugn o ro. Är inte luftburet. Endast via större mängd av kroppsvätskeutbyte.
Lägg av med det tramset!
WHO skriver:

How does COVID-19 spread?
People can catch COVID-19 from others who have the virus. The disease can spread from person to person through small droplets from the nose or mouth which are spread when a person with COVID-19 coughs or exhales. These droplets land on objects and surfaces around the person. Other people then catch COVID-19 by touching these objects or surfaces, then touching their eyes, nose or mouth. People can also catch COVID-19 if they breathe in droplets from a person with COVID-19 who coughs out or exhales droplets. This is why it is important to stay more than 1 meter (3 feet) away from a person who is sick.
Okej då har jag kanske fel. Fick det bekräftat av en vårdcentral. Men kan man lita på WHO?
😂 uppenbarligen mer än din vårdcentral, den smittar som alla andra influensor men den riktigt stora skillnaden är ju att människan inte har något immunförsvar mot denna. Detta leder ju till att en smitta kan spridas väldigt fort lokalt, tex i en skola eller på en arbetsplats från någon som just varit ute och rest och inte ens känner sig sjuk.
Tack för klargörande. Är värre än jag trodde då. Nu blir jag också rädd.
😂😁 välkommen då till hypokondrikerklubben 🤪
Medlemmen har tagit bort svaret
27 feb. 2020 10:20
många tuffingar och nonchalanta personer som bara skrattar och säger nåt "lustigt" om viruset.
"gamlingar dör som flugor ändå" och liknande saker. "lite hosta behöver man inte bli rädd för"

Jag tycker inte man ska varken vara rädd eller få panik men jag tycker man ska ha respekt för det.
Vem som helst kan bli smittad och vem som helst kan sprida viruset vidare.

Det är troligtvis pga mupparna som dessa som sprider viruset runt omkring i världen.

Har själv tänkt mig en tur till norra italien i sommar, men jag tänker inte boka någon resa dit just nu. Jag avvaktar.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Brassen
1 mars 2020 15:33
Citerat från Andreassofus:
många tuffingar och nonchalanta personer som bara skrattar och säger nåt "lustigt" om viruset.
"gamlingar dör som flugor ändå" och liknande saker. "lite hosta behöver man inte bli rädd för"

Jag tycker inte man ska varken vara rädd eller få panik men jag tycker man ska ha respekt för det.
Vem som helst kan bli smittad och vem som helst kan sprida viruset vidare.

Det är troligtvis pga mupparna som dessa som sprider viruset runt omkring i världen.

Har själv tänkt mig en tur till norra italien i sommar, men jag tänker inte boka någon resa dit just nu. Jag avvaktar.
Tycker att du resonerar klokt. Och ”Mupparna” du talar om har mer eller mindre försvunnit i takt med Coronavirusets spridning. Har nu vänner som sitter i karantän efter dotterns skolresa i norra Italien. Och grannen som är lärare åt några kinesiska studenter ligger nu Inne för observation och provtagning . Antagligen är inga smittade men konsekvenser blir det i vilket fall som helst.
Medlemmen har tagit bort svaret
3 mars 2020 13:50 (redigerad)
Citerat från Marywood:
Nu har vi 24 fall av viruset i Sverige. Det som irriterar mig är hemlighetsmakeriet. Myndigheterna vill inte ens rapportera var i Skåne man har hittat det första fallet i regionen.
Varför då??? Är det inte bättre att informera så att folk kan skydda sig,?

Fler fall lär dyka upp......

Mvh
M
https://www.vardhandboken.se/arbetssatt-och-ansvar/ansvar-och-regelverk/sekretess/oversikt/

En blandning av lagen ovan och en bedömning gjord av en mängd experter att det inte finns någon anledning att gå ut med en närmare position i nuläget. Det finns redan tydliga direktiv om hur människor bör agera för att minska risken för att bli smittad/smitta andra, följ dessa. Uppenbarligen finns det ingen anledning att gå ut med mer i nuläget, handlar knappast om nåt hemlighetsmakeri utan sunt förnuft att inte skapa mer oro och panik än vad som bedöms (av en mängd experter) vara nödvändigt.
Ja, antalet fall lär öka, det finns nog ingen som bedömer det annorlunda.
Medlemmen har tagit bort svaret
3 mars 2020 15:05 (redigerad)
Citerat från Marywood:
Citerat från Crappyusrname:
Citerat från Marywood:
Nu har vi 24 fall av viruset i Sverige. Det som irriterar mig är hemlighetsmakeriet. Myndigheterna vill inte ens rapportera var i Skåne man har hittat det första fallet i regionen.
Varför då??? Är det inte bättre att informera så att folk kan skydda sig,?

Fler fall lär dyka upp......

Mvh
M
https://www.vardhandboken.se/arbetssatt-och-ansvar/ansvar-och-regelverk/sekretess/oversikt/

En blandning av lagen ovan och en bedömning gjord av en mängd experter att det inte finns någon anledning att gå ut med en närmare position i nuläget. Det finns redan tydliga direktiv om hur människor bör agera för att minska risken för att bli smittad/smitta andra, följ dessa. Uppenbarligen finns det ingen anledning att gå ut med mer i nuläget, handlar knappast om nåt hemlighetsmakeri utan sunt förnuft att inte skapa mer oro och panik än vad som bedöms (av en mängd experter) vara nödvändigt.
Ja, antalet fall lär öka, det finns nog ingen som bedömer det annorlunda.
Ja, jag jobbar själv i sjukvården....
Nu har man inte ännu klassat detta virus som allmänfarligt. Men om det hamnar där så går det under
smittskyddslagen och smittskyddsförordningen. Sjukdomar som tex mässlingen är anmälningspliktigt och kallas för allmänfarlig. Vid mässlingutbrott har man upogett platsen där de smittade befinner sig så jag anser att detta virus borde hamna under smittskyddslagen om det fortsätter att öka i antal.
Mvh
M
Det gjordes from den 2a februari...
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/
Medlemmen har tagit bort svaret
3 mars 2020 15:40 (redigerad)
Citerat från Marywood:
Ja, men då så. Då borde man verkligen inte hålla det hemligt om var personen befinner sig i Skåne.

Mvh
M
Men varför?

Dom berörda är redan informerade, resten bör hantera sin vardag enligt gällande rekommendationer. Smittspårning görs ju på alla fall som dyker upp. Att gå ut med massa i nuläget ovidkommande information om exakta lokalisationer riskerar snarare att folk tror dom är helt säkra om dom befinner sig på annan plats. Exempel så var det väl nån (hittat inte källa nu så ta det för vad det är) att en som spridit smittan i nåt land passerade en feberkontroll utan feber och antog sig därför vara ok. Folk måste lugna sig några hekton, panikåtgärder med extremt tveksam effekt riskerar mer i nuläget än det hjälper.
Medlemmen har tagit bort svaret
3 mars 2020 16:04
Citerat från Marywood:
Hemlighetsmakeri späder bara på rädsla, är min åsikt. Men var och en är ju fri att tänka vad man vill.

Mvh
M
Men kan du åtminstone inte försöka påvisa vad som skulle vara vinsten i att gå ut med sådan information? Jag är all ears men hittills har du inte gett några argument som är rimliga i förhållande till hur situationen är just nu.

Eftersom du är verksam inom vården så kan du väl åtminstone försöka läsa på bland annat folkhälsomyndigheten och sluta sprida desinformation iallafall.
Medlemmen har tagit bort svaret
3 mars 2020 18:38
Citerat från Marywood:
På vilket sätt har jag spridit fel information?
Har själv varit sjuk och inte orkat vara uppdaterad på all information som Folkhälsomyndigheten ger ut.
Det är dessutom ytterst Folkhälsomyndighetens uppgift att informera allmänheten.

Mvh
M
Problemet i Sverige verkar vara att man inte reagerade i tid och man har tagit emot ett flertal flyg från pesthärdar i Italien och Iran utan att kontrollera passagerarna vid ankomsten. IRAN är den mest drabbade Nationen efter China och Korea, Dessutom går ju TV i Sverige Regeringens ärenden...
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Birgere
3 mars 2020 19:24
Jag ställde in 2 resor idag ner till sydeuropa pga riskerna och även om jag inte skulle bli smittad så hade jobbet satt mig i 2 veckors hemmakarantän efteråt😊
Av Birgere
4 mars 2020 12:29 (redigerad)
Detta blir nog lika illa för flyget som askmolnet.
Norwegians o Alitalias undergång?
4 mars 2020 20:50
Lite mer avskalat format, lite mer baserat på statistik och med tydliga länkar till alla källor (de har tyvärr lyckats använda Aftonbladet som källa en gång men mycket är rapporter ifrån WHO och andra mer seriösa aktörer också)

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Medlemmen har tagit bort svaret
4 mars 2020 22:49
Sammanfattningsvis kan man väl säga att för de flesta är det ingen större risk att drabbas av corona. Viruset kan dock ställa till med stora besvär för riskgrupper - precis som vanlig säsongsinfluensa.
Har man symtom ring 1177 och få råd av dem. Och som alltid i förkylningstider, corona eller ej, tänk på god handhygien och hosta/nys i armvecket!
Av Reseguiden - Medlemssupport
5 mars 2020 14:41
Vi förstår att många har frågor kring planerade eller redan bokade resor. Vi har därför sammanställt en guide med frågor och svar samt var du hittar mer information. Om du saknar viktig information i guiden som vi eventuellt skulle kunna komplettera med, återkom gärna i denna tråd eller maila till (Logga in för att se e-postadress)

Läs guiden här: www.reseguiden.se/reseguider/vad-galler-angaende-resor-och-coronaviruset-13777

//Redaktion på Reseguiden
5 mars 2020 15:41
Man kan läsa mellan raderna att ni får dålig information i Sverige, mörkas som det mesta. Antalet drabbade stiger för varje minut runt om i världen. Italien har stängt alla sina skolor och alla flygbolag, hotel etc blir av med sina kunder. Idrottsevenemang ställs in eller får utövas utan åskådare....
WHOs senaste info:

https://www.msn.com/sv-se/news/coronavirus/who-myterna-om-coronaviruset-du-inte-ska-g%c3%a5-p%c3%a5/ss-BB10JJm0?ocid=NL_SVSE_A1_20200305_7_2
Av Brassen
6 mars 2020 16:55
Dum fråga kanske men jag provar och ser om jag får svar. Kommer att åka hem från Hongkong den 15/3. Redan nu har vi fler virussmittade i Sverige än Hongkong och den svenska kurvan pekar uppåt. Så till min fråga kan det bli så att alla plan ställs in till Sverige så att jag blir strandad i Hongkong ?
Av Birgere
6 mars 2020 17:11
Citerat från Brassen:
Dum fråga kanske men jag provar och ser om jag får svar. Kommer att åka hem från Hongkong den 15/3. Redan nu har vi fler virussmittade i Sverige än Hongkong och den svenska kurvan pekar uppåt. Så till min fråga kan det bli så att alla plan ställs in till Sverige så att jag blir strandad i Hongkong ?
Det verkar som om smärtgränsen går någonstans runt 2500-3000 fall då flygbolag och myndigheter drar i handbromsen.
Skulle detta hända i HK eller Sverige så blir hemresan lite jobbigare
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
6 mars 2020 20:41
Med all respekt... men jag orkar inte bry mig.. vill ha reseupplevelser här
Av Brassen
6 mars 2020 21:36
Av Valpolicella
6 mars 2020 20:41
Med all respekt... men jag orkar inte bry mig.. vill ha reseupplevelser här

Varför skriva i en tråd där man inte bryr sig ?
6 mars 2020 21:59
Det finns andra trådar som inte har rubriken CORONA!
Valet är fritt...
Av Birgere
6 mars 2020 22:09
Många vill ju vara lite macho o säga detta är väl inte värre ån en influensa. Visst det är sant för många som smittats...
Men även om man inte själv vänder näsan mot himlen så kan man ju fundera på hur dom 2 kinesiska turisterna i Italien som ska ha spårats till att vara ursprunget på spridningen där känner sig idag, direkt orsak till so far 3858 smittade och 148 döda..
Av Brassen
8 mars 2020 13:20
Väldigt vad länder tar virusutbrottet på olika sätt. På flygplatsen i Hongkong blev jag feber kontrollerad två gånger, därefter skriva på ett ”hälsopapper”. Efter att jag lovat att jag inte har besökt fastlands Kina, Sydkorea, Italien eller Iran senaste tiden fick jag gå igenom säkerhetskontrollen. När jag anlände till hotellet blev det nästan samma procedur. Förstår Hongkongs oro och accepterar alla kontroller. Undrar hur kontrollen i Sverige kommer vara när man återvänder, med tanke på att Sverige har många fler smittade än Hongkong.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Brassen
8 mars 2020 13:52
Citerat från Marywood:
Citerat från Brassen:
Väldigt vad länder tar virusutbrottet på olika sätt. På flygplatsen i Hongkong blev jag feber kontrollerad två gånger, därefter skriva på ett ”hälsopapper”. Efter att jag lovat att jag inte har besökt fastlands Kina, Sydkorea, Italien eller Iran senaste tiden fick jag gå igenom säkerhetskontrollen. När jag anlände till hotellet blev det nästan samma procedur. Förstår Hongkongs oro och accepterar alla kontroller. Undrar hur kontrollen i Sverige kommer vara när man återvänder, med tanke på att Sverige har många fler smittade än Hongkong.
Hej.
Ja jag har vänner från Hongkong och dom tycker att Sverige gör inte tillräckligt. Kanske fungerar Hongkongs modell bättre med tanke på att det bor ca 7,5 miljoner där på en relativt liten yta men har färre smittade än i Sverige.
Mvh
M
Ja ,bevisligen måste Hongkong modellen fungera. Hongkong ligger bara ca 90 mil från där allt startade. Så visst, jag håller med dina vänner.
8 mars 2020 18:10
Jag såg på nyheterna igår hur turismen i Italien drabbas, ett hotel i Rom hade 90% avbokningar tills april månad. En restaurangägare i Rom sa att vi kommer inte dö i corona, vi kommer dö i depression. Det är även en ekonomisk pandemi.
11 mars 2020 09:00
Citerat från Turochretur:
Jag såg på nyheterna igår hur turismen i Italien drabbas, ett hotel i Rom hade 90% avbokningar tills april månad. En restaurangägare i Rom sa att vi kommer inte dö i corona, vi kommer dö i depression. Det är även en ekonomisk pandemi.
Jag förstår oron, speciellt när man hör på nyheterna att Italien ligger i karantän och att nästan alla fall i Sverige är turister som kommit hem från sin vistelse i Italien. Vi brukar åka dit varje sommar, men till årets semester blir det nog en resa inom Sveriges gränser av försiktighet. Jag tycker synd om turistorter som livnär sig på turismen, där slår detta ett hårt slag. Men samtidigt vill jag inte riskera min egen hälsa och ännu värre, risken att råka bli en smittspridare. Vad vi skall göra i Sverige återstår att se, ångrar idag att vi inte behöll sommarstugan.
11 mars 2020 09:55
Citerat från Turochretur:
Jag såg på nyheterna igår hur turismen i Italien drabbas, ett hotel i Rom hade 90% avbokningar tills april månad. En restaurangägare i Rom sa att vi kommer inte dö i corona, vi kommer dö i depression. Det är även en ekonomisk pandemi.
Skidanläggningarna i Dolomiterna stängde för säsongen igår tisdag. Hade själv bokat till Val Di Fassa vecka 13. Som tur är får man depositionen på hotellet tillbaka. Nu är det bara att sitta och vänta på sina återbetalningar från Swiss och hyrbil.....
11 mars 2020 10:11
Citerat från Birgere:
Många vill ju vara lite macho o säga detta är väl inte värre ån en influensa. Visst det är sant för många som smittats...
Men även om man inte själv vänder näsan mot himlen så kan man ju fundera på hur dom 2 kinesiska turisterna i Italien som ska ha spårats till att vara ursprunget på spridningen där känner sig idag, direkt orsak till so far 3858 smittade och 148 döda..
Det vore tragisk, finns nog många symtomfria som sprider smittan utan att veta om det. Gissar på att 99,99% av de som smittar, inte gör det med medvetet.
11 mars 2020 10:22
Citerat från Gladapatrik:
Citerat från Birgere:
Många vill ju vara lite macho o säga detta är väl inte värre ån en influensa. Visst det är sant för många som smittats...
Men även om man inte själv vänder näsan mot himlen så kan man ju fundera på hur dom 2 kinesiska turisterna i Italien som ska ha spårats till att vara ursprunget på spridningen där känner sig idag, direkt orsak till so far 3858 smittade och 148 döda..
Det vore tragisk, finns nog många symtomfria som sprider smittan utan att veta om det. Gissar på att 99,99% av de som smittar, inte gör det med medvetet.
Enligt europeiska smittsskyddsmyndigheten sprider INTE symtomfria personer viruset.

"The incubation period for COVID-19 (i.e. the time between exposure to the virus and onset of symptoms) is currently estimated at between two and 14 days. At this stage, we know that the virus can be transmitted when people who are infected show flu-like symptoms. It is currently believed that people who are infected but who do not show symptoms cannot transmit the virus."
Av Brassen
11 mars 2020 14:01
Citerat från Monkan90:
Citerat från Gladapatrik:
Citerat från Birgere:
Många vill ju vara lite macho o säga detta är väl inte värre ån en influensa. Visst det är sant för många som smittats...
Men även om man inte själv vänder näsan mot himlen så kan man ju fundera på hur dom 2 kinesiska turisterna i Italien som ska ha spårats till att vara ursprunget på spridningen där känner sig idag, direkt orsak till so far 3858 smittade och 148 döda..
Det vore tragisk, finns nog många symtomfria som sprider smittan utan att veta om det. Gissar på att 99,99% av de som smittar, inte gör det med medvetet.
Enligt europeiska smittsskyddsmyndigheten sprider INTE symtomfria personer viruset.

"The incubation period for COVID-19 (i.e. the time between exposure to the virus and onset of symptoms) is currently estimated at between two and 14 days. At this stage, we know that the virus can be transmitted when people who are infected show flu-like symptoms. It is currently believed that people who are infected but who do not show symptoms cannot transmit the virus."
Nu är inte jag en hejare på engelska, men betyder inte sista meningen att man tror att det inte smittar när man inte har symtom. (It is currently believed) ?
11 mars 2020 18:23
Översatt via GOOGRE translate....

Inkubationsperioden för COVID-19 (dvs. tiden mellan exponering för viruset och symptomens början) beräknas för närvarande mellan två och 14 dagar. På det här stadiet vet vi att viruset kan överföras när personer som är infekterade visar influensaliknande symtom. Det antas för närvarande att personer som är smittade men som inte visar symtom inte kan överföra viruset. "