Codeshare, ANA och Lufthansa

Av Kiffen1
8 maj 2019 11:47
Visningar: 240
Hej,
Försökt hitta lite flyg till Japan, finns där ANA och Lufthansa kör codeshare med varandra.

På ANA kan man boka på Lufthansaflyg, oc på Lufthansa på ANA-flyg.
Men man kan inte boka platser på dessas respektive sidor.

Nån som vet om de som opererar flygen kan göra något för att få till förbokad plats?
Av Erik777
8 maj 2019 13:55
Med reservation för att jag inte provat just ANA och Lufthansa. På alla andra bolag jag flugit med så kan man reservera ett säte hos det opererande flygbolaget så fort man har fått en bokningskod. Ibland kan detr vara lite lurigt, exempelvis Turkish Airlines använder andra koder i sitt eget bokningssystem än de som resebyråerna använder, men det går att lista ut.
Av Hawaii
8 maj 2019 17:52
Jag flyger mycket med United Airlines som har codeshare/joint venture (genom Star Alliance) med både ANA och LH och jag har flugit en hel del med båda flygbolagen. När jag kollar min bokning på United's website så finns där då även en separat, annorlunda, bokningskod för antingen ANA eller LH. Jag kan gå in på deras hemsidor och med den bokningskoden välja säte.
Av Kiffen1
8 maj 2019 21:17
Jag provade ringa både ANA (gratis :D) och Lufthansa och försökte på knagglig engelska förklara att jag inte hade bokat, men undrade över möjligheterna att kunna boka sittplats. De frågar direkt (ändå) efter bokningsnummer men får höra av Lufthansa att inga problem, men ANA lät lite mer tveksamma...

Hörde av nån att ANA likt andra japanska bolag ogärna kringår "reglerna", men det kanske bara är ett rykte. Vad vet jag...
Av Hawaii
8 maj 2019 21:25
Jag flyger med ANA var och varannan månad och har inga problem att boka plats (se ovan), men utan ett ANA bokningsnummer är det ju meningslöst att kontakta dem. Och jag ringer dem aldrig. Drar alltid upp deras hemsida och slår in mitt ANA bokningsnummer plus namn.
8 maj 2019 22:38
Varför oroar du dig för platsbokning när du inte ens har köpt biljett..? Börja med det så kan du fundera på platserna senare. Inte lönt att boka dem alltför tidigt ändå för flygbolaget kan ändra till annat flygplan och då är det ändå inte säkert ni får samma platser.
Av Birgere
8 maj 2019 23:06
Citerat från Worldofmarie:
Varför oroar du dig för platsbokning när du inte ens har köpt biljett..? Börja med det så kan du fundera på platserna senare. Inte lönt att boka dem alltför tidigt ändå för flygbolaget kan ändra till annat flygplan och då är det ändå inte säkert ni får samma platser.
Kan inte jag boka plats alt det inte finns bra platser innan jag slutför bokningen så väljer jag en annan flight.
8 maj 2019 23:18 (redigerad)
Citerat från Birgere:
Kan inte jag boka plats alt det inte finns bra platser innan jag slutför bokningen så väljer jag en annan flight.
Varför är platsen så viktig att du väljer bort ditt förstaval? De är ju likadana (med några undantag, men dessa kan ju ofta inte bokas i förväg ändå).
Av Hawaii
8 maj 2019 23:18
Citerat från Birgere:
Kan inte jag boka plats alt det inte finns bra platser innan jag slutför bokningen så väljer jag en annan flight.
Vid bokning på Uniteds hemsida och codeshare med ANA har man aldrig det valet. Bokningen måste göras och först DÄREFTER när man har bokningskoderna kan man kontakta ANA och välja plats. Ganska säker på att en bokning t.ex. på Lufthansas hemsida som involverar en ANA flygning funkar det på samma sätt.
Av Kiffen1
8 maj 2019 23:34
Citerat från Hawaii:
Jag flyger med ANA var och varannan månad och har inga problem att boka plats (se ovan), men utan ett ANA bokningsnummer är det ju meningslöst att kontakta dem. Och jag ringer dem aldrig. Drar alltid upp deras hemsida och slår in mitt ANA bokningsnummer plus namn.
Jag minns att när jag flög med Finnair och JAL så hade JAL en eget bokningsref. Jag antar att det är samma med ANA? Minns inte vilket som vad codeshare dock, kan ha varit kortflyget till Helsingfors, och där spelar det inte någon roll var jag sitter kan jag tycka.

Jag är bara glad om jag får sitta vid fönstret. Inte för att jag vill kolla ut utan för att slippa springa upp och ner. Än värre är det med de här 3-3-3 planen man har börjat med... Tyvärr verkar det ohyggligt mycket dyrare att boka oriignalflyget än codeshare....
Av Kiffen1
8 maj 2019 23:35
Citerat från Worldofmarie:
Varför oroar du dig för platsbokning när du inte ens har köpt biljett..? Börja med det så kan du fundera på platserna senare. Inte lönt att boka dem alltför tidigt ändå för flygbolaget kan ändra till annat flygplan och då är det ändå inte säkert ni får samma platser.
Vill ju veta vilken sida som är säkrast att boka från för att kunna få hjälp med att få en plats därefter. Om du förstår hur jag tänker.
Av Hawaii
8 maj 2019 23:47
Om det är 3+3+3 väljer jag ALLTID en "aisle seat" i mitten. Stor chans att mellansätet blir öppet och om det sitter någon i båda av de andra platserna är det stor chans att de reser tillsammans och de inte kommer att besvära mig vid toalettbesök t.ex.
Av Kiffen1
9 maj 2019 00:38
Citerat från Hawaii:
Om det är 3+3+3 väljer jag ALLTID en "aisle seat" i mitten. Stor chans att mellansätet blir öppet och om det sitter någon i båda av de andra platserna är det stor chans att de reser tillsammans och de inte kommer att besvära mig vid toalettbesök t.ex.
Du menar att du sitter på ABC EFG IJK, F-platsen?

Jag åkte Finnairs nya Airbus vid tillfälle, och hade turen att bara ha två platser framför, men kändes ändå väldigt trångt mot de vanliga 2-sätena man är van vid.

Brukar iofs aldrig lyckas sova på långflyg, men att sitta mellan två personer som ev brer ut sig, eller mot gången, där folk springer in i armbågen eller knuffar stolen, är ingen hit.
Av Hawaii
9 maj 2019 00:44 (redigerad)
Nej, "F" blir ju då givetvis inte an aisle seat. Om det är ABC EFG IJK väljer jag antingen "E" eller "G". Funkar suveränt 99% av tiden.
PS. När jag skrev "mitten" menade jag alltså sätena i mittraden, d.v.s. EFG i ditt exempel.
Av Kiffen1
9 maj 2019 02:55
Citerat från Hawaii:
Nej, "F" blir ju då givetvis inte an aisle seat. Om det är ABC EFG IJK väljer jag antingen "E" eller "G". Funkar suveränt 99% av tiden.
PS. När jag skrev "mitten" menade jag alltså sätena i mittraden, d.v.s. EFG i ditt exempel.
Tyckte väl det lät lite märkligt. Men du har aldrig problem med passagerare eller rullvagnar som kör in i stolen? Det var just mitt största problem när jag satt i gången. Som ett dagflyg till Kanada för 10 år sedan. Ungar som kutade genom gången ett antal gånger. Det är lite då man undrar var luftgroparna är... Skämt åsido.

Man läser om sittplatser som ligger sådär så att folk köar till toaletten ställer sig och trampar omedvetet på ens ben, eller där gången går rakt mot platsen.

Nu såg jag på ANA flyget, en Boeing 773 ER som har 2-4-3 sittning. Jag har för mig att B777 är ganska trånga, men kan ha fel.
Av Hawaii
9 maj 2019 04:55
Det är klart, det blir ju lite trafik i gången men det tycker jag inte stör speciellt.
Boeing 777-300ER med 9 stolar I bredd är OK. United har börjat sätta in TIO stolar i bredd (3+4+3) vilket innebär mycket lite utrymme. Fullständigt vansinnigt på en lång flygning.
ANA med 2+4+3 har stolar AC DEFG HJK och i det fallet hade jag nog siktat på C i första hand. (Tycker om att kunna gå på toa utan att besvära någon), men som sagt, en smaksak. "A" inte så dumt heller.
Av Birgere
9 maj 2019 17:04
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Birgere:
Kan inte jag boka plats alt det inte finns bra platser innan jag slutför bokningen så väljer jag en annan flight.
Varför är platsen så viktig att du väljer bort ditt förstaval? De är ju likadana (med några undantag, men dessa kan ju ofta inte bokas i förväg ändå).
Bra benutrymme i en gångplats om det är ekonomi och långflyg. Är det PremiumE Eller Biz spelar det mindre roll då man har tillräckligt med benutrymme.