Chicago flygbyte

Av Katrinl
24 apr. 2017 10:40
Visningar: 414
Hej!
Är på väg att boka resa till Usa och har 1 tim 40 min på mig i Chicago. Vi kommer från Helsingfors och ska vidare till Nashville, mao är det väl byte av terminal. För kort tid? Skulle ni välja bort det alternativtet?
24 apr. 2017 12:10
Jag skulle nog säga att det är gränsfall. Du ska ju dessutom genom tull och plocka ut väska och checka in igen. Det kan gå bra men jag hade känt mig stressad.
Av Hawaii
24 apr. 2017 12:48
Ja, 1:40 definitivt i snävaste laget. Men utan att veta vilka flygbolag det gäller går det inte heller att fastställa vilka terminaler som är inblandade. Och har du en genomgående biljett, vilket jag utgår ifrån, behöver du definitivt inte checka in igen. Garanterat. Du nämner inte vilka andra alternativ som är aktuella men mellan 2 och 3 timmar för bytet i Chicago tror jag nog de flesta skulle kännas som en acceptabel "connection time"
24 apr. 2017 13:38
Hej, nu kanske mina byten (två ggr vid julhelgen på eftermiddagen) i Chicago inte är representativa men då gick det otroligt smidigt genom passkontrollen. Flög via Chicago julen 2013 och då fanns ingen kö alls, däremot fick vi vänta på bagaget i en dryg halvtimme innan vi kunde hämta väskorna för att sedan gå igenom nästa kontroll.
Av Lotta29
24 apr. 2017 13:49
Immigration är ju det som kan ta längst tid tycker jag personligen, vi har stått i över 1 timme när vi har åkt. Har ni däremot varit i USA innan kan ni kanske använda maskinerna istället.
Av Katrinl
24 apr. 2017 15:48
Citerat från Hawaii:
Ja, 1:40 definitivt i snävaste laget. Men utan att veta vilka flygbolag det gäller går det inte heller att fastställa vilka terminaler som är inblandade. Och har du en genomgående biljett, vilket jag utgår ifrån, behöver du definitivt inte checka in igen. Garanterat. Du nämner inte vilka andra alternativ som är aktuella men mellan 2 och 3 timmar för bytet i Chicago tror jag nog de flesta skulle kännas som en acceptabel "connection time"
Det är British Airways och Major US Carrier.
Av Katrinl
24 apr. 2017 15:49
Citerat från Lotta29:
Immigration är ju det som kan ta längst tid tycker jag personligen, vi har stått i över 1 timme när vi har åkt. Har ni däremot varit i USA innan kan ni kanske använda maskinerna istället.
Vi var i USA i somras. Kan vi använda maskinerna då?
Av Hawaii
24 apr. 2017 16:00
"Major US Carrier" är tyvärr ganska meningslöst. Har du inget flight number? Förhoppningsvis bokar du direkt med ett flygbolag för att undvika problem och i så fall bör du också automatiskt ha tillgång till väsentlig information som vilket flygbolag du ska flyga med, och flyg nummer.
24 apr. 2017 16:10 (redigerad)
Enligt mina erfarenheter kallar Momondo American Airlines för "Major US Carrier".
Av Lotta29
24 apr. 2017 16:25
Citerat från Katrinl:
Citerat från Lotta29:
Immigration är ju det som kan ta längst tid tycker jag personligen, vi har stått i över 1 timme när vi har åkt. Har ni däremot varit i USA innan kan ni kanske använda maskinerna istället.
Vi var i USA i somras. Kan vi använda maskinerna då?
Ja om det finns på den flygplatsen men det förutsätter jag att det gör på en sån stor flygplats och fördelen är att du slipper det när du kommer fram till Nashville👍🏼😊
Av Sivan65
24 apr. 2017 21:02
Jag har mellanlandat i Chicago två gånger. Oktober i fjol och januari i år. Första gången så flög hade jag ett nytt Esta och fick stå länge i kö ca.1 timme.Jag landade då sent på kvällen och det var massor med folk. Väskan behövde jag inte vänta på så det var bara att ta sej vidare med tåg som går mellan terminalerna. Tåget går ofta så där är det ingen väntetid att tala om. Väskan behöver inte checkas in igen utan den lämnar man på ett rullband innan utgången till stora hallen.
Andra gången landade jag på eftermiddagen och då var det inte så mycket folk. Plus att då kunde jag gå via terminal och själv scanna pass och svara på frågor via terminal.
Alltså gick det mycket snabbare den gången. Så om tiden 1 timme och 40 minuter räcker kan vara väldigt olika på omständigheter.
Men har ni en genomgående biljett så blir ni ombokade på ett nytt flyg om ni skulle missa flyget. Dock är väl inte det så optimalt :(
Av Katrinl
24 apr. 2017 22:17
Tack för alla svar :)
Nu har vi bokat. Vi valde att chansa på 1 tim och 40 min. Det gjorde så mycket på priset på resan och precis som Sivan skriver så blir vi ju ombokade om vi skulle ha sån otur att vi missar.
25 apr. 2017 08:57
Citerat från Sivan65:
Andra gången landade jag på eftermiddagen och då var det inte så mycket folk. Plus att då kunde jag gå via terminal och själv scanna pass och svara på frågor via terminal.
Alltså gick det mycket snabbare den gången. Så om tiden 1 timme och 40 minuter räcker kan vara väldigt olika på omständigheter.
(
Är kanske så att eftermiddagarna är lugnare. Mina båda tillfällen var ungefär vid tvåtiden.
Av Hawaii
25 apr. 2017 09:37
I princip omöjligt att veta i förväg eftersom det beror på hur mångra andra internationella ankomster det är vid samma tidpunkt, och eftersom flygen från Asien och Europa tar 8-13 timmar, så ankomsterna beror mycket på vindar och eventuella förseningar. Har man tur har det inte kommit in något internationellt flyg de senaste 20-25 minuterna innan man landar. Har man otur har 3-4 Boeing 747 och A380 precis landat och man hamnar bakom 2000 andra resenärer vid Immigration.