Chansa och njuta - Norge - Bali

Av Locman
16 juli 2012 14:57
Visningar: 536
Hej!

Jag är en 24 år ung kille som nu känner att gå runt och göra samma sak år ut och år in i Sverige inte är kul längre.
Jag vill inte vänta på en sommarsemester för att sedan jobba 1 år till och längta till nästa semester-
Jag vill inte vara fast i rutinerna.

Därför ska jag nu säga upp mig på vinst och förlust.
Sticka iväg till Norge när min uppsägningstid är över, början på september.
Hitta ett jobb i Norge, (om jag inte hittat ett innan jag åker).
Fixa ett boende där. Och jobba i allt från 3 - 6 månader för att sedan dra vidare till mitt drömresmål Bali i januari, februari någon gång.
Jag ska då äntligen lära mig surfa, se den vackra naturen, läsa en god bok i hängmattan och träffa nya människor.

Så mina frågor är följande.
Någon som har samma tankar som jag?
Någon som vill följa med?
Någon som bor och jobbar i Norge som vill ge en hjälpande hand med antingen jobb eller boende?

Det är när man vågar man vinner!

Christoffer
22 juli 2012 17:57
Hej! Mitt namn är Elin bor i Skåne, 21 år gammal än så länge ;)
Jag har också funderat på det här med Norge ett tag och jobba där samla ihop pengar och för att sedan göra vad jag vill ett tag innan man blir gammal ;) Jag är på!
Av Locman
23 juli 2012 08:57
Bra, då åker vi! :-)
Av Edejern
8 aug. 2012 13:38
Hej!
Jag är en 21årig tjej som är lika less som du på sverige! Vill iväg nu, helst nyss.
Jag är lätt på att dra över till vårt fina land i väst och söka jobb. Jag har möjlighet att dra iväg helst från 1okt då jag är väldigt sportintresserad och har många viktiga tävlingar i sep månad som jag vill vara hemma och kunna genomföra. Men kan absolut dra över under någon vecka tidigare i sep/aug för att söka jobb. endast helgerna jag är behov av att vara på hemmaplan.

Emma,
Av Locman
8 aug. 2012 15:55
Hej Emma!

Låter ju toppen!
Jag planerar att åka iväg under mitten av september, men om du kommer senare gör ju ingenting i så fall.
Såg ett annat inlägg du gjort, du har jobbat i norge innan? Vad har du sysslat med då?

Vad är det för sporter du utöver? :-)

/Christoffer
Av Edejern
8 aug. 2012 16:36
Okej! Vart har du tänkt dig? Och söker du jobb på plats eller nu innan?
Du förstod nog fel, jag har gjort två säsonger här hemma i Sverige men kan gärna tänka mig att göra en säsong i något norskt fjäll till vintern. :)
Det är orientering & längdskidåkning jag håller på med. Några SM tävlingar i orientering jag ska springa nu i sep som jag skrev om.

/Emma
Av Locman
8 aug. 2012 20:27
Aah okej, läste lite hastigt!
Jag tänkte bara åka dit och söka på plats faktiskt. Jag behöver göra något spontant och min filosofi är att allt alltid löser sig.
Hur känner du inför att göra något sånt? Är det enbart arbete i fjäll du är intresserad av?

/C
Av Edejern
8 aug. 2012 21:55
Okej! det tycker jag låter som en bra idé. Känns som att det alltid är lättast att få jobb om man är där personligen.
Nej nej kan tänka mig annat, men jag åker gärna till någon annan stad än Oslo. Vart har du tänkt dig? :)

/Emma
Av Locman
9 aug. 2012 08:35
Jo, plus att det blir ett lite större äventyr om man drar ner på det sättet.

Just ang städer är jag egentligen väldigt öppen. Jag åker ju ner för att jobba bara i princip.
I Oslo har jag släkt som jag kan bo hos ett par veckor om det skulle strula med boende, men för det behöver det inte vara Oslo jag åker till.

Dock är jag inte så hemma på vilka ställen i Norge som man bör åka till för att få jobb på plats, har du?

/C
Av Edejern
9 aug. 2012 08:53
Okej! ja jag har funderat lite på Trondheim, är ju en av de större städerna så bör ej vara omöjligt att få jobb där.
Men just nu är jag erbjuden att åka på arbetsintervju till Oslo för ett säljar jobb på Securitas, de söker mer personal så om du kan tänka dig ett sådant jobb så kan jag skicka lite uppgifter till dig på mail?

/Emma
Av Locman
9 aug. 2012 09:08
Okej, kul! När åker du dit för intervjun?

Jag är absolut intresserad! Min mail är (Logga in för att se e-postadress)

/C
Av Edejern
9 aug. 2012 11:39
Ska ringa upp och bestämma tid med dom, men blir förmodligen redan till veckan.

Har nu skickat hela min konversation med dom till din mail.

Emma
15 aug. 2012 14:51
Hej på er. Tänkte höra om ni kommit iväg. Jag är i alla fall inne på precis samma spår, men letar efter lite folk man kan åka iväg med och framför allt bo med. Dock är väl jag mest inne på Oslo då jag har lite kontakter där och eventuellt jobb. Men det verkade kanske som det lutade lite åt Oslo för er del med??

Min plan är iaf den att jag tänkte sticka iväg till Oslo i början på september, det blir väl eventuellt lite på vinst och förlust, men det löser sig säkert. Tanken var sen att jobba till ca årsskiftet och sedan dra iväg till Australien och Bali(inte så välplanerat där än). Men hur som helst hade det varit så himla skönt att ha någon att åka till Oslo med, samt leta lägenhet tillsammans med, just för att ha lite trygghet och förhoppningsvis också ha sjukt kul tillsammans.

Så är det fortfarande aktuellt så är jag på :)
Av Locman
15 aug. 2012 15:06
Hej!

Jag har då inte kommit iväg i alla fall. Planen är att åka någon gång mellan 15-30 september till Norge.
Oslo är just nu det hetaste alternativet. Har släkt där jag kan bo hos de första veckorna.

Jobb och egen lägenhet tänker jag hitta där på plats. Och precis som du jobba till årsskiftet för att sedan dra till Bali. Så en reskompis dit vore ju trevligt också!

Vad är det för jobb du har på g i Oslo?

/Christoffer
15 aug. 2012 15:22
Låter fint. Jag hade tänkt att jobba som bartender och har hört med lite vänner där som är i branschen, som skulle höra sig för. Men annars satsar jag på att söka jobb på plats.
Men har du planerat att hyra egen lägenhet eller tänker du någon form av kollektiv. Det senare alternativet är i vilket fall vad jag satsar på. Det som jag främst tänker på är att man skulle ha någon med sig, om man börjar leta lägenhet nu, så man inte står där själv när det väl gäller.

Hur som helst, det jag söker i lägenhetsväg prioriterar jag inte särskilt högt, har alltså inte så jätte höga krav på att det behöver var stort,rymligt och super fräscht. Hellre att det funkar med dem man bor med och att man kan ha kul tillsammans.
Har två kompisar som precis flyttade över och de fick lägenhet genom att lägga ut en annons på cribsnorge, dock är det väl rätt svart, men verkar funka bra.

// Emelie
Av Locman
15 aug. 2012 16:44
Okej!

Jag planerar inte att bo själv.. vore ju trevligt men rent ekonomiskt är det inte så hållbart för mig.
Så ett kollektiv-boende är det jag söker också. Det får inte vara någon "sunk-lya" men har väl heller inte Jättehöga krav. Jag är ju där för att jobba. :-)

Men jag tror att boende och sådant löser sig när man väl är där.

/C
15 aug. 2012 19:59
Då är vi väl egentligen lite inne på samma spår, just en "sunk-lya" skulle jag väl inte kalla det jag är ute efter heller :-P

Jag fick dock höra att det tydligen inte är så lätt att få tag på lägenhet när man kommer dit, så jag funderar på det där med om det skulle vara värt att lägga ut en annons..
Av Nywertz
16 aug. 2012 12:49
Hej! Säljer av min lägenhet här hemma i västerås nu och planerar en uppsägning i december så jag kan dra ner mot asien i januari,
Lutar åt en resa på 6 månader.. Thailand, Bali och Filippinerna är väl det jag tänkt hinna med iaf :) bara säga till om ni vill joina en del av resan eller kanske hela :)

Sjukt nice av er om ni drar till Norge! Fler såna människor tack :)
Av Locman
16 aug. 2012 13:18
Citerat från sundstrom:
Då är vi väl egentligen lite inne på samma spår, just en "sunk-lya" skulle jag väl inte kalla det jag är ute efter heller :-P

Jag fick dock höra att det tydligen inte är så lätt att få tag på lägenhet när man kommer dit, så jag funderar på det där med om det skulle vara värt att lägga ut en annons..
Bra att vi är på samma linje ;-)

Okej, det hade jag faktiskt inte hört.. men ja kanske är bra att lägga
in en annons där då..
Men du skulle åka till Norge innan jag va? I början på september?
Av Locman
16 aug. 2012 13:19
Citerat från nywertz:
Hej! Säljer av min lägenhet här hemma i västerås nu och planerar en uppsägning i december så jag kan dra ner mot asien i januari,
Lutar åt en resa på 6 månader.. Thailand, Bali och Filippinerna är väl det jag tänkt hinna med iaf :) bara säga till om ni vill joina en del av resan eller kanske hela :)

Sjukt nice av er om ni drar till Norge! Fler såna människor tack :)
Jag hookar gärna upp i Asien runt årskiftet! Ju fler desto roligare!
Av Nywertz
16 aug. 2012 13:22
Nice! Du kan lägga till mig på FB så kan vi hålla kontakt där när det närmar sig :)
Nicklas Nywertz

Ha det gött
16 aug. 2012 22:12
Jag åker väl egentligen så fort jag har möjlighet, borde bli någon gång under första halvan av september. Så jag letar boende för fullt, dock verkar det rätt svårt, som sagt...
Av Locman
17 aug. 2012 08:44
Aah okej! Jag tror nog att boende löser sig.. jag åker till Norge ändå även om jag inte hittat något jobb.. det är just själva "leva för dagen" jag vill uppnå nu och chansa lite. :-)
18 aug. 2012 15:30
Hej Allihopa!

Jag har precis varit inne på samma spår. Att åka till Norge i höst och sedan vidare mot Bali ca 4 veckor o sen vidare till Aussie i januari. Från bali till aussie är det bara 3,5 timme med flyg lite drygt. (Denpensar - Perth)

Et tips till er som vill tjäna mest pengar fortast är att hålla er på mindre städer. Oslo/Bergen/Troindheim är sjukt nice städer men man spenderar så mycket mer där.
Jag har bott på landbyggden i 7 månader 2,5 timme från Bergen och la undan 15 000 SEK i månaden.
Bor du i storstäderna så har du en hyra på 4000 NOK o uppåt om du delar en lägenhet, (om du nu har ett eget rum, bor man typ 10 pers i en 4 blir de ju billigare) skall du ha en 1a själv så ligger dem på ca 9000 NOK.

Norge är ett fantastiskt land och det finns så mycket mer och uppleva på plats än Oslo som är så försvenskat.
Ett annat tips är o verkligen dubbelkolla när man hyr en lägenhet, de flesta hyresvärdar i Norge vill ha en hyra som deposition plus att man måste skriva på kontrakt årsvis. Så om va uppmärksamma på det om ni bara tänkt o stanna några månader.

Själv är jag fast i Sverige fram tills 1 oktober och slits mellan en höst i Norge vs en tågluff/båtluff och en vinter i Norska fjällen vs Bali/Aussie.

Vill ni ha mer inspiration om landsbyggden i Norge, kolla mitt album "mitt norge 2011" Bali/ aussie kan jag förhoppningsvis inte hjälpa er med förrän nästa år!
21 aug. 2012 19:28
Halloj!

Jag tänker också åka till Norge och arbeta i höst, fram till slutet av December cirka.
Hade varit kul att åka med någon och dela resan med, hitta boende och finna arbete.

Jag kan egentligen åka när som, och undrar om det är någon i denna tråd som har några bestämda datum ännu?

Jag är öppen för förslag!
Av Locman
3 sep. 2012 16:24
Låter ju toppen Blomkruka 21!

Vad har du jobbat med på landsbyggden? Är det i Lysekil du har befunnit dig?

Jag undviker gärna Oslo osv om det går. Upplever hellre lugnet än storstadsstressen. Den har jag fått nog av i Stockholm. Plus att som du säger så är det bättre för ekonomin.

Hoppas att ditt val faller på en höst i Norge, för att sedan åka till Bali och Australien, för det är ju helt enligt mina planer också!

Jag har inga bestämda datum ännu. Jag är dock helt fri nu. Utan boende och jobb så om jag ska säga ett datum prel så blir det 1 oktober!

/Christoffer
Av Nathy
3 sep. 2012 17:55
Kul att så många verkar intresserade av Norge! Jag och min vän sticker dit nu runt den 20 september för att jobba järnet och sedan resa... Vi börjar med Bergen som det ser ut nu sen får man se vart man i Norge hamnar.. Är det någon av er som ska till Bergen och är intresserade av att umgås eller dela boende så hör av er på (Logga in för att se e-postadress)

Vi hörs!
4 sep. 2012 16:34
Ville bara säg att detta du gör nu, gör du rätt i!!!!!!!

Hälsning Jennie
Av Kelseyj
13 sep. 2012 21:42
Hej! Jag och min kompis ska bege oss till Bergen nu i slutet av september, vi bokar en enkelresa tar in på vandrarhem och sen ser vart vi hamnar i stortsett. Men som alla säger är det enkelt att fixa på plats alltihopa och bergen ska ju vara en underbar stad!
30 sep. 2012 13:37
Hej, Jag är sugen på att dra till norge och söka jobb samt att bo med ngn från sverige.
Är det så att några av er har åkt eller finns det chans att få hänga på?

Min mail (Logga in för att se e-postadress)

Sen är jag sugen på att dra till Austarlien, när man har tjänat ihop en massa pengar:)