Cefalú, Sicilien. Lämpliga dagsutflykter?

22 juli 2014 18:21
Visningar: 3129
Jag och min sambo ska åka till Cefalu i augusti. Trots att staden i sig förmodligen kommer erbjuda otroligt mycket spännande att se så är jag ändå på jakt efter eventuella dagsutflykter. Vi är rätt rastlösa av oss och tyvärr bokade jag en paketresa genom ett resebolag.........

Det känns så tråkigt om jag inte får se Taormina under vår vistelse. Har funnit att det går tåg från Cefalu till Taormina (byte i Messina). Tåget går kl 7 på morgonen och är framme vid 10. Sista tåget hem går vid 18.30. Hinner vi på denna tid (10-18.30) ta linbanan upp till Taormina från tågstationen och sedan tillbaka igen?

Jag vet, jag är en dåre som inte bokade allt själv istället. Men tyvärr blev det såhär nu. Hoppas någon vänlig själ hinner besvara min fråga snart :)
22 juli 2014 19:24
Har du kollat med resebolaget om de inte har några utflykter. Annars så kanske hotellet har utflykter.
22 juli 2014 19:27
Hej Birgitta!

De hade väldigt dåligt med utflykter. Endast två, till öarna utanför Cefalu. Min förhoppning är att det går att eventuellt hyra en bil i Cefalu så att jag hinner se Taormina under vår vistelse. Det kanske även finns lokala kontor som tillhandahåller utflykter?
23 juli 2014 09:43
Skulle ta mig till Milazzo och ta en dagstur med båt ut till Stromboli, Lipari eller Panarea, helt underbar att besöka dessa öar. Bada och äta gott =)
23 juli 2014 18:28
Tack för ditt svar Tosefin!

Vi kommer nog hyra en bil och ta en dagstur till Taormina i alla fall, det känns nästan som ett måste trots att det blir en tur på 2-3 timmar.

Men vilken ö skulle du i så fall rekommendera? :)
23 juli 2014 21:00
Jag har för mig att man via hotellet kunde boka utflykter med engelsktalande guide. Det finns också en turistbyrå i Cefalu, där kan de säkert hjälpa dig. Jag var i Cefalu 2012 och åkte då med Solresor. De hade utflykter till bl.a. Taormina, en underbar liten stad. Kanske kan du via nätet få kontakt med turistbyrån och se vad de erbjuder. Etna är också värt ett besök samt Monrealle, katedralen med den vackra utsmyckningen i guldmosaik.