Casablanca, Marrakech

7 jan. 2016 18:07
Visningar: 5784
Jag ska åka till Marrakech en vecka och funderar på om det är värt att åka till Casablanca? Jag vet ingenting om staden egentligen, förutom att den är känd från filmen med samma namn.

Andra tips om städer att besöka under denna snabbvisit i Marocko?
Av Annl
10 jan. 2016 17:43
Vi har precis kommit hem efter en två veckors-vistelse i Marocko. Vi tillbringade större delen i Marrakech och valde bort Casablanca eftersom vi läste att det mest var en trist storstad. Detta kunde vår guide (som tidigare bott i Casablanca) bekräfta.

Missa inte Majorelle-trädgården där Yves Saint Laurent ligger begravd.

Om du har tid rekommenderas en tur upp i Atlasbergen - vi gjorde en fyra dagars jeepsafari runt i Atlasbergen och ut i öknen i Sahara. Magiskt och väldigt vackert och spektakulära naturuppelvelser.

Och vad gäller försäljarna i Marrakech så hade vi läst i böckerna om att de är väldigt påflugna och efterhängsna. Stämde inte alls - de var som söndagsskolpojkar om man jämför med deras kompisar i Istanbul och Egypten.

Restaurang Bagatelle är ett riktigt bra tips - fantastisk fransk mat!
26 jan. 2016 22:48
Jag skulle helt klart stanna i Marrakech med omnejd. Finns mycket att se och efter att ha spenderat nästan sammanlagt ett år i Casablanca så kan jag trots att jag lärde mig älska även Casablanca säga att Marrakech har helt andra kvaliteter och är mer genuint "marockanskt" än Casa.

Finns mycket att se och göra i Marrakech, Casablanca är för de flesta som inte åker dit med personlig guide eller tidigare kunskap om staden mestadels en stor skitig stad med fruktansvärd trafik.

Lycka till och missa inte att bo på en bra riad när du är i Marrakech, det är en upplevelse som kommer att förhöja hela resan.
Av Bergabo
31 jan. 2016 21:04
Flera har framhållit Marrakech, låt mig tillföra ytterligare en beundrare av staden:
Nobelpristagare i litteratur(vältalighet!) Han ansåg som målare att vackarare vyer fanns ingen annan stans!
När han och den amerikanske presidenten Roosevelt stod på toppen av sin historiska betydelse tog han med sig presidenten för att visa sin favoritstad. Besök gärna baren som bär hans namn ! le bar Churchill !

Hotellet han gärna bodde på där baren finns:
http://www.mamounia.com/en/marrakech.htm
31 jan. 2016 23:12
La Mamounia som ovanstående skriver om är/har inte bara varit Churchills och andra världsledares favorithotell, det är i min mening en perfekt tillflyktsort för några koppar te eller en lugn promenad i hotellets vackra park när man vill fly medinan för någon timme. Rekommenderas varmt. Boka bord, eller klä dig vårdat och lek världvan och glid in. ;)
2 feb. 2017 18:17
Hej Annl,
Blev precis intresserad av Marocko då jag hittat bra resor dit, aldrig tidigare lagt någon speciell tanke dit faktiskt.
Först blev jag som tidigare mest sugen på Casablanca men insåg att även Marrakech lockade. Låter fantastiskt med Jeepsafarin (!) Hur är det med bad möjligheter, det verkar ligga längre in i landet?

Tack på förhand! :)
/Rebecca
Citerat från Annl:
Vi har precis kommit hem efter en två veckors-vistelse i Marocko. Vi tillbringade större delen i Marrakech och valde bort Casablanca eftersom vi läste att det mest var en trist storstad. Detta kunde vår guide (som tidigare bott i Casablanca) bekräfta.

Missa inte Majorelle-trädgården där Yves Saint Laurent ligger begravd.

Om du har tid rekommenderas en tur upp i Atlasbergen - vi gjorde en fyra dagars jeepsafari runt i Atlasbergen och ut i öknen i Sahara. Magiskt och väldigt vackert och spektakulära naturuppelvelser.

Och vad gäller försäljarna i Marrakech så hade vi läst i böckerna om att de är väldigt påflugna och efterhängsna. Stämde inte alls - de var som söndagsskolpojkar om man jämför med deras kompisar i Istanbul och Egypten.

Restaurang Bagatelle är ett riktigt bra tips - fantastisk fransk mat!