Cape Coral, FL, någon?

25 sep. 2012 15:18
Visningar: 7839
Hej alla - vi skall till Florida kring jul/nyår och kommer att först spendera några dagar i Orlando. Sedan tänkte vi åka till sydvästra delen för att därefter avsluta runt Miami. Så nu har jag spenderat många timmar med att söka vettigt boende i området kring Naples. Men vi är nog för sent ute, det som finns är dyrt och oinspirerande. Så då vände jag blicken mot Cape Coral och där finns fortfarande åtskilliga prisvärda boenden - stora välutrustade villor med pool vid kanal för runt 8000 kr/v, mycket billigare om man skippar kanal/pool. Men finns det något jag borde veta om Cape Coral? OK, jag vet att det ligger en bit bortanför de vanliga turiststråken. Men det är ändå inte långt till Sanibel och Ft Myers Beach. Man lär väl kunna åka över dagen ända till Naples om man har lust. Så vad är kruxet?
25 sep. 2012 15:37
Cape Coral ligger i princip ihopväxt med Ft. Myers och det är inte så långt till Ft. Myers Beach, Sanibel o.s.v.
Det är väl ingen speciell ort, ganska ordinär med kilometer efter kilometer med villaområden och någon mindre samling med restauranger och affärer.
Kolla upp hur det ser ut just där ni hittar boendet, det är väl inga upphetsande områden direkt, titta på Google Street View här är en slumpad plats jag dök ner på ;-)
https://maps.google.se/maps?q=map+cape+coral+florida&ll=26.489011,-81.867371&spn=1.063174,2.113495&hnear=Cape+Coral,+Lee+County,+Florida,+USA&gl=se&t=h&z=10&layer=c&cbll=26.620924,-81.968548&panoid=ss9yQfwvvflld6L6ayoODA&cbp=12,97.81,,0,10.29

Priserna bestäms ju som alltid av tillgång och efterfrågan, mindre populärt och längre från stranden ger lägre pris, någon annan direkt hake kan jag inte se.
Det är en knapp timme till Naples och två till Sarasota så att göra dagsutflykter dit är inga problem.
25 sep. 2012 15:47
Mmm, ok, det kanske inte är drive-by-shootings som håller nere priserna då ... Har tröskat genom åtskilliga uthyrningssajter och ställt minst femtio förfrågninga och mappat intressanta objekt i Google Earth komplett med bilder och personliga anteckningar och har kollat dem från alla möjliga vinklar inklusive grannskapet och vet snart vart varenda sten ligger i deras närhet. Och har läst många inlägg om orten på city-data.com och så vidare i oändlighet. Kan snart så mycket om platsen att det är meningslöst att åka dit. Får hoppas att jag glömmer bort det mesta innan jul.
25 sep. 2012 16:22
Härligt med noggrann research!

Skulle inte tro att det är gängkrig direkt (såg inte ut som sådana kvarter det jag såg även om vissa områden ser skabbigare ut och nog ska undvikas) men lågkonjunkturen sätter ju sina spår, finns det mycket tomma hus o.s.v. så blir det ju ofta en ökad mängd inbrott och annat. Man kan ju se att det kanske händer förvånansvärt mycket i denna typ av områden, jämför t.ex. med South Beach som är känt som partyställe och folk nog har en bild av som mer kriminellt, kanske sitter kvar sen Miami Vice :-)
Ganska intressant att studera sidor som denna http://spotcrime.com/#26.583300%2C%20-81.96769 reagerar själv på andelen överfallsbrott i denna statistik, det är ju knappast festande ungdomar som råkar i luven på varandra i sådana här områden.....

På Tripadvisor.com s forum brukar det ju alltid finnas folk som bor i området, titta där om Du inte gjort det, diskuteras ju ofta saker som säkerhet och brottslighet i olika områden där. Man vill ju helst inte hamna granne med någon knarkarkvart så att kolla upp noga är ju helt rätt.

Nu skulle jag ju själv inte välja att bo så på semestern utan vill helst ha restauranger och affärer mm. omkring oss så man slipper ta bilen vad man än ska, hellre sämre boende på bra läge än tvärtom.....
25 sep. 2012 16:48
Spotcrime - kul sajt! Kan väl få vem som helst att dra öronen åt sig. Knepigt förstås att appen själv väljer tidsperiod. I Cape Coral kan den markera alla brott i ett område de senaste 20 månaderna, i Ft Myers Beach de senaste 20 dagarna. Klart att det då ser mer kriminellt ut i Cape Coral.

Märker att jag hamnar i försvarsställning här.
25 sep. 2012 16:54
Angående detta med kvalitet på boende/bra läge: Vi kommer att spendera några dagar i Orlando, där vi lär tränga ihop oss på något billigt hotell tillräckligt nära parkerna vi planerar att besöka. Efter den sejouren tänkte vi att vi vill slappa lite, sovmornar och hänga vid poolen, läsa en bok, grilla en ko. Något sådant boende inom vår budget hittade jag inte i Naples-området. Det hade blivit fråga om en sunkig lägenhet och knappast någon harmoni.
25 sep. 2012 22:22
Hittade till zillow.com, som bland annat visar utmätta bostäder. Och det finns några sådana i Cape Coral... Bostadsmarknadskollapsen i USA blev plötsligen väldigt påtaglig. Man kan få en lyxvilla för 200 tusen dollar. Cape Coral har tydligen varit extra utsatt eftersom man under boomen byggt villor som besatta men de enda jobb som fanns i området var att bygga och sälja villor.

Det gäller alltså att kolla så att man inte är på väg att hyra ett hus som är utmätt. Man skall även kolla så man inte är på väg att hyra ett hus i ett område med många utmätta/tomma hus. Man kan nog få en fingervisning av att kolla färgen på gräsmattorna i googlemaps.com. Är de bruna så är huset tomt.
25 sep. 2012 22:43
Spotcrime får man ta med en nypa salt men man kan ju få ganska mycket info om man gräver lite, och ganska kul som sagt :-)

Bilderna i Google Maps är ju inte alltid helt aktuella.....

Kanske större anledning att det finns lediga hus där än man först anade, inte så väldigt kul att bo i öde kvarter vilka som sagt inte ens ser så inbjudande ut på Google. Det är ju sant att det byggts hysteriskt i vissa områden när allt gick uppåt och man kunde låna hur som helst. Baksmällan har blivit svår för många, alla kan ju inte heller jobba på Disneyworld :-(
13 aug. 2013 10:28
Hej. Hur var det i Cape Coral? Skall själv dit till nyår en vecka. Har använt maps.google för att kontrollera att villan inte låg i ett övergivet område :). Vi tänkte mest ta det lugnt efter en stressig? vecka i Orlando.
13 aug. 2013 10:41
Vi åkte till Naples. Hittade en billig liten villa efter sjukt mycket letande. Ingen lyx dock, vilket det kunde ha blivit i CC..
13 aug. 2013 12:55
OK! Ingen hjälp från Dig alltså :).

Men Naples är värt en dagsutflykt?
16 aug. 2013 15:37
Tja-a varför inte. Flanera på 5th Avenue, fönstershoppa och räkna lyxbilar, fundera på vad strandvillorna kan kosta, titta på solnedgången på piren med alla andra, gå på någon hålligångrestaurang i Tin City . Hela staden är som en park och till skillnad från de flesta amerikanska städer promenadvänlig. Vill ni bada på vägen rekommenderas Barefoot Beach. Åk till södra änden, där naturreservatet ligger. Vild och vacker strand, där finns också en naturstig genom palmtrasslet, inklusive sköldpaddor. Stränder finns förstås längs hela vägen, bara att välja och vraka.
Av Kiwi11
21 mars 2018 19:08
Hej!

Vad tyckte du om Florida som resemål? Infriades förväntningarna?