Campingar runt Cairns

20 mars 2019 08:01
Visningar: 140
Hej!
Jag och min man med tre barn kommer resa med husbil i Queensland i juni/juli. I början av juli ska vi spendera en vecka runt Cairns och Port Douglas. Vi vill bo nära havet och gärna enkelt, prisvärt. Omgivning framför antal stjärnor på camping så att säga... Vilka campingar ska vi välja?
Är det någon som har erfarenhet av om det finns gott om ”ställplatser” där man kan bo gratis eller väldigt billigt runt Cairns? Och hur ser det generellt ut med ställplatser längs Queenslands kust?
Medlemmen har tagit bort svaret
29 mars 2019 12:04
Hej Hannatekla,
Nu är det rätt länge sen vi åkte runt i Queensland och N.T men då (2005) fanns det en hel del ställen att åka ut till där du kunde ställa upp husbilen. Det finns många olika nationalparker runt om där dem har toaletter och till och med grillar som man stoppar i någon AU$ och kan sen använda. Något att tänka på är att när man hyr husbil så får man egentligen inte åka på grusvägarna (kolla det finstilta i kontraktet) Men vi gjorde några undantag bara för att komma bort från campingarna ibland. När det gäller antal stjärnor på campingar kommer jag faktiskt inte ihåg men jag vet att dem vi stannade på hade även pool. Vi åkte från Brisbane upp till Cairns och sen innåt landet via Charter towers - Hughenden ner till Alice Springs och tillbaka via Longreach - Barcladine - Sapphire mm mm.