Cairns under regnsäsong

Av Mmea
31 juli 2016 17:12
Visningar: 608
Vi landar i Cairns den 4 februari och planerar att stanna där till den 8-9:e då vi åker vidare till Sydney. Och ja, vi vet att det är fel säsong med risk för mycket regn, maneter och kanske även cykloner. Regnar vi inne får vi helt enkelt stå ut med det och anpassa aktiviteterna efter vädret, vilket är orsaken till mitt inlägg.

Kan man vänta med att boka aktiviteter tills man är på plats och har lite koll på väderleksrapporten? Finns det mycket som stänger igen helt och hållet under februari? Det viktigast är naturligtvis en båtfärd ut på revet någonstans. Min man vill dyka, jag nöjer mig nog med att snorkla. Om möjligt vill jag gärna flyga helikopter över revet.
Mina lite mer konkreta frågor:

Räcker det att boka på plats?
Stänger vissa aktiviteter/företag helt igen i februari p.g.a vädret?
Vilket båtföretag ska man välja för en dagstur på revet - eller kanske undvika?
Kan tänka mig att sikten påverkas av det myckna regnandet. Någon särskild ö/område på revet som är bättre/sämre lämpad med tanke på det?
Många verkar tycka att Port Douglas är trevligare än Cairns. Åsikter där? Spelar kanske väder/säsong in även i det valet?
Tips på aktiviteter i området om de typiska (revet, Kuranda, Cape Trib) regnar inne?

Vi är 50+, gillar lagom äventyrliga aktiviteter och god mat och dryck.
31 juli 2016 17:53
Ni kan absolut vänta med att boka aktiviteter. Jag kan i alla fall varmt rekommendera katamaranen Passions of Paradise.
Vet inte huruvida ställen stänger eftersom jag bara varit där under dry season.
Vädermässigt spelar det inte nån roll om man är i Cairns eller Port Douglas. Förstnämnda är betydligt större och något mer inriktad på backpackerresenärer. PD är mer för ett äldre klientel med finare hotell och restauranger.

Jag kan ärligt säga att jag inte kommer på nån bra inomhusaktivitet i området...
1 aug. 2016 09:41
Port Douglas är fyllt med lyxiga resorts och hotell. Själva sta'n är mysig, men om vädret är risigt är utbudet begränsat och Cairns helt enkelt ett bättre alternativ p g a sin storlek.

Själv hade jag aldrig stinger suit när jag bodde i QLD, men det är väl inget man ska rekommendera egentligen.

I Cairns finns f ö en stor konstgjorde lagun - de har ju ingen strand i egentlig mening - där man kan svalka sig när det inte regnar.

Vad gäller öar gäller så långt från fastlandet som möjligt, men är det regnperiod så är det. ni kommer att få er beskärda del oavsett var ni spenderar tiden.