Cadiz med barn?

Av Cekla
25 nov. 2011 10:17
Visningar: 2381
Vi är en familj med två barn (6 och 4 år) som är sugna på en semester i södra Spanien i sommar och då i synnerhet området runt Cadiz. Är det någon som har tips på bra sevärdheter, boenden osv som lämpar sig för barn? Vi tänker ta en flygstol till Malaga eller Sevilla.
Av Babbo
25 nov. 2011 14:14
Conil, som Sierra tipsar om, är en bra utgångspunkt för Costa de la Luz.

När det gäller området tänker man främst på dom underbara stränderna - men det är blåsigt!
I Jerez finns sherrydestilerier som man kan besöka (mest för vuxna då), dom vita byarna i bergen med sina gränder är också värda ett besök.
Vidare så kan man besöka Cabo de Trafalgar men ett besök i Coto Doñanas nationalpark är ett måste tycker jag. Den lilla byn El Rocio, som ligger i utkanten av parken är också sevärd (Speciellt för barnen för den ser ut som en "vildavästern stad").

Men att bara sitta på en strandbar och smutta på "un Fino" är också ett alternativ, ja inte för barnen då ;-). Dom kan få en frusen apelsin eller citron med glass i.

Vi flög in till Faro och bilade sedan runt.
Av Bengtar
25 nov. 2011 19:25
Jag har egen erfarenhet av Cadiz och flygplatsen Rota Cadiz. Det är en stor Natobas med mycket Amerikansk militärt inslag. Därifrån startade den B 52a med kärnvapen som störtade sedermera. På redden förekommer det av och till hangarfartyg.
Normalt på sommaren får man räkna med 40 grader så allt är "lucket" på dan. Man kvicknar till vid 22-tiden då plötsligt hela stan vaknar och alla går strandpromenaden. Man ska veta att det finns starka historiska minnen där i form av Santa Maria och Columbus.
El Rocio och Coto Doñana är mest för hästfolk och fågelskådare. Sommartid i nationalparken är för badare. Skådarna har sin tid om hösten. Dock, där finns rödlo och kejsarörn ex.
Det är inte avskräckande långt till Gibraltar.
Maten är superb!
Av Babbo
25 nov. 2011 22:42
Då tycker vi helt olika angående El Rocio. En mycket märklig stad som slår Silverton utanför Broken Hill, Australien, med "hästlängder" ;-)

Likaså förstår jag inte dina reservationer för Coto Doñana. Ett helt unikt område (marskland) för att vara i Europa och upptaget på UNESCO World Heritage Site. Exursioner med 4W jeep eller ännu hellre båt är helt klart annorlunda än betongkomplexen på Costa del Sol.

Och ja, det är varmt på sommaren, kallas ju för Speniens stekpanna. men inte vid kusten p.g.a. blåsten.
Av Bengtar
26 nov. 2011 09:17
Angående Coto Doñana och värdsarvslistan så är problemet hoten mot parken intressekonflikter mellan jakt (tjuvjakt),agrokulturella intressen och ren turism som i första rummet har väldigt lite med själva bevarandet av detta unika område. För mig som fågelskådare är det väldigt fint att få se dessa enorma mängder fågel om hösten och med inslag av arter som näppeligen ses i norden.
För den som (typ jag) har naturen och fågelskådningen som ett sextioårigt huvudintresse är det en höjdare i rätt årstid, dock ej mitt i sommaren då allt mest flämtar.
4WD-utflykter kan för en del vara kul, men inte för den som vill vara så osynlig som möjligt. Förskolebarn? Det är upp till var och en familj att ta ställning. Då är det nog bättre med den varma vinden på stranden.
26 nov. 2011 18:27
Vi har ett hus i Conil de la Frontera som vi hyr ut.www.chiclana.se/conil
Hör av dig till Helena Thoors under adressen som finns angiven på sidan, så kan du få priser av henne. Vi håller på att uppdatera hemsidan och är ännu ej klar med den nya, men du kan alltid få uppgifter av oss.
Conil har en underbar lång strand och är en trevlig liten stad. Utflykter kan göras till Chiclana, en stad med en gammal stadskärna och storkar på många tak. Sanckti Petri, staden som invånarna lämnade när fiskfabriken slog igen och som står kvar i det skick de lämnade den. I Jerez finns förutom sherryfabriker även en liten djurpark. Vejer ligger högt uppe på ett berg och där finns gamla väderkvarnar. Fyren vid Trafalgar, där Nelsons sjöslag var är värt ett besök. Det finns verkligen mycket att se och göra på Costa de la luz!