Buss/tåg från Bangkok till Siem Reap.

Av Josefis
4 jan. 2016 05:31
Visningar: 1787
Hej! Någon som har koll på hur de fungerar med buss/tåg till Siem Reap? Läst mycket om att folk blir lurade på pengar och att vägarna inte ska vara så bra. Är de värt att åka buss/tåg eller är de flyg som gäller?
Av Cccambo
4 jan. 2016 13:03
Det dom gör är att säga att visum kostar dubbelt så mkt än det egentligen gör och om du går med på att betala så fixar de allt åt dig. Du får då sitta på en restaurang en bit från gränsen och vänta på att de processar ditt visum åt dig, men du måste ju ändå till slut gå igenom gränsen och det kan ta lite tid det också.

Om du inte går med på att betala pengarna brukar de ta med dig till gränsen där du får fixa visum själv och då kostar det runt 30 dollar. Jag bodde i kambodja 2008-10 så det kan ju ha gått upp sedan dess.

Du kan egentligen välja om du vill betala dubbelt och slippa göra det själv eller om du hellre går igenom processen på egen hand och betalar mindre.
4 jan. 2016 13:44
Mitt allmänna tips för Kambodja är: Flyg in, bussa ut.
Skönt att slippa alla bondfångare och försäljare vid gränsen - på flygplatserna är det supersmidigt.
Vägar och bussar är numera helt ok - väldigt stor skillnad jämfört med för 5 - 10 år sedan.
Av Kerstin
4 jan. 2016 23:43
Vi valde att ta tåget till gränsen. Det gick från Bangkok ungefär vid 6 tiden på morgonen. Det var billigt och fungerade bra. När vi kom fram åkte vi tuck tuck till gränsen. Vi hade fixat E- visum innan, så vi fyllde i ett papper och ställde oss sedan i kön, det gick ganska smidigt. När vi kommit in i kambodja åkte vi buss som var gratis till ett uppsamlingsställe, där ifrån åkte vi minibuss till Siem Reap. Vill minnas att jag läst på innan vad som var rimligt att betala för transporten. Vägarna var jätte bra och de körde oss dit som vi skulle bo. När vi sedan skulle tillbaka till Thailand tog vi båten till Phnom Phen och flög vidare med Ari Asia till Bangkok .
// Kerstin