Buss i / mellan Colombia och Venezuela

Av Pronto
24 juni 2015 11:17
Visningar: 301
Hej
Jag är en backpacker som planerar en resa från Quito till Venezuela. De ställen jag vill besöka ligger utplacerade som på ett pärlband på så korta avstånd ifrån varandra att flyg känns helt obefogat. Min plan är att åka med buss, även mellan de olika länderna och ta mig in I Venezuela via inlandet (inte kustvägen). Jag har dock hört att säkerheten I området är lite tvivelaktig, I sht. mellan Colombia och Venezuela, och undrar exakt vari farorna består. Är det någon som har bussat sig igenom dessa lander nyligen? Finns det sätt som är mer säkra än andra? Jag har åkt mycket buss på andra ställen I Latinamerika och det har aldrig varit några problem.

Hoppas att någon har erfarenhet av detta eller känner folk som har. Ha det fint.

Pronto
Av Jonas73
25 juni 2015 21:20
Hej Pronto,
Med lite spanska, lite tur, viss försiktighet och gott om tid är det normalt inga större problem att resa mellan Quito och Venezuela. Jag har själv rest som backpacker med buss, colectivo, shuttle och svarttaxi längs sträckan från Ibarra i norra Ecuador via Pasto, Mocoa, Bogota, Cucuta, Merida, Ciudad Bolivar, Santa Elena, Boa Vista och Manaus i norra Brasilien.

Jag reste från Manaus via Venezuela till Bogota i somras och från Ibrarra till Bogota 2013. Jag har egentligen inte förstått varför den del av Venezuela som gränsar till Colombia ska vara särskilt farlig. Det jag hörde förra året var;
1. Väpnade grupper från konflikten i Colombia rör sig över gränsen och det finns därför än förhöjd risk för ”terrorism”
2. Organiserade smugglarligor rör sig över gränsen. Man vill inte komma i vägen för deras verksamhet.
3. Den politiska oppositionen är stark i västra Venezuela. Kravaller har förekommit mellan demonstranter och polis
4. Många poliskontroller nära gränsen till Colombia. Det händer att poliser stjäl från turister som de stoppar eller pressar pengar på grund av påstådda brott.

Bortsett ifrån att bussarna blev stoppade ett tiotal gånger i Venezuela av polis för id-kontroll så märkte jag inte av något av det som påstods. Men som sagt man måste ha lite tur. Till skillnad från förra året så verkar inte längre Svenska ambassaden i Caracas avråda från resor till gränsområdet till Colombia. Läget verkar ha lugnat ner sig något. Ekonomin i Venezuela har dock försämrats kraftigt sedan jag var där. Kriminaliteten är fortsatt hög och man bör vara försiktig och inte dra till sig onödig uppmärksamhet. Även om det är en utmaning att resa i Venezuela så är Venezuela klart värt ett besök!
Av Pronto
25 juni 2015 22:08
Hej Jonas
Tack för ett utförligt svar. Det var den här typen av rapport jag hade hoppats på. Jag är noga med att verka anspråkslös när jag reser och någon större terroristmagnet tror jag inte heller att jag är. Någon sa att problemet just nu skulle bestå I att dollarn I Venezuela är ransonerad och att I princip det enda sättet att få tag på dem är via turister, som måste ha med sig dem i kontanter då de får eventuella kortuttag i bolivares. Hungern efter bolivares skulle då öka trycket mot turister, men alla som har varit där verkar beskriva läget som helt OK. Jag uppskattar uppdateringen.

Hälsningar
Pronto
Av Jonas73
27 juni 2015 16:38
Hej Pronto,
Det stämmer tyvärr att hungern efter dollar ökar risken för rån mot turister. Alla vet att turister har med sig mycket dollar i kontanter. Om man som turist inte växlar dollar på svarta marknaden är Venezuela ett av världens dyraste länder. Med dollar växlade på svarta marknaden blir det i stället ett av de billigaste. När jag var där i somras var en dollar värd cirka 6,30 bolivarer enlig den officiella växelkursen och cirka 11,20 enligt turistkursen. Samtidigt på svarta marknaden fick jag mellan 68 och 70 bolivarer för en dollar. Sedan dess verkar värdet på dollarn ökat nästan 6 gånger. Aktuella svartkurs för kontanter (*** effectivo) hittar du på;

https://dolartoday.com

Växling på svarta marknaden är dock olagligt. Om polisen ertappar svartväxlare lägger de ofta beslag på pengarna. Även om kursen är något sämre så är därför bäst att växla på hotell eller resebyråer som riktar sig mot turister. Låt inte ryktena om Venezuela skrämma dig! Venezuela är ett vackert och trevligt land. Det är dock något svårare att resa i jämfört med Colombia.
28 juni 2015 12:14
Hoppar in här med en fråga då jag blev nyfiken och själv funderar på Venezuela. Varför behöver man ha dollar, räcker det inte med den inhemska valutan? Är det något särskilt man behöver dollarn till? Venezuelas natur lockar otroligt mycket, så det kan vara bra att förbereda sig lite!
Av Jonas73
30 juni 2015 17:28
Hej Kelmelid,
När jag var i Venezuela för ett år sedan kunde jag betala allt som jag behövde med Bolivarer. Dollar behövde jag bara för att växla till bra kurs (cirka 10 gånger bättre än den officiella).

Ryktet/vissa tidningsartiklar säger att en del utländska företag nu har börjat kräva betalt i dollar vid försäljning av flygbiljetter, nya bilar och reservdelar och liknande. Om det ligger någon sanning i dessa rykten vet jag inte.

Många venezuelaner behöver antagligen inte dollar för att köpa varor som endast säljs i dollar utan vill nog bara ha dollar för att värdesäkra sina besparingar mot den höga inflationen. Venezuela är ett av de länder i världen som har högst inflation just nu.
30 juni 2015 18:39
Citerat från Kelmelid:
Hoppar in här med en fråga då jag blev nyfiken och själv funderar på Venezuela. Varför behöver man ha dollar, räcker det inte med den inhemska valutan? Är det något särskilt man behöver dollarn till? Venezuelas natur lockar otroligt mycket, så det kan vara bra att förbereda sig lite!
Vet inte hur det är nu, men var där för andra gången 2003 och då gick det inte att ta ut pengar via automat, fick istället gå in på banken med mitt visa och få ut pengarna via disk, tog väldigt lång tid.
Det kanske har ändrats sen dess ;)

Det står en massa snubbar som vill växla på flygplatsen och de visar sin kurs med jämförelse med växlingskursen som kontoren har på flygplatsen. Det ser ut som man tjänar att växla då, men vänta tills ni är inne i caracas med att växla svart, kursen är då betydligt bättre.

Som sagt, var ett tag sen jag var där. är kanske annorlunda idag.
30 juni 2015 19:56
Ok, tack för svar! Det tål att tänkas på när man åker dit. Växlingskursen är lika dålig i angränsande länder antar jag? Och i så fall bör man alltså ta ut i dollar i något grannland på vägen dit om man skulle vilja växla på "svarta marknaden"
Av Jonas73
4 juli 2015 16:29
Hej Kelmelid, Du kan växla Colombianska Pesos till Bolivarer till bra kurs på busstationen i Cucuta i Colombia. Om du istället reser från Brasilien kan du växla Brasilianska real till bolivarer till hyfsad kurs hos någon av svartväxlarna på bussationen i Pacaraima. Annars bör du ta med dig dollar.