Buss el flyg vid "luffning" ?

25 dec. 2013 04:23
Visningar: 330
Jag har inte studerat thailand-resan nått men i grova drag så kanske jag tar mig från BKK till östkusten Ko Samui, sen vidare till östkusten Krabi, Ko Lanta, och sist Ko Lipe.

Från BKK är det väl flyg som gäller oavsett om jag ska till öst eller västkusten för att göra det så smidigt som möjligt. Men sen vidare hur gör jag då? Är det inrikesflyg eller är det såpass korta sträckor att en sjysst buss är mest lämpligt?

En annan fråga, om jag skulle ta mig med flyg ned till södra delen för att komma snabbt till Ko Lipe, då antar jag att flygplats Hat Yai ligger bra till, men är det "säkert" att resa dit när området av svenska regeringen är klassat som osäkert område pga det politiska läget i Thailand? ....det blir väl nån form av buss från flygplatsen till hamnen på västkusten.
Av Sierra
25 dec. 2013 11:01
Om du, efter Samui skall till Krabi (som ligger på västkusten) måste du, om du inte flyger till Phuket, ta färja över till Donsak pier och därifrån taxi/minibuss.

UD avråder sedan 2006 för resor som berör de fyra sydligaste provinserna Songkhla, Pattani, Narathiwat och Yala där Hat Yai ligger i den nordligaste Songkhla.

Om du flyger till Hat Yai är det taxi/minibuss knappt 2 tim som gäller till Pak Bara Pier som ligger i Satun province.

Du kan även flyga med lågprisbolagen AirAsia och Nok Air från Don Mueang i Bangkok till Trang Airport i Trang province. Även därifrån är det ca 2 tim till piren i Pak Bara och då undviker du de provinser UD avråder att resa till.

Från Pak Bara avgår dagliga speedboat transfers till Lipe. Tid till sjöss 1,5 tim.

Info om transport från Hat Yai och Trang har du här. http://thaibeachtravellers.com/transport
31 dec. 2013 00:08
Citerat från Sierra:
Om du, efter Samui skall till Krabi (som ligger på västkusten) måste du, om du inte flyger till Phuket, ta färja över till Donsak pier och därifrån taxi/minibuss.
Tack!
Att ta taxi från Donsak pier till Krabi är det rimligt? Alltså inte för lång resväg? Vad skulle du tro en taxi koster den vägen? Buss funkar såklart också för mig. Du nämnre också flyg till Phuket som ett alternativ, är det klokt att ta flyget eller är det smidigare att åka bilvägen?
31 dec. 2013 00:11
Citerat från Sierra:
UD avråder sedan 2006 för resor som berör de fyra sydligaste provinserna Songkhla, Pattani, Narathiwat och Yala där Hat Yai ligger i den nordligaste Songkhla.

Om du flyger till Hat Yai är det taxi/minibuss knappt 2 tim som gäller till Pak Bara Pier som ligger i Satun province.

Du kan även flyga med lågprisbolagen AirAsia och Nok Air från Don Mueang i Bangkok till Trang Airport i Trang province. Även därifrån är det ca 2 tim till piren i Pak Bara och då undviker du de provinser UD avråder att resa till.

Från Pak Bara avgår dagliga speedboat transfers till Lipe. Tid till sjöss 1,5 tim.
Tack igen! bra info!
Om jag reser från Ko Lanta söderut för att komma till Ko Lipe, vad är smidigaste resvägen/restypen då?
Av Sierra
31 dec. 2013 12:22
Taxi från Donsak Pier till Krabi Town tar ca 2 tim 20 min och kostar 2500 - 3000 THB.
Vill du åka buss får du först åka till busstationen i Surat Thani och därifrån ta buss till Krabi.

Det blir dyrare att ta flyg till Phuket, taxi till Phuket Town och därifrån båt till Krabi.

Från Lanta till Lipe är det båt som gäller. Speedboat tar 3 tim och färja tar minst 5 tim.
http://thaibeachtravellers.com/transport/koh-lanta
http://tigerlinetravel.com/frontpage/

Visst kan du åka bil och båt från Lanta till Lipe men det tar hela dagen...