Bulgarien

5 apr. 2013 10:17
Visningar: 2882
I sommar ska jag och min sambo efter att vart i Polen flyga vidare ner till Bulgarein. Min fråga är då vart ska vi? Vi är resvana men har har ej tidigare varit i Bulgarien men har hört mycket om bla Sunny Beach.

den uppfattning jag har fått är att maten ska tydlign vara dålig och att det är mycket kriminalitet. Är det ens värt att åka till Bulgarien? Vi flyger med Wissair så vi tyckte att det var billigt och resa ifrån Warszawa till Burgas. Så nu vill jag höra era erfarenheter och tips på vart man ska åka i Bulgarien?((vi är ute efter sol och bad)) Sen tipsa gärna om sevärdigeter, bra hotell, bäsa strand m.m

TACKSAM FÖR SVAR :)
Av Theelf
5 apr. 2013 12:12
Hej Solskaren,

Sunny beach är inte Bulgarien. Alla länder har sin armhåla - och Sunny Beach är Bulgariens. Självklart drar ett skitställe som SB till sig allsköns riff-raff. Om det främsta målet med resan är billig öl i solsken må SB vara ett bra resmål. Inte annars. Och de som påstår att maten är dålig i Bulgarien vet inte vad de pratar om (sorry för det kategoriska påståendet).

Jag skulle kunna tänka mig att åka till Bulgarien enkom för matens skull. Så bra tycker jag att den är. Bara en sådan sak som att inleda en måltid med deras Salata chopska tillsammans med ett enkelt vin är genialiskt enkelt och gott. En enkel lunch med Tarator (kall gurk- och yoghurtsoppa) är också fantastiskt. På väg hem från stranden rekommenderar jag att stanna till på ett bageri för att ta en Banitza - en slags smördegsbröd med bulgarisk vitost. Jag skulle kunna fortsätta ganska länge ... Alltså: glöm turistmat á la grillad kyckling och pommes frites. Ät istället den bulgariska maten (gäller även personer som väljer att åka till Sunny Beach).

Jag tycker alltså du gör helt rätt i att åka till Bulgarien. Här är mina tips till dig:

- Åk till Sozopol, c:a 30 km söder om Bourgas. Ett fantastiskt ställe med anor från det Romerska riket. Stan består av två delar: en gammal och lite nyare. Den gamla är fantastiskt fin med många bra restauranger som ligger direkt med utsikt över havet. När det gäller stränder finns det en inne i stan (mellan den gamla och nya delen av stan) och en lååång strand precis söder om den nyare delen av stan. Ta bussen dit som går precis utanför tågstationen i Bourgas. Tar c:a 30 min.

- Söder om Sozopol ligger flera andra "strandorter". Av dem har jag endast besökt Primorsko. Fint, men inte i närheten av Sozopol. Även orterna Kiten och Ahtopol (precis norr om gränsen till Turkiet) skall vara fina enligt säker källa. Har dock inte besökt dem själv.

- Nu är det inte aktuellt - men trakterna kring Sofia är också väldigt vackra (och erbjuder fantastisk mat). Speciellt om man gillar friluftsliv. Mer om det en annan gång.

Trevlig helg!

önskar

TheElf
Av Chris52
5 apr. 2013 12:32
Har varit två gånger i Bulgarien och håller med att maten har alltid varit till belåtenhet. Ta gärna en tur till Kaliakra i nordost. Det är ett naturreservat med bl a ruin av en borg. Man kan även se delfiner i havet.
Varna är en trevlig stad att besöka med en fantastisk katedral och mycket annat.
10 apr. 2013 11:55
Jag och min sambo hamnade på en sista minuten resa till Sunny Beach i sommras och jag var inte överlycklig över att vi skulle åka just dit, hade bara hört att de var en jäkla massa supande osv och iprincip bara fulla ungdommar där.
Till min förvåning så blev jag faktiskt ganska så glatt överraskad. Sunny Beach är en turistinvaderat ort men med de kommer även sina fördelar. Där finns en massa saker att göra och stranden och havet är hur fint som helst med solstolar som inte är allt för dyra att hyra för dagen. När de gäller maten så har jag inga dåliga upplevelser alls, tväremot, eftersom att de är så mycket turister just i Sunny Beach så finns de också en himla massa alternativ att välja mellan.
Shoppingen är fantastisk och det finns både billiga marknader och stora köpcenters.
Jag vet inte om jag skulle rekommendera Sunny Beach som ett resmål om man kan välja fritt i världen, men vi hade en fantastiskt semester på en vecka där och jag hade gärna åkt tillbaka igen.

Mvh Natalie
24 maj 2013 17:06
Hej!

Besökte Bulgarien för ett par år sedan. Flög till Sofia. Hyrde bil och körde runt i landet, c:a 300 mil. Fascinerande och intressant land om man tar sig bortom Sunny Beach!

På min hemsida kan du läsa om upplägget på min resa. Kanske kan du få lite inspiration....beror ju på vad du/ni är intresserade av.

www.stalvik.se

Ha en go´tur till Bulgarien.