Budget till Thailand för två?

25 mars 2013 14:12
Visningar: 673
Hejsan, vi är två personer som ska åka till Thailand nu i april, ville höra med er om det är lagom att ta med sig 24000 kr i fickpengar? då ska vi betala hotellet med dessa pengar också. räcker det eller ska vi ta med oss mer?

Vi vill självklart bo helt okej alltså, ett rum med åtminstone AC. och ingen av oss dricker speicellt mycket, kanske blir en öl eller två om dagen.

Vi åker till Bangkok och sen vidare till Phuket. by the way detta är första gången vi åker till Thailand.

Tacksam för svar :D
Av Hille2
25 mars 2013 15:20
Om ni ska vara borta i en vecka kan ni leva som kungar. Handlar det däremot om ett halvår kan det bli lite svårare ;)
25 mars 2013 16:21
sorry, glömde skriva att vi ska vara där i 2 veckor, tror du det räcker`?
25 mars 2013 16:52
Hej!

Tror ni kommer utan problem klara er på 24000kr.. även om ni skall betala hotellet med dessa pengar!!

Skall ni bo nån natt i Bangkok och hur tar ni er från Bangkok till Phuket flyg eller planerar ni att ta bussen?
Om ni ej har bokat boende...så hör av er så skall jag ge lite tips :-)

Mvh/Muangthai
25 mars 2013 17:27
Citerat från muangthai:
Hej!

Tror ni kommer utan problem klara er på 24000kr.. även om ni skall betala hotellet med dessa pengar!!

Skall ni bo nån natt i Bangkok och hur tar ni er från Bangkok till Phuket flyg eller planerar ni att ta bussen?
Om ni ej har bokat boende...så hör av er så skall jag ge lite tips :-)

Mvh/Muangthai
hej, jag har precis bokat flyg till Phuket, inget direktflyg men biljetterna är åtminstone betalda och klara. vår budget blir alltså 22.000 kr och inte 24.000.

det blir ingen natt i Bangkok, men det är möjligt att vi åker dit nån dag under resan. vi vill helst hitta boende för högst 200 kr natten så om du har något tips på bra boende så säg till :D

efter jag bokat nu ångrar jag mig lite att jag inte valde koh chang eller koh Samui, fick höra att det skulle vara mkt bättre?
25 mars 2013 17:37
Ni behöver ju inte stanna på Phuket bara för flyget går dit i kan tex dra över till krabi med båt och sen vidare ner till Koh lanta och Koh Ngai istället!
25 mars 2013 17:48
tack för svaret, men om jag vill ta mig till koh Samui eller koh chang, kan jag då ta flyget dit? är det billigt? och räcker pengarna för dem här inrikes resorna?
25 mars 2013 18:08
Hej igen!

Att hitta boende på Phuket för 200 kr är nog rätt svårt...Men jag hittade lite olika alternativ som är rätt billiga för att vara på Phuket.

Kata Inn Guesthouse har standard rum för 300 kr http://www.katainnguesthouse.com/
Kata Palace Hotel och deras superior rum för drygt 300 kr inklusive frukost..dom har även pool http://www.katapalacehotel.com/

Det billigaste alternativet är Little Mermaid mitt i byn Karon, runt er har ni barer och affärer.
http://hotel-mermaid.com/

Mvh/Muangthai
25 mars 2013 18:14
Citerat från albagjak:
tack för svaret, men om jag vill ta mig till koh Samui eller koh chang, kan jag då ta flyget dit? är det billigt? och räcker pengarna för dem här inrikes resorna?
Det går att flyga mellan Phuket och Koh Samui med Bangkok Airways..flyget tar 55 minuter och kostar 2950 bath/person..2950 bath är ca 700kr

"Glömde att säga att boende priserna i Thailand gäller för hela rummet dvs för 2 personer och ibland ingår det även frukost."
25 mars 2013 18:18
Men jag har hört att det inte ska vara några problem att hitta rum för 200kr/natten, dessutom åker vi väl på lågsäsong?

okej, ska ta en titt på dem hotellen,tack! men alltså visst kan man bo på ett hotell för 300 kr natten också. men förväntade mig ändå att det skulle vara runt 200 kr.

men du vet inte hur det är med flyg från Phuket till koh Samui eller koh chang?
25 mars 2013 18:20
Citerat från muangthai:
Citerat från albagjak:
tack för svaret, men om jag vill ta mig till koh Samui eller koh chang, kan jag då ta flyget dit? är det billigt? och räcker pengarna för dem här inrikes resorna?
Det går att flyga mellan Phuket och Koh Samui med Bangkok Airways..flyget tar 55 minuter och kostar 2950 bath/person..2950 bath är ca 700kr

"Glömde att säga att boende priserna i Thailand gäller för hela rummet dvs för 2 personer och ibland ingår det även frukost."
hej tack, såg inte att du svarade angående flygpriserna. men faan börjar störa mig på att jag inte valde någon annan ö istället för Phuket!

men men, det blir nog bra där med har trots allt inte varit i Thailand förut så..
Av Hille2
25 mars 2013 18:25
Citerat från albagjak:
tack för svaret, men om jag vill ta mig till koh Samui eller koh chang, kan jag då ta flyget dit? är det billigt? och räcker pengarna för dem här inrikes resorna?
Det går att flyga till bägge ställena men det är förhållandevis dyrt.Är ni bekväma av er så flyger ni. Det går även att åka buss vilket är billigt. Tar man en nattbuss så har man dessutom sparat in en hotellnatt. Till Samui är det ett bra alternativ att åka buss. Ska ni till Koh Chang får ni ta nattbussen (förslagsvis) till Bangkok och byta där för att ta er till Koh Chang, alternativt flyga från Phuket till Bangkok och ta en buss som går från flygplatsen till Koh chang(färjelägret). Det tar ca 4 timmar från flygplatsen i Bangkok och dit.

Ni kan också ta er till Koh Phangan i stället för Koh Samui, om ni inte åker dit när det är fullmåne så är det nog inget problem att hitta boende för under 200 SEK/natt (beroende på vad man vill ha för standard förstås).
25 mars 2013 18:25
Citerat från albagjak:
Men jag har hört att det inte ska vara några problem att hitta rum för 200kr/natten, dessutom åker vi väl på lågsäsong?

okej, ska ta en titt på dem hotellen,tack! men alltså visst kan man bo på ett hotell för 300 kr natten också. men förväntade mig ändå att det skulle vara runt 200 kr.

men du vet inte hur det är med flyg från Phuket till koh Samui eller koh chang?
Några veckor in i april är fortfarande högsäsong tyvärr...och visst går det att hitta boende för 200 men då får det nog bli med fan inte ac!!
Det går som sagt flyg mellan Phuket och Samui kostnad 700 kr enkel med Bangkok Airways
Av Jahlvik
25 mars 2013 18:27
Inget att störa sig på - ta båten till Phi Phi eller Lanta. Det är supersmidigt och riktigt billigt.
25 mars 2013 18:32
Som du säger själv så blir det säker bra för er..Phuket är inte helt fel det heller, men undvik Patong som ligger ca 20 minuter bort, där finns allt utom lugn och ro!!

Hör av dig vart ni kommer att bo, så kan jag tipsa mera om olika attraktioner och beacher nära er om ni vill variera lite!

//Muangthai
25 mars 2013 18:34
Citerat från hille2:
Citerat från albagjak:
tack för svaret, men om jag vill ta mig till koh Samui eller koh chang, kan jag då ta flyget dit? är det billigt? och räcker pengarna för dem här inrikes resorna?
Det går att flyga till bägge ställena men det är förhållandevis dyrt.Är ni bekväma av er så flyger ni. Det går även att åka buss vilket är billigt. Tar man en nattbuss så har man dessutom sparat in en hotellnatt. Till Samui är det ett bra alternativ att åka buss. Ska ni till Koh Chang får ni ta nattbussen (förslagsvis) till Bangkok och byta där för att ta er till Koh Chang, alternativt flyga från Phuket till Bangkok och ta en buss som går från flygplatsen till Koh chang(färjelägret). Det tar ca 4 timmar från flygplatsen i Bangkok och dit.

Ni kan också ta er till Koh Phangan i stället för Koh Samui, om ni inte åker dit när det är fullmåne så är det nog inget problem att hitta boende för under 200 SEK/natt (beroende på vad man vill ha för standard förstås).
Tack för din hjälp! jag har oändligt många frågor egentligen men försöker ta det viktigaste!

Jag har läst om att det kan vara jobbigt att åka med buss, och farligt? brukar egentligen inte alls vara feg av mig, men eftersom det är första gången jag åker till ett land så långt bort så vill jag gärna veta¨?

sen undrar jag om det egentligen är värt att resa runt när man bara ska bo där i 14 dagar?
25 mars 2013 18:35
Citerat från muangthai:
Som du säger själv så blir det säker bra för er..Phuket är inte helt fel det heller, men undvik Patong som ligger ca 20 minuter bort, där finns allt utom lugn och ro!!

Hör av dig vart ni kommer att bo, så kan jag tipsa mera om olika attraktioner och beacher nära er om ni vill variera lite!

//Muangthai
Tack för din hjälp, hör säkert av mig när jag är på plats :D
Av Hille2
25 mars 2013 18:45
Citerat från albagjak:
Citerat från hille2:
Citerat från albagjak:
tack för svaret, men om jag vill ta mig till koh Samui eller koh chang, kan jag då ta flyget dit? är det billigt? och räcker pengarna för dem här inrikes resorna?
Det går att flyga till bägge ställena men det är förhållandevis dyrt.Är ni bekväma av er så flyger ni. Det går även att åka buss vilket är billigt. Tar man en nattbuss så har man dessutom sparat in en hotellnatt. Till Samui är det ett bra alternativ att åka buss. Ska ni till Koh Chang får ni ta nattbussen (förslagsvis) till Bangkok och byta där för att ta er till Koh Chang, alternativt flyga från Phuket till Bangkok och ta en buss som går från flygplatsen till Koh chang(färjelägret). Det tar ca 4 timmar från flygplatsen i Bangkok och dit.

Ni kan också ta er till Koh Phangan i stället för Koh Samui, om ni inte åker dit när det är fullmåne så är det nog inget problem att hitta boende för under 200 SEK/natt (beroende på vad man vill ha för standard förstås).
Tack för din hjälp! jag har oändligt många frågor egentligen men försöker ta det viktigaste!

Jag har läst om att det kan vara jobbigt att åka med buss, och farligt? brukar egentligen inte alls vara feg av mig, men eftersom det är första gången jag åker till ett land så långt bort så vill jag gärna veta¨?

sen undrar jag om det egentligen är värt att resa runt när man bara ska bo där i 14 dagar?

Nej, jag tycker inte att man ska resa runt så mycket när man bara är borta i 14 dagar. Men själv skulle jag aldrig stanna på Phuket, tycker att det både är för dyrt, för mycket folk, för exploaterat, stökigt och så väldigt lite Thailand där.
Jag åker ofta buss och självklart är det säkrare att flyga men om man försöker hålla sig till de statliga bussarna så känns det okey ändå och bussarna har bra standard.
3 apr. 2013 12:04
Citerat från muangthai:
Citerat från albagjak:
Men jag har hört att det inte ska vara några problem att hitta rum för 200kr/natten, dessutom åker vi väl på lågsäsong?

okej, ska ta en titt på dem hotellen,tack! men alltså visst kan man bo på ett hotell för 300 kr natten också. men förväntade mig ändå att det skulle vara runt 200 kr.

men du vet inte hur det är med flyg från Phuket till koh Samui eller koh chang?
Några veckor in i april är fortfarande högsäsong tyvärr...och visst går det att hitta boende för 200 men då får det nog bli med fan inte ac!!
Det går som sagt flyg mellan Phuket och Samui kostnad 700 kr enkel med Bangkok Airways
jag hittar ju massvis med boende från 170 kr - 200 natten inkl AC. på agoda.se och booking.com
3 apr. 2013 20:13
Citerat från albagjak:
Citerat från muangthai:
Citerat från albagjak:
Men jag har hört att det inte ska vara några problem att hitta rum för 200kr/natten, dessutom åker vi väl på lågsäsong?

okej, ska ta en titt på dem hotellen,tack! men alltså visst kan man bo på ett hotell för 300 kr natten också. men förväntade mig ändå att det skulle vara runt 200 kr.

men du vet inte hur det är med flyg från Phuket till koh Samui eller koh chang?
Några veckor in i april är fortfarande högsäsong tyvärr...och visst går det att hitta boende för 200 men då får det nog bli med fan inte ac!!
Det går som sagt flyg mellan Phuket och Samui kostnad 700 kr enkel med Bangkok Airways
jag hittar ju massvis med boende från 170 kr - 200 natten inkl AC. på agoda.se och booking.com
Låter ju bra! Är det nått speciellt boende som du tycker verkar intressant...vad heter det?...kanske jag vet nått om det!!!

//Muangthai
3 apr. 2013 21:36
jaa och dem ser faktiskt inte dumma ut heller, många har pool också :D vi har i alla fall fortfarande inte bestämt oss :D