Budapest

Av Albin02
10 sep. 2018 10:21
Visningar: 1027
Hej!
Jag o min man åker till Budapest en weekend i november o skulle behöva lite hjälp o tips:

Bra restauranger ?
Bra caféer?
Vad är billigt, prisvärt att handla ?
Vad får man inte missa när man är i Budapest?

Tack på förhand
Av Albin02
29 sep. 2018 21:07
Någon som har något bra tips
Av Ansun
29 sep. 2018 22:28 (redigerad)
Just hemkommen från Budapest och kan rekommendera dessa restauranger:

Troféa grill-
Betala en fast avgift (lite drygt 200:-/pers) så kan du äta och dricka så mycket du vill under 2 timmar.
Det var massor av olika rätter, grillat,, sallader, soppor, frukt, deserter, glass, vin, öl , mineral vatten, kaffe, cappucions att välja bland.
Det finns tydligen 3 st Troféa grill i Budapest.

Comme Chez Soi -
En väldigt populär Italiensk restaurang, så boka bord.

https://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g274887-d794237-Reviews-Comme_Chez_Soi-Budapest_Central_Hungary.html

Rekommenderar er även att boka in er i förväg på ett dagspa med massage.
Vi besökte Magnolia spa där vi under 3 timmar fick använda deras bubbelpool och olika bastu.
Det ingick även snacks, dricka och frukt som man kunde plocka fritt. Sen avslutade vi med en massagebehandling som var väldigt bra. Rekommenderas!
http://www.magnoliadayspa.hu/english/

Vi besökte även Gellertbadet, det var också väldigt skönt.

Överlag så tyckte vi att det var billigt i Budapest. Vi tog ut en summa när vi kom dit och tänkte att vi får ta ut mer sen, men det behövdes inte. Vi hade kvar gott om pengar i slutet och fick handla upp dem på flygplatsen.
Man behöver inte ta ut så mycket kontanter då det funkar där precis som här hemma att betala nästan överallt med kort. Den Italienska restaurangen jag tipsade om tog bara kontanter, men de flesta andra ställen så funkade det med att betala med kort.

Jo, förresten så kan jag även tipsa er om en smidig och bra transport från flyget och tillbaka.
Vi förbokade taxi med ett företag som heter "Hotel shuttle". Det kostade 40 euro tur och retur från flygplatsen till hotellet i en fin minibuss med 6 platser. Chauffören stod och väntade på oss med namnskylt när vi kom och hämtade oss punktligt från hotellet när vi skulle hem. Så bekvämt!
https://hotelshuttle.hu
Av Bergabo
29 sep. 2018 23:10
Om Ni är pensionärer, så är all kollektivtrafik gratis !
Av Albin02
29 sep. 2018 23:47
Pensionärer . Nä det är vi inte. Har du inga andra tips . Är inte ute efter något som är gratis

Å>Citerat från Bergabo:
Om Ni är pensionärer, så är all kollektivtrafik gratis !
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Nicken
30 sep. 2018 14:04
Citerat från Ansun:
Just hemkommen från Budapest och kan rekommendera dessa restauranger:

Troféa grill-
Betala en fast avgift (lite drygt 200:-/pers) så kan du äta och dricka så mycket du vill under 2 timmar.
Det var massor av olika rätter, grillat,, sallader, soppor, frukt, deserter, glass, vin, öl , mineral vatten, kaffe, cappucions att välja bland.

Överlag så tyckte vi att det var billigt i Budapest. Vi tog ut en summa när vi kom dit och tänkte att vi får ta ut mer sen, men det behövdes inte. Vi hade kvar gott om pengar i slutet och fick handla upp dem på flygplatsen.
Man behöver inte ta ut så mycket kontanter då det funkar där precis som här hemma att betala nästan överallt med kort. Den Italienska restaurangen jag tipsade om tog bara kontanter, men de flesta andra ställen så funkade det med att betala med kort.

Jo, förresten så kan jag även tipsa er om en smidig och bra transport från flyget och tillbaka.
Vi förbokade taxi med ett företag som heter "Hotel shuttle". Det kostade 40 euro tur och retur från flygplatsen till hotellet i en fin minibuss med 6 platser. Chauffören stod och väntade på oss med namnskylt när vi kom och hämtade oss punktligt från hotellet när vi skulle hem. Så bekvämt!
https://hotelshuttle.hu
Har för mig att det finns åstån det dubbla antalet Trofea grill. Har själv ätit där vid två tillfällen och jag tycker maten är sådär. Visst man kan välja mellan väldigt många olika rätter, men kvaliteten på masen upplever jag som sådär. Det fungerar dock utmärkt för ett skrovmål, eller med andra ord bukfylla. Vill jag äta gott går jag någon annanstans.

Gällande taxi var det visserligen 2-3 år sedan jag var i Budapest senast, men tycker 400 sek TuR låter helt ok. Direkt till vänster utanför utgången till flygplatsen kan man beställa taxi i en Taxibod. Vill minnas att jag då betalade drygt 250 sek för att komma till judiska kvarteren, enkel resa (viss reservation för dålig minne).

Jag vill också slå ett slag för Széchenyi termalbad. Visst badet är (var iaf) något slitet men ändå trevligt med utomhusbassängerna. Jag har besökt just detta bad vid ett antal tillfällen både under oktober och november.

Har man tid tycker jag att en promenad upp till Gellertberget med vidare promenad till slottet get en trevlig utsikt över staden, men det blir en hyfsad promenad om man bor (som jag brukar) i 7:e distriktet.
Av Bergabo
7 okt. 2018 10:51
Citerat från Albin02:
Pensionärer . Nä det är vi inte. Har du inga andra tips . Är inte ute efter något som är gratis

Å>Citerat från Bergabo:
Om Ni är pensionärer, så är all kollektivtrafik gratis !
Det mesta är prisvärt i Budapest och även kollektivtrafiken. Fördelen för en pensionär ligger på det praktiska planet. Glöm kostnad, stämplingar, tryckningar o annan oro osv och njut av den fantastiska friheten. Att bara stiga på och åka, enklare kan det inte bli ! Men Ni var inte pensionärer o önskar andra tips. Motfråga: Intresserade av historia ?
Om ja, ett tips:
Kanske skulle andra världskrigets absolut mörkaste månader i Budapest vara av intresse ? oktober - december 1944.

Röda armén, Sovjet, är på väg mot Budapest. Tyskarna drar sig tillbaka och Ungern egna nazister, pilkorsarna, tar makten, alla ministerposter osv. Vår egen Raoul Wallenberg kämpar frenetiskt sina sista månader för att rädda judar för att själv i januari 1945 "försvinna för alltid"...
Auschwitz kan inte längre ta emot fler, järnvägarna upptas helt med allt vad tyskarna vill rädda med sig.... återstår att ställa upp judar för att de istället till fots ska marschera mot Österrike..... för att göra Budapest "judenrein".
Pilkorsarna tömmer fängelser för att för att fylla på med de råaste bland brottslingar i sina led. Varför lägga ner kraft på judemarscher när man kan binda samman tre och tre o ställa dem på kanten av Donau, spara ammunition genom att bara skjuta den i mitten i varje trio, som sedan drar ner alla i Donau ?

Hur uppleva detta i dagens Budapest ?
Besök Parlamentet, gå ner till Donau och följ med vattnet ett litet stycke, stanna till inför ett mycket märkligt konstverk:
de övergivna skorna:" Shoes on the Danube Bank".
Stå stilla, försök på plats reflektera över det som en gång skedde här !
Finns mer intresse, besök pilkorsarnas hjärta, "House of terror" -Kanske skulle andra världskrigets absolut mörkaste månader i Budapest vara av intresse ? oktober - december 1944.

Röda armén, Sovjet, är på väg mot Budapest. Tyskarna drar sig tillbaka och Ungern egna nazister, pilkorsarna, tar makten, alla ministerposter osv. Vår egen Raoul Wallenberg kämpar frenetiskt sina sista månader för att rädda judar för att själv i januari 1945 "försvinna för alltid"...
Auschwitz kan inte längre ta emot fler, järnvägarna upptas helt med allt vad tyskarna vill rädda med sig.... återstår att ställa upp judar för att de istället till fots ska marschera mot Österrike..... för att göra Budapest "judenrein".
Pilkorsarna tömmer fängelser för att för att fylla på med de råaste bland brottslingar i sina led. Varför lägga ner kraft på judemarscher när man kan binda samman tre och tre o ställa dem på kanten av Donau, spara ammunition genom att bara skjuta den i mitten i varje trio, som sedan drar ner alla i Donau ?

Hur uppleva detta i dagens Budapest ?
Besök Parlamentet, gå ner till Donau och följ med vattnet ett litet stycke, stanna till inför ett mycket märkligt konstverk:
de övergivna skorna:" Shoes on the Danube Bank".
Stå stilla, försök på plats reflektera över det som en gång skedde här !
Finns mer intresse, besök pilkorsarnas hjärta, "House of terror" Kanske skulle andra världskrigets absolut mörkaste månader i Budapest vara av intresse ? oktober - december 1944.

Röda armén, Sovjet, är på väg mot Budapest. Tyskarna drar sig tillbaka och Ungern egna nazister, pilkorsarna, tar makten, alla ministerposter osv. Vår egen Raoul Wallenberg kämpar frenetiskt sina sista månader för att rädda judar för att själv i januari 1945 "försvinna för alltid"...
Auschwitz kan inte längre ta emot fler, järnvägarna upptas helt med allt vad tyskarna vill rädda med sig.... återstår att ställa upp judar för att de istället till fots ska marschera mot Österrike..... för att göra Budapest "judenrein".
Pilkorsarna tömmer fängelser för att för att fylla på med de råaste bland brottslingar i sina led. Varför lägga ner kraft på judemarscher när man kan binda samman tre och tre o ställa dem på kanten av Donau, spara ammunition genom att bara skjuta den i mitten i varje trio, som sedan drar ner alla i Donau ?

Hur uppleva detta i dagens Budapest ? Med detta som "tråd" två plaster:

Besök Parlamentet, gå ner till Donau och följ med vattnet ett litet stycke, stanna till inför ett mycket märkligt konstverk:
de övergivna skorna:" Shoes on the Danube Bank". Skornas symboliska ägare ramlade ner i floden !
Stå stilla, försök på plats reflektera över det som en gång skedde här !
Finns mer intresse, besök pilkorsarnas hjärta, "House of terror" - http://www.terrorhaza.hu/en - som idag är museum !
Huset var så anpassat för tortyr att kommunisterna tog över det hela,, varför museet även berättar om terror efter 1945 !
Huset var så anpassat för tortyr att kommunisterna tog över det hela,, varför museet även berättar om terror efter 1945 ! som idag är museum !
8 okt. 2018 00:24
Spenderade 3 veckor i Ungern i somras, finns väldigt mycket att se och göra, väldigt vacker stad med fin arkitektur och historia,
Något ni måste testa att äta är ju den traditionella langosen,
finns ett enkelt och charmigt ställe som gör dom riktigt bra "Retró Lángos Büfé"
Finns en jätte bra italiensk restaurang på den stora shopping gatan som heter "Tom George"
prisvärd och god mat, samt mysig omgivning.
Ungerska rätter man måste äta ute är gulasch och chicken paprikash.
Café mässigt så måste ni gå till "Cafe Gerbaud" ett Café som har funnits sedan 1800 talet,
klassiskt inrett café med lyxiga bakelser och desserter samt luncher.
En annan delikatess man måste prova i Ungern är Kürtőskalács.
Det är en slags munk som traditionellt ska grillas över öppen kol, sen väljer man topping, det bästa enligt mig var valnötter.
Måsten att se är fiskarbastionen, Margit ön,där kan man hyra trampbåtar och åka längs ett fint slott, saluhallen,
Ta även en promenad till Gellert berget, väldigt fin utsikt över staden.
gå längs Donaufloden och se parlamentet och staden på kvällen när allt är upplyst.
Gellert badet och szechenyi är väldigt fint också , inte långt ifrån szechenyi badet, ligger även ett zoo, som jag tycker är värt ett besök, där har dom även väldigt goda Kürtőskalács.
Finns en stor shopping galleria som heter West end om ni är intresserade av shoppingen.
St Stefan basilikan är väldigt fin.
Av Johns1
16 okt. 2018 19:44
Fiskarbastionen absolut är sevärdig och Gellert berget också. En promenad är lite ansträngande men sen får du en belöning på toppen! Hoppas de här tipsen hjälper till: https://www.gate98.com/budapest/
Av Albin02
8 nov. 2018 22:56
Ni som varit i Budapest . Är det värt att lägga tid på att bada i någon varm källa ? Vi är i Budapest 2 hela dagar alltså 3 nätter. Hur lång tid kan man räkna med att det tar o bada . 1 timme? El mer
Av Ansun
8 nov. 2018 23:12
Ja, jag tycker absolut att det är värt att besöka något av termalbaden. Vi tyckte att det var den stora behållningen på vår resa. Hur länge det tar att bada beror ju på, men man blir ju ganska trött av de varma baden så 2-3 timmar räckte gott och väl för oss i alla fall.
9 nov. 2018 06:23
Citerat från Albin02:
Ni som varit i Budapest . Är det värt att lägga tid på att bada i någon varm källa ? Vi är i Budapest 2 hela dagar alltså 3 nätter. Hur lång tid kan man räkna med att det tar o bada . 1 timme? El mer
Absolut, det är en upplevelse som är det är värt att lägga några timmar på. Varför inte avsluta dagen med ett bad?
Av Albin02
9 nov. 2018 08:24
Okej då lägger vi någon timme på att bada. Får man bada i bikini ? Behövs badskor . Vad kostar badet o vilket utav dem rekommenderar ni?
Av Ansun
9 nov. 2018 09:15
Vi besökte Gellertbadet, det låg nära till för oss. Det kostade ca 160:-. Badskor är bra att ha då golvet är ganska halt och man går mellan bassängerna som ligger en bit ifrån varandra. Jag såg folk som hade bikini, så det måste ju ha varit okey att ha det.
10 nov. 2018 08:39
Både Gellert och Szechenyi är värt ett besök. Fina byggnader och flera bassänger att välja bland. Priset är ungefär likvärdigt om jag inte minns helt fel. Vi hade badskor och jag har haft bikini på båda ställena. Vi hade även med oss egna handdukar men det finns även att låna (tror det var gratis).
Av Albin02
11 nov. 2018 10:54
Tack för alla svar.
Vi kommer vara i Budapest nära jul. Någon som har koll på julmarknader som är bra i Budapest ?
12 nov. 2018 06:57
Har tyvärr inte varit där i juletider men jag tror nog att de flesta i staden är bra. Det brukar vara så mysigt att strosa runt när man är i städer runt jul och för mig spelar det inte så stor roll hur pass bra en marknad är eller inte.
Du får kolla på nätet om du hittar någon information var de ligger och hur de är.