Brygge

Av Froodii
4 sep. 2014 11:29
Visningar: 3653
Hej,
Tänkte åka till Brygge på en ölresa. Önskar lite tips på bra boende till vettig peng och hur man tar sig från Bryssel till Brygge smidigast, antar att taxi är dyrt så tåg eller dylikt kanske???

// Fredrik
4 sep. 2014 17:11
Hej
Det går tåg direkt från Bryssels flygplats, du byter på "Bryssel midi".
Vid tåget på flygplatsen köper du biljetter i en bemannad lucka där du kan fråga och få hjälp med detaljerna.
Se till att boka med snabbtåget, då tar resan 1 timme. Med lokaltåget är det nästa dubbla tiden.
Tågen går så pass ofta att man inte behöver kolla tider innan....om man anländer på "normala" tider.

När jag besökte Bruges förra september bokade vi allt ca 1 månad innan och jag tyckte att boende var ganska dyrt, men tror att man kan få bättre deals om man har lite framförhållning.

Dyrare och mysigare att bo inne i gamla stan, billigare utanför stadmurarna, tex vid järnvägsstationen.

Kolla gärna min reseberättelse här:
http://www.4000mil.se/?p=1190
Av Amd90
5 sep. 2014 01:16
Citerat från Froodii:
Hej,
Tänkte åka till Brygge på en ölresa. Önskar lite tips på bra boende till vettig peng och hur man tar sig från Bryssel till Brygge smidigast, antar att taxi är dyrt så tåg eller dylikt kanske???

// Fredrik
Vi tog oss runt med tåg, minns inte vad det kostade etc men tänkte bara säga att du (ölmässigt) inte bör missa À la Mort Subite i Bryssel :) Delirium Café är nog mest känt men denna var mycket mer minnesvärd enligt mig. Min pojkvän har belgisk släkt som tog oss dit och jag tyckte det var 100% värt ett besök! Vi åker tillbaka om en vecka (2 år senare), blir ett återbesök :D

I Bruges/Brygge (...) gick vi bl.a till en gammelpub som hette Herberg Vlissingen, också nånting att testa!
Av Froodii
5 sep. 2014 07:25
Tack för info, kommer bli en kanonresa :)
5 sep. 2014 11:30
Citerat från Froodii:
Tack för info, kommer bli en kanonresa :)
Brugge är dess flamländska namn och tror de att ni är walloner så får du sämre service. Bättre då att verkligen prata engelska så det hörs att ni inte är det (även om Brugge är betydligt turistigare och lugnare på denna punkt än t.ex. Antwerpen).

Jag hade bytt på Bryssels Centraal eller Noord istället för Zuid/Midi som både har fler ficktjuvar (av flera anledningar) och är större att navigera runt. Noord är dessutom den första stationen efter flygplatsen.

Missa inte t' Brugs Bertje med sitt ölsortiment. En klassiker. Brugse Tripel är en av mina favoriter bland de lokala ölen men det finns många. Hapkin om man vill ha en ljus lite Duvel-aktig. Mitt i stan ligger Strafe Hendrik-bryggeriet som inte har min favoritöl men det är kul med en rundvandring ändå. Det mesta är roligt i Brugge.