Bröllopsresa till Norra Indien i augusti? Andra reseförslag?

Av Sussie
26 dec. 2006 11:38
Visningar: 549
Hej! Jag ska gifta mig den 4/8-07 och direkt därefter tänkte min blivnade man och jag åka på bröllopsresa. Vi vill inte sola och bada utan upleva saker (tex. titta på städer, monument osv).
Vi har länge pratat om att åka till Indien (Dehli, Amritsar och där omkring) samt en sväng in i Pakistan (Lahore) där min blivande har bott under några år när han var liten.
Vi tänkte göra denna resa till vår bröllopsresa MEN det verkar tyvärr vara väldigt varmt just då. +34 grader har jag läst.

Finns det någon som har varit i norra Indien i augusti och som kan tala om ifall det är oliderlig värme eller om det funkar trots värmen. (Alla tips på var man kan bo, vad man ska se, om hur man ska färdas (tåg, flyg) osv. tas tacksamt emot)
Jag har ingen lust att gifta mig i augusti och sedan vänta med resan till november. Vill komma iväg direkt för att verkligen känna att detta är en bröllopsresa.

Har ni annars förslag på andra länder (där det ej endast är sol och bad som gäller) som funkar i augusti. USA är dock inget allternativ för denna resa.
Tacksam för många svar, vi har huvudbry gällande detta
Av Lotz
29 dec. 2006 17:05
Hej!
Indien och Pakistan som bröllopsresa låter intressant, men om ni tycker 34 grader är för varmt så vet jag inte om det är att rekommendera. Det kan bli ännu varmare än så i augusti! Jag har varit i Lahore två gånger (i och för sig bara i december), men mina föräldrar bodde i Lahore i tre år och de säger att risken är att det blir ännu varmare! Vill man åka längre norrut i Indien och Pakistan så är det behagligare vid den tiden.

Jag tyckte Pakistan var väldigt trevligt. Fantastiskt god mat! Men indierna har tagit hand om sina gamla monument bättre än pakistanierna. Jag tycker länderna påminner mycket om varann och det är väl förstås för att de hörde ihop under så många år. Människorna är lika trevliga i båda länderna, men som kvinna är det lättare att resa i Indien. Kolla gärna bland mina bilder, där finns en del bilder från Lahore och även någon från Indien. Tyvärr kan jag inte komma på några bra alternativ just nu...
Ha det gott!
/Lotta
Av Amerita
30 dec. 2006 18:52
Ofta är det inte bara varmt utan oxå väldigt fuktigt och det är den kombinationen som blir jobbig. Jag har visserligen bara varit en snabbis in i norra Indien, men en månads vistelse i Pakistan. Jag reste runt i Lahore, Islamabad, Taxila och delar av kashmir området, även Karakoram (bergen). Det finns mycket att se verkligen, vacker natur, god mat och den religiösa aspekten gör det hela intressant.
Vad ni riskerar är ju oxå att möjligtvis bli magsjuka...händer alltför ofta och det kanske inte är så kul på bröllopsresan just. Men det kan man visserligen bli var som helst...
Annars finns ju Transsibiriska järnvägen, start i Moskva, stopp i Mongoliet vidare genom Gobiöknen och stopp i Beijing.
Island är också ett alternativ.

//amerita
Av Sussie
31 dec. 2006 21:32
Hej!
Tack snälla för era svar. Min sambo är född i Kashmir och har bott under 18 år i Lahore (han är dock en aning äldre nu och har bott i Sverige sedan 1975 och har glömt hur det är i födelselandet). Han vill visa mig sin gamla hemstad och att vi gärna vill åka till Indien beror på at vi länge har pratat om att se Tai Mahal, Golden Temple osv. Vi tyckte att det kunde vara en bra kombination (bröllopsresa samt båda dessa saker) MEN om hettan är oliderlig så blir det ju ingen större njutning av resan. Ge mig gärna flera tips på var vi kan åka istället eller ännu mer gällande Indien och Pakistan i augusti
Av Annalee
2 jan. 2007 17:57
Hej! Vad sägs om Japan eller Kina? Japan har i augusti en medeltemp på +26,7C vilket ju är rätt behagligt...
/anneli
Av Sussie
10 feb. 2007 15:06
Hej igen!
Nu har vi ändrat oss. Nu är det Malaysia som gäller istället för Indien. Men det SKA bli Indien någon annan gång ändå :-))
31 mars 2007 18:37
Hej!
Imorgon åker jag och min studiekamrat till dehli. Vi har lyckats att nå oss ledigt fån medicinstudierna i 2 veckor. Vi köpte resan igår o BEHÖVER HJÄLP. Vi vill gärna se så mycket som möjligt- resa inte alt för myk. dvs spendera vår resa på ett tåg=nej tack. Är det en bra ide o hyra en bil o köra till nepal? hur kan man få kontalt o bo så som du? Min mail e (Logga in för att se e-postadress) Hoppas du har de bra. keep on smiling