Bröllopsresa till florida i augusti 2015

25 maj 2015 22:31
Visningar: 363
Hejsan alla floridsfantaster!
Som rubriken lyder så gifter jag och min sambo oss i sommar och tänkte åka till florida på en 12 dagars bröllopsresa. Då vi har ett barn på snart 2 år så har vi kommit fram till att han får stanna i Sverige hos mormor och morfar under dessa dagar.
Vi bokade alldeles precis flyg tur och retur från Köpenhamn- fort lauderdale genom norweigan för drygt 9000:-, svinbilligt.
Eftersom vi bara stannar i 12 dagar så hinner vi inte med så mycket som vi önskat. Men men, vi landar alltså i fort lauderdale och hade tänkt hyra en bil för alla dagar på flygplatsen där och tänkte ta 2-3 nätter i fort lauderdale så vi hinner med sawgrass mills som vi läst en massa om. Sedan tänkte vi köra upp till Orlando, då min kommande fru är tokig i Harry Potter. Tänkt stanna där i 2-3 dagar innan vi beger oss söderut igen då vi märkt att Miami beach ligger endast drygt 3 mil från fort lauderdale. Ta två nätter där innan vi avslutar där vi började.
Vi vill mest shoppa, koppla av (då vi är barnfria), sola och äta gott.

Nu till,det kluriga där vi behöver tips.

Växla på Forex hemma innan man åker? Hela summan? Liten del?
vår budget är 15-20.000.

Tips på hotell i Orlando, fort lauderdale, Miami beach till rimliga priser?

Vad mer vill man upptäcka i dessa städer? Tips på bra saker man måste se när man är där? Vi väntar vårt andra barn i januari 2016 så karuseller är tyvärr inte aktuellt.

Det med hyrbil och vägtullar tycker vi verkar jobbigt. Vi vill ha en liten bil eftersom vi är två personer o 2 resväskor bara.
Vägtullar har jag läst mycket om. Vad bör vi ha då vi kommer köra en del, toll by plate, sunpass, betala med mynt i varje tull eller köpa genom biluthyrarna?

Vilka biluthyrare rekommenderas? Där finns en hel drös..behöver jag teckna någon försäkring?

Vi hade uppskattat om DU kunde bidrag med något. Vi längtar mer till resan än själva bröllopet känns det som. Hehe

Tack alla och ha en underbar sommar för det tänker vi ha.
25 maj 2015 23:27
Citerat från Rooney88:
Hejsan alla floridsfantaster!
Som rubriken lyder så gifter jag och min sambo oss i sommar och tänkte åka till florida på en 12 dagars bröllopsresa. Då vi har ett barn på snart 2 år så har vi kommit fram till att han får stanna i Sverige hos mormor och morfar under dessa dagar.
Vi bokade alldeles precis flyg tur och retur från Köpenhamn- fort lauderdale genom norweigan för drygt 9000:-, svinbilligt.
Eftersom vi bara stannar i 12 dagar så hinner vi inte med så mycket som vi önskat. Men men, vi landar alltså i fort lauderdale och hade tänkt hyra en bil för alla dagar på flygplatsen där och tänkte ta 2-3 nätter i fort lauderdale så vi hinner med sawgrass mills som vi läst en massa om. Sedan tänkte vi köra upp till Orlando, då min kommande fru är tokig i Harry Potter. Tänkt stanna där i 2-3 dagar innan vi beger oss söderut igen då vi märkt att Miami beach ligger endast drygt 3 mil från fort lauderdale. Ta två nätter där innan vi avslutar där vi började.
Vi vill mest shoppa, koppla av (då vi är barnfria), sola och äta gott.

Nu till,det kluriga där vi behöver tips.

Växla på Forex hemma innan man åker? Hela summan? Liten del?
vår budget är 15-20.000.

Tips på hotell i Orlando, fort lauderdale, Miami beach till rimliga priser?

Vad mer vill man upptäcka i dessa städer? Tips på bra saker man måste se när man är där? Vi väntar vårt andra barn i januari 2016 så karuseller är tyvärr inte aktuellt.

Det med hyrbil och vägtullar tycker vi verkar jobbigt. Vi vill ha en liten bil eftersom vi är två personer o 2 resväskor bara.
Vägtullar har jag läst mycket om. Vad bör vi ha då vi kommer köra en del, toll by plate, sunpass, betala med mynt i varje tull eller köpa genom biluthyrarna?

Vilka biluthyrare rekommenderas? Där finns en hel drös..behöver jag teckna någon försäkring?

Vi hade uppskattat om DU kunde bidrag med något. Vi längtar mer till resan än själva bröllopet känns det som. Hehe

Tack alla och ha en underbar sommar för det tänker vi ha.
Dela inte upp resan så mycket, nöj er med två ställen, plus eventuellt någon natt bärmre flygplatsen beroende på om det behövs för era flygtider.

I övrigt har alla dessa frågor diskuterats och besvarats otaliga gånger så mitt råd är att läsa vad som skrivits om allt detta redan, känns tyvärr inte riktigt motiverat att dra alla dessa ämnen en vända till ;-) Återkom sen med kvarstående frågetecken så kan säkert någon räta ut dessa.

Grattis förresten!
Av Birgere
25 maj 2015 23:56
Grattis, och som Floridasidan säger så hittar du alla svar och massa mer info här på forumet.

Det jag reagerar på är budgeten....15-20k för 2 pers i 12 dagar... det känns mycket magert.
Det låter mer som en rejäl shoppingbudget på Sawgrass och i Orlando och inte som en resebudget.
Antar ni inte vill på på vandrarhem med sovsalar när ni är på honeymoon ;-)
26 maj 2015 09:38
Citerat från Birgere:
Grattis, och som Floridasidan säger så hittar du alla svar och massa mer info här på forumet.

Det jag reagerar på är budgeten....15-20k för 2 pers i 12 dagar... det känns mycket magert.
Det låter mer som en rejäl shoppingbudget på Sawgrass och i Orlando och inte som en resebudget.
Antar ni inte vill på på vandrarhem med sovsalar när ni är på
Förlåt pm jag utryckte mig otydligt 😏 vi har budget på 10.000:- för flyg. 5.000:- för bil, tullar, bensin. 10.000 för boende och till sist 15-20.000 för shopping, mat och lite nöje. Det är väl lagom?!

Jag har läst igenom väldigt många trådar här på forumet och hittat lite info där och Litta här. Ville ha en mer samlad bild. Förlåt 😇 hoppas ändå på lite svar på mina frågor då det är första gången man åker över Atlanten men annars har man rest väldigt mycket till Thailand och övriga Europa.
Av Maddeck
26 maj 2015 09:59
Hej,
Tycker också ni ska nöja er med två ställen. Möjligtvis 1 natt när ni kommer , sen orlando och Miami beach.
Ft lauderdale kan ni åka till när ni är i Miami.
Boende brukar vi oftast boka genom homeaway.se och hotels.com, men det finns ju hur många sidor som helst.
Lgh kan vara trevligt så att man kan laga lite mat själv.
I orlando finns hur mycket som helst att välja på i alla prisklasser. Där brukar vi passa på att bo billigt eftersom dagarna spenderas i parker eller på shopping malls. Läste i en annan tråd att det var förmånligt att bo på universals hotell om man ska gå på deras parker.

Skulle inte växla så stor summa hemma, bara lite att börja med. Sen betala med kort, kan vara bra att kolla vad banken tar för avgift dock för det kan skilja sig. Icabanken är bra, de har fria uttag ( dock kan banken som bankomaten tillhör ta ut en avgift) och inget pålägg på kortköp.

Biluthyrare finns det också en hel del, kolla och jämför vad som ingår. Man kan också få rabatter om man har tex saskort. Icakort, medmerakort.
Nästa resa har vi bokat med avis och fick superbra pris med saskort. Extra förare ingår också där.
olika biluthyrare har olika lösningar på sunpass, så där får man läsa på.

Ni kommer få en underbar resa!
26 maj 2015 10:01
Citerat från Rooney88:
Citerat från Birgere:
Grattis, och som Floridasidan säger så hittar du alla svar och massa mer info här på forumet.

Det jag reagerar på är budgeten....15-20k för 2 pers i 12 dagar... det känns mycket magert.
Det låter mer som en rejäl shoppingbudget på Sawgrass och i Orlando och inte som en resebudget.
Antar ni inte vill på på vandrarhem med sovsalar när ni är på
Förlåt pm jag utryckte mig otydligt 😏 vi har budget på 10.000:- för flyg. 5.000:- för bil, tullar, bensin. 10.000 för boende och till sist 15-20.000 för shopping, mat och lite nöje. Det är väl lagom?!

Jag har läst igenom väldigt många trådar här på forumet och hittat lite info där och Litta här. Ville ha en mer samlad bild. Förlåt 😇 hoppas ändå på lite svar på mina frågor då det är första gången man åker över Atlanten men annars har man rest väldigt mycket till Thailand och övriga Europa.
Vi är nog många som är beredda att svara men du måste ju kunna hitta svar på väldigt mycket av det du frågar om i forumet då det diskuterats i oändlighet, istället för att dra allting som handlar om Florida ännu en gång i ännu en ny tråd skulle det verkligen underlätta med lite mer specificerade frågor om detaljerna du undrar över. Även om det är jobbigt för dig att leta information så är det inte heller så kul för oss andra att upprepa allt om och om igen, år ut och år in......

Lite söktips:

http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/forum_thread.cgi?forum_thread_category_id=1&site=reseguiden&event=default&query=v%C3%A4gtullar+florida

http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/forum_thread.cgi?forum_thread_category_id=1&country_id=271&site=reseguiden&event=default&query=v%C3%A4xla

http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/forum_thread.cgi?forum_thread_category_id=1&country_id=271&site=reseguiden&event=default&query=orlando

http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/forum_thread.cgi?forum_thread_category_id=1&country_id=271&site=reseguiden&event=default&query=miami+beach

http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/forum_thread.cgi?forum_thread_category_id=1&country_id=271&site=reseguiden&event=default&query=ft+lauderdale

http://www.floridasidan.se
http://www.florida.nu
http://florida.com/
27 maj 2015 16:37
Jag stämmer in i kören som ropar att ni skall välja färre ställen att bo på - och om du hade läst trådar hade du sett att det är det ständigt återkommande rådet - VÄLJ FÅ bostadsbyten. Du skriver KOPPLA AV och det gör ni bäst om ni inte måste byta boende varannan dag.

Visst går det alldeles utmärkt att hatta runt, men tänk på att det tar av er tid.

OM utcheck är kl 10 och incheck kl 16 så går en halvdag 4 ggr = 2 heldagar (jmf med 2 ostörda dagar).
Även om man kan checka ut, ligga vid poolen och sedan resa vidare - jmf med att inte behöva resa vidare.
Ni slipper förvara väskor i bilen om ni efter vägen vill göra stopp
Ni slipper bo i resväskan alternativt packaupp/ned 5 ggr

Varför växla mycket pengar öht? Ha en lagom summa kontanter och betala i övrigt med kort. Använder du bara kontanter hemma?

Vill ni äta gott så passa på att äta på restaurang istället för att lägga tid på matlagning i lägenheten. Man behöver inte äta dyrt, är det ok med enklare mat och fast fodd så kan ni komma billigt undan. Ja det kostar mer än att laga sälva, men passa på att slippa säger jag.

Ha en underbar resa!
27 maj 2015 18:38
Citerat från Nisse2ears:
Jag stämmer in i kören som ropar att ni skall välja färre ställen att bo på - och om du hade läst trådar hade du sett att det är det ständigt återkommande rådet - VÄLJ FÅ bostadsbyten. Du skriver KOPPLA AV och det gör ni bäst om ni inte måste byta boende varannan dag.

Visst går det alldeles utmärkt att hatta runt, men tänk på att det tar av er tid.

OM utcheck är kl 10 och incheck kl 16 så går en halvdag 4 ggr = 2 heldagar (jmf med 2 ostörda dagar).
Även om man kan checka ut, ligga vid poolen och sedan resa vidare - jmf med att inte behöva resa vidare.
Ni slipper förvara väskor i bilen om ni efter vägen vill göra stopp
Ni slipper bo i resväskan alternativt packaupp/ned 5 ggr
Varför växla mycket pengar öht? Ha en lagom summa kontanter och betala i övrigt med kort. Använder du bara kontanter hemma?

Vill ni äta gott så passa på att äta på restaurang istället för att lägga tid på matlagning i lägenheten. Man behöver inte äta dyrt, är det ok med enklare mat och fast fodd så kan ni komma billigt undan. Ja det kostar mer än att laga sälva, men passa på att slippa säger jag.

Ha en underbar resa!
Hej och tack för dina svar. Jag använder aldrig lösa pengar faktiskt. Kontokort är det som gäller för min del alltid. Vi kommer att vara i Orlando typ 3-4 nätter och i fort lauderdale resterande. Och såfall ta dagstur till Miami.
Vi kommer inte ställa oss och laga mat. Det kommer bli äta ute varje dag. Har förstått att Orlando är betydligt mycket större än fort lauderdale. Och vi älskar shopping så ett tips på outlet i Orlando som typ sawgrass mills i fort lauderdale hade varit kanon. Jag gillar märkeskläder så som gant, Ralphlauren och älskar skor. Helst Nike airmax typ.
Vi kommer att resa med endast handbagage dit men vars en 20kgs väska hem förhoppningsvis.
27 maj 2015 18:41
Citerat från Maddeck:
Hej,
Tycker också ni ska nöja er med två ställen. Möjligtvis 1 natt när ni kommer , sen orlando och Miami beach.
Ft lauderdale kan ni åka till när ni är i Miami.
Boende brukar vi oftast boka genom homeaway.se och hotels.com, men det finns ju hur många sidor som helst.
Lgh kan vara trevligt så att man kan laga lite mat själv.
I orlando finns hur mycket som helst att välja på i alla prisklasser. Där brukar vi passa på att bo billigt eftersom dagarna spenderas i parker eller på shopping malls. Läste i en annan tråd att det var förmånligt att bo på universals hotell om man ska gå på deras parker.

Skulle inte växla så stor summa hemma, bara lite att börja med. Sen betala med kort, kan vara bra att kolla vad banken tar för avgift dock för det kan skilja sig. Icabanken är bra, de har fria uttag ( dock kan banken som bankomaten tillhör ta ut en avgift) och inget pålägg på kortköp.

Biluthyrare finns det också en hel del, kolla och jämför vad som ingår. Man kan också få rabatter om man har tex saskort. Icakort, medmerakort.
Nästa resa har vi bokat med avis och fick superbra pris med saskort. Extra förare ingår också där.
olika biluthyrare har olika lösningar på sunpass, så där får man läsa på.

Ni kommer få en underbar resa!
Tack för dina svar.
Vi kollar hotell just nu på hotels.com, det finns ju tusentals hotell att välja genom men jag kryssar bara i rutan avstånd till stadens centrum så väljer vi något där för jag har inte den blekaste var man ska bo i varken Orlando eller Fort Ld.
Av Birgere
27 maj 2015 19:17
Citerat från Rooney88:

Tack för dina svar.
Vi kollar hotell just nu på hotels.com, det finns ju tusentals hotell att välja genom men jag kryssar bara i rutan avstånd till stadens centrum så väljer vi något där för jag har inte den blekaste var man ska bo i varken Orlando eller Fort Ld.
Om du istället läser på forumet så står det klart på massor med ställen var ni bör bo.
Att utgå från centrum är rent ut sagt dumt då man i princip aldrig ska bo i "centrum" i en amerikansk stad (vissa undantag finns)

Denna resa ska ju vara ett minne för livet så varför inte lägga lite tid tex här på forumet (det finns en sökfunktion) istället för att leta i blindo.
När man läser dina frågeställningar så blir det uppenbart att du inte surfat runt här, det tar säker några timmar och du kommer hitta en massa vinklingar på svaren till dina frågor, men det finns ju aldrig ett entydigt enkelt svar så ni får själva bedöma vad som är bäst just för er.
28 maj 2015 10:07
Precis, i Orlando t ex skall ni INTE leta boende nära centrum - Downtown Orlando kan ni skippa helt och hållet. I Orlando skall ni leta boende nära parkerna eller International Drive eller om ni ändå har bil kan ni bo på lagom avstånd t ex Kissimmee. Försök hitta boende nära restaurangområden så slipper ni ta bilen varje gång ni skall äta. Google maps med sökord restaurants kan vara till bra hjälp.

Kolla Premium Outlets hemsida så hittar ni alla deras tillhåll.