Brasilien, São Paulo - Campinas/Santos?

7 mars 2009 22:48
Visningar: 2195
Hej!
I sommar ska jag åka på ett Seminarie läger med CISV till Campinas i Brasilien. Efter lägret kommer jag förmodligen stanna ett tag, så jag tänkte höra här om ni har några tips på vad man kan göra?
Jag vill absolut se São Paulo så dit kommer jag spendera några dagar, men sen är jag även sugen på att se lite av Brasiliens omtalade stränder, och då är ju frågan om man ska ta sej till Rio eller om man kan stanna till på något närmare ställe, t.ex. läste jag om Santos som ligger vid kusten nedanför São Paulo, någon som vart där?

Jag är jättetacksam för svar och tips!
(Ska tillägga att jag senare i livet kommer att återvända till Sydamerika för att vara där under en längre period, så detta är inte den enda chansen)

Ha det så bra // Malin
8 mars 2009 19:26
Personligen så tyckte jag att Florianópolis, ön som ligger ungefär lika långt söderut från São Paulo som Rio ligger norrut, var betydligt trevligare än Rios stränder. Det sägs att Florianópolis har södra Brasiliens bästa stränder, om det stämmer eller inte är kanske en smaksak :) När det ligger en bit söder om ekvatorn så är det inte säsong året runt, då beror det på när du kommer att vara där också. Santos kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Låter som en intressant resa du ska på i alla fall, hoppas vi får läsa mer om det vad det lider!

Mvh,
Cecilia
Av Bintang
8 mars 2009 23:19
Sao Paolo är den fulaste stad jag någonsin haft (miss)nöjet att besöka. Kul att åka buss genom mitt i natten, 70 km/h förbi rödljusen, alla kurvor togs med skrikande däck.
För strandliv röstar jag för Ihla do Mel utanför Curitiba.
17 mars 2009 16:16
Missmalin - du kan inte åka till något av de ställen de andra rekommenderat dig om du skall vara i Campinas i sommar juli/augusti. Södra Brasilien har motsatt klimat till oss. Florianopolis är kallt den tiden på året och det är Curitiba också.

Vill du njuta fina stränder skall du ta dig till nordöstra Brasilien som tex. Praia do Forte utanför Salvador, Porto de Galinhas utanför Recife (60 km söder) för att inte tala om ön Fernando de Noronha (snacka om paradis stränder) sedan har du Fortaleza med massor av fina stränder Jericoacoara 357 km norr om staden. Canoa Quebrada 147 km söder om Fortaleza. Åker du till Natal skall du ta dig ner till Pipa som ligger ca 90 km söder om Natal.

Väljer du att åka till Fortaleza skall du göra en resa från Fortaleza till Sao Luis som går upp till Jericoacoara vidare genom Parnaiba deltat (djur & natur) sedan om du har tid vidare genom Lencois Maranhenses som är ett fantastisk sanddyne område i staten Maranhao innan du kommer till Sao Luis. Det finns färdiga paket för att genemföra en sån resa.

São Paulo bör du se med någon som känner till staden väl där finns hur mycket som helst att se och det gäller att ha en schysst guide!

Hoppas du kommer att trivas i Brasilien
19 apr. 2009 10:20
Hej MissMalin,

För det första - Jag tycker att Campinas är en av Brasiliens trevligaste städer. Mycket lätt att tycka om som europé. Det Campinas saknar är närhet till vatten. Jag vet inte om CISV är en del av det kända universitetet UNICAMP. UNICAMP har ett trevligt campus område och är ett av Brasiliens bästa universitet.

São Paulo är en kanonstad men inte lika lätt att ta till sig som Rio. För att göra det måste man nästan ha en infödd med sig som ledsagare. SP är enormt stort och liknar till vissa delar Los Angeles med städer i staden. Själva centrum går bra att gå runt i själv dock. Liberdade är de asiatiska kvarteren, Bichiga de italienska, Luz de judiska osv. Många bra ställen att äta på och många intressanta marknader. Avenida Paulista ser ut som Fifth Avenue i NY. Här ligger även muséet MASP om du är intresserad av modern konst. Ett bra område att gå ut i är Pinheiros, men här är det bra att fråga någon infödd till råds.

På helgerna tar sig många Paulistas ner till kusten på vägen mot Santos eller São Sebastião. Längs vägen Rio-Santos finns flera fantastiskt fina ställen i både SP och RJ. Ubatuba och Caraguatatuba ligger på SP sidan. Ilha Bela dit du åker färja är också fint. På RJ sidan finns Paraty och från Angra dos Reis eller Mangaratiba tar du båten till Ilha Grande som är fantastiskt. Om Ilha Grande kan jag skriva mycket. Kolla även: www.ilhagrande.org

Precis som någon sade tidigare är det inte jättevarmt under den tid du skall vara där.

Är du intresserad av att veta mer så får du gärna höra av dig.

Hälsningar,

Christian