Brasilien

Av Tavla20
24 okt. 2008 14:21
Visningar: 1700
Vi har tänkt oss en resa till Brasilien , med start i södra Brasilien

Är i Brasilien i 1 månad

Är det någon som har några bra tips på ställen vi ska åka till i Brasilien och vad vi ska titta på ?

Vad bör man undvika?

Är det lätt at hitta boende utan att ha bokat innan?

Inrikes resor, finns det bussar eller tåg?
Billigt inrikes flyg?

Vore tacksam för tips på transporter/boende sevärda platser etc.

tacksam för svar

mvh camilla
26 okt. 2008 15:22
Hej,

Jag har rest mycket i Brasilien pga arbete och eftersom min sambo är därifrån (Salvador i nordöstra Brasilien). Brasilien är fantastiskt, naturen, människorna, maten och naturligtvis de kallare dryckerna. Det skiljer sig från syd till nord och öst till väst. Mitt förslag är att ni reser med inrikesflyg eftersom ni sparar tid och det är inte så dyrt heller om ni bokar i tid. De största bolagen är TAM och GOL. De har en modern flygplansflotta. Förbered er bara på att det inte serveras mat ombord, enbart dricka och choklad/kex). Ni har fyra veckor på er och jag vet inte vad ni har för intresse men nedan listar jag mina favoriter. Det billigaste sättet att resa till/från Brasilen är att börja och sluta på samma ställe. Boende bokas bäst och billigast över internet, kan bokas sent inpå er vistelse. Vad skall ni undvika? Det gäller att ha sunt förnuft precis som på alla andra platser i världen. Ha inte dyra juveler, kameror etc på er. Ta taxi till/från de ställen som ni besöker sent på kvällen/ natten. Ha inte alla pengar med er, utan lås in dem på hotellet. Kort funkar på de flesta platser, dock inte taxi. Ta en kopia på ert pass som ni har med er och lås in passet på hotellet. Gå inte ute ensamma, i synnerhet sent på kvällen/ natten. Följer man dessa relger så har man tagit bort 99% av all risk. Glöm inte bort att ha kul och planera er resa i detalj så får ni ut mest av den.

Dag 1-2) Varför inte starta i Argentina (Buenes Aires) i ca 2 dagar. Staden är vacker med nyrenoverade kvarter i gamla hamnen. Här finns världens bästa köttrestauranter. (Världen näst bästa finns i Brasilien och det är inte det sämsta).

Dag 3-6 Res vidare till Brasilien (Rio grande de sul) och bo på en ranch. Vacker miljö och människorna ser annorlunda ut än i övriga Brasilien pga närhet till Argentina och många inflyttade från Europa (Tyskland och Italien). Passa på att resa till de vackra (romantiska) Foz de Iguaco, vattenfallen.

Dag 7-12 Åk till världens vackraste stad, Rio de Janeiro. Staden som är omgiven av små "bergstoppar". Här finns mycket att se, givetvis Pao de acucar (sockertoppen), kristusstatyn och stränderna (Copacabana, leblon, ipanema etc). Passa på att se fotboll på världens största stadium när flamengo spelar. I Rio bör ni se sambashower, äta "all you can eat" på riktigt bra köttrestauranter som porcao etc. Ni bör passa på att åka till floresta de tijuca. Det är som en stadsregnskog där ni kan färdas med bil alt gå på tur med utsikt över Rio under en stor del av turen. Utanför Rio ligger Niteroi (bron över till andra sidan. Här kan ni gå på shopping som är lite billigare än inne i Rio. En av Brasiliens största konstnärer/arkitekter (Oscar Niemayer) har museum här. En annan vacker stad som ni kan ta bilen till (hyr en chaufför för en heldag, kostar inte så mycket) är Petropolis. Staden valdes av de två sista kejsarna för det portugisiska kejsardömet (när det styrdes från Brasilien) som sin residensstad. Staden är otroligt vacker med palats, parker och byggnader som är helt annorlunda än någon annanstans i Brasilien.

Dag 12-15 Åk vidare till Salvador. Brasiliens första huvudstad. Stadskärnan innehåller hus och kyrkor från 1500 talet. Staden var centrum för all slavhandel under flera hundra år. Det gör att det finns en stor del av befolkningen med afrikanskt utseende och kultur. Det finns ett antal stränder i utkanterna av staden från enklare till exklusivare (pousadas/hotel).

Dag 17-20 Nu har ni fått mycket kultur så varför inte stressa ner under 2-3 dagar på ön Morro de Sao Paulo (Ligger utanför Salvador och har inget med den större staden att göra). Båtresan utgår från färjeläget (Mercado Modelo) i Salvador och tar ca 45 min, behöver inte förbeställas. Ta ut kontanter innan ni åker hit då det kan vara svårt att göra på ön. Här kan ni slappa på de fem stränderna. den ena vackrare än de andra. På kvällarna öppnas det små barer vid stränderna där de säljer alla former av caipirinhas.

http://www.morrodesaopaulo.com.br/

Dag 20-24 Åk vidare till Manaus. Ta in på valfritt hotel och stanna en dag i storstaden som ligger mitt i regnskogen. Härifrån tar ni en guidad tur uppför Amasonas. Ni bor på lodger längs turen och kommer garanterat att få se en växtlighet och ett djurliv som ni inte kan få se någon annnanstans.

Dag 24-26 Nu kan det vara skönt med lite sol och bad (utan krokodiler). Åk därför vidare till en av följande "turistmagneter" Natal/ Fortalesa etc. Ta in på ett strannära boende och njut av stränder, mat och människor.

Dag 26-31. Fundera på vad ni tyckt mest om? Använd er sista vecka till att åka dit en sista gång, därefter hemresa. Passa på att njuta av detta fantastiska land och människorna som befolkar det.

Jag hoppas att ni får en fantastisk resa! Det finns mycket mer att se och göra. Ni blir förlåtna det mesta eftersom ni är gringos (alla från Usa och Europa). Var inte rädda för att fråga och prata med människorna. De är otroligt hjälpsamma och vänliga.

Hälsningar

// Rickard
Av Sustor
18 jan. 2009 17:06
Hej

Jag och min sambo var på en dryg 3 veckorsresa i Brasilien i september och det blev en fantastisk resa. Jag kan varmt rekomendera att åka till Pantanal. Där finns ett fantastiskt djurliv om man är intresserad av det. Man måste flyga till Cuiaba från Rio med mellanlandning i Brasilia. Vi bodde på två ställen efter transpanteneira road som går från Cuiaba och ca 25 mil rakt söderut där den slutar vid Porto Jofre.
Första stället hette Araras lodge och det var helt ok, dock lite av vägkrogskänsla över det och vår guide var snäll och rar men såg så dåligt. Andra lodgen som vi bodde i fanns långt söderut på transpanteneira och där var vi ensamma i 3 nätter och blev guidade av Eduardo och hans chaufför Michel. Enkel lodge men fantastisk natur. Vi såg 2 jaguarer, anankonda, hyacintaror, jättemyrslok, många olika arter av apor, rovfåglar, jätteutter mm. Listan kan göras lång.

Ett annat ställe som var helt underbart där det låg långt in i djungeln var Cristalino lodge:

http://www.cristalinolodge.com.br/index_cristalino-jungle-lodge.htm

Man måste flyga från Cuiaba till Alta floresta där man blir upplockad om man har bokad. Vi såg anankonda, tapir, utter, aror mm.

Sen flög vi vidare norrut till Manaus där vi äntrade en båt i sju nätter. Vi var 17 "betalande" på båten som togs hand om en besättning och två guider. Också en fantastisk resa men man ser mycket mindre djur i Amanzonas.

/ Susanne
18 jan. 2009 19:05
Hej,

Ser att du redan fått riktigt bra tips men vill ju bara lägga till lite:-) Då ni tänkt er södra Brasilien så stanna gärna till i och utanför Florianopolis - en stad vid havet med flera mysiga små semesterbyar precis på sanddynerna utanför. Utöver flera olika stränder att välja mellan är det vågsurfing som lockar många och det är superkul att ta några lektionen!!
Vill även jag trycka på Foz de Iguazu som är fantastikt vackert och hypnotiskt!

Bussnätet i Brasilien är väldigt utbyggt och det finns olika klasser - högsta klassen är att jämföras med business klass på flyg. Till Foz tar man sig tex med nattbuss från Curitiba - tar ca 11h.
Min erfarenhet är att bussarna är mycket mer pålitliga än inrikesflygyet... men då Brasilien är enormt stort så behöver man ibland flyga oxå. Från Sverige kan man köpa bra flygpass för några tusen vilekt är smart om man vill se flera delar.

Ha en underbar semester!

/Cingelsson