Borneo, Langkawi och Penang i dec.

23 mars 2015 16:47
Visningar: 1049
Hej,
har bokat flyg från Köpenhamn till KL 14 dec- 4 jan. Planer är att åka till Langkawi och Penang. På Penang har vi bokat Baywiev Beach reosrt. Ngn som har bott där?
Hade planer på att besökt Pangkor men då vi tycker det känns lite krångligt att ta sej dit så är tankarna lite på att kanske ta Borneo istället. Tips och råd ang detta? Tänkte kanske 5 dagar där och sen flyg vidare till Langkawi.
Funkar det med Borneo 5 dagar, tips på boende gärna vid bra strand och lite att hitta på oxå.
23 mars 2015 16:53
Hej,

Ledsen om jag låter negativ. Vill därför vara tydlig med att jag INTE vill döva upptäckarlustan på något sätt. :)

Personligen skulle jag spara Borneo till senare eftersom Dec - Jan är regnsäsong. De flesta utflykter går som planerat men ingenting blommar. Är du växtintresserade är det därför inte optimalt att åka i Dec.

Man åker inte till Borneo för att uppleva stränder. Man åker till Borneo för att uppleva djur, natur och äventyr. Ön har rätt så usla stränder över lag och en del är konstgjorda (hotellen transporterar dit sand). Om det är stränder du söker, då har du det bättre på Langkawi.

Varför inte göra en avstickare till Koh Lipe från Langkawi? Har inte varit där men förstår att stränderna är fina.

Om du vill ha lite djungel så kan Taman Negara vara ett alternativ. Du gör detta enkelt från KL.

Trevlig resa!
23 mars 2015 18:26
Okej, tanken va mest att vi var i närheten av Borneo så kunde passa på.
Koh Lipe var vi på ifjol och visst var det fina stränder där.
23 mars 2015 22:06
Som jag har förstått det så regnar det året runt på Borneo, inte så konstigt då det är så tropiskt.
Jag var där i mitten på oktober förra året och det regnade varje dag men kortare skurar. Annars en hel del sol. Kota Kinabalu var väl ingen favoritstad men träffade mycket sköna människor på hostel så det blev jättekul! Att bestiga berget, 4095m var häftigt men lite väl dyrt, 2200:- Sapi, mamutik och mantanani var helt okej öar men ganska smutsiga. Testade forsränning också vilket var skoj! Tyvärr blev jag magsjuk och missade djungeltrekking i sepilok vilket ska vara bra har jag hört.
Men som tidigare nämdes så upplevde inte heller jag Borneo som något strandparadis direkt.

//Thomas
Av Anso75
25 mars 2015 20:25
Citerat från Miasteffie:
Hej,
har bokat flyg från Köpenhamn till KL 14 dec- 4 jan. Planer är att åka till Langkawi och Penang. På Penang har vi bokat Baywiev Beach reosrt. Ngn som har bott där?
Hade planer på att besökt Pangkor men då vi tycker det känns lite krångligt att ta sej dit så är tankarna lite på att kanske ta Borneo istället. Tips och råd ang detta? Tänkte kanske 5 dagar där och sen flyg vidare till Langkawi.
Funkar det med Borneo 5 dagar, tips på boende gärna vid bra strand och lite att hitta på oxå.
Hej!

Vi åker nästan samma datum som ni gör. Från Kastrup 16 dec och hem 5 jan. Vilket bolag åker ni med?

Vi kommer att börja några dagar i KL för att sedan resa vidare till Langkawi. Från Langkawi till Lipe och tillbaka igen.Därifrån är vi inte helt klara än men troligen blir det färja till Penang och sedan KL igen ett par dagar. Jag är jätteintresserad av tips om Penang så jag fortsätter följa din tråd.
25 mars 2015 20:40
Vi åker med Cathy Pacific. tänkte börja 3 dagar eller nåt sånt i KL. Har inte bokat boende ännu. Var ska ni bo?
Sen åker vi till Langkawi
. Som sagt var vi sugna på Pangkor men det känns lite jobbigt med att ta sej dit. Så vi hoppar väl det och tar Penang bara. George town lär vi nog besöka oxå. Hade kanske velat haft ngt ställe till att åka till men vi får se. Vi var på Koh Lipe i dec. Så vi hoppar det i år.
Av Anso75
25 mars 2015 21:04
Citerat från Miasteffie:
Vi åker med Cathy Pacific. tänkte börja 3 dagar eller nåt sånt i KL. Har inte bokat boende ännu. Var ska ni bo?
Sen åker vi till Langkawi. Som sagt var vi sugna på Pangkor men det känns lite jobbigt med att ta sej dit. Så vi hoppar väl det och tar Penang bara. George town lär vi nog besöka oxå. Hade kanske velat haft ngt ställe till att åka till men vi får se. Vi var på Koh Lipe i dec. Så vi hoppar det i år.
Vi funderade också på Pangkor först men överväger också att hoppa över det... Vi tänker att om vi har varit på Langkawi och Lipe så behöver vi nåt annat än ö-liv med bad så då kanske Penang passar. Har varit där en gång tidigare på en ganska kort visit så jag har knappt några minnen därifrån. Kommer ni att vara där över nyår? Vi är lite sugna på att befinna oss på något fint hotell som ordnar med nåt firande men jag vet inte hur vi ska hitta ett sånt...

I KL har vi bokat in oss på Swiss.
26 mars 2015 05:04
Som det sr ut nu så är vi i Penang över nyår. Men allt kan ju hindra ändras. Kikade lite igår om man skulle passat på besöka Singapore kanske när man ändå är i dom krokarna. Men bara funderingar än så länge. Men hör gärna av dej om du hittar ngt spännade.
Av Emroth
30 mars 2015 14:29
Vi har också en resa inbokad till Malaysia i höst. Vi startar i södra Thailand och tar oss sedan ner till Malaysia. Antingen med flyg till KL eller tåget från Thailand. Ett alternativ är ju också båt till Langkawi, men är rädd att det blir för dryg båtresa.

Vi tvekar lite mellan Penang och Kuala Lumpur. Eventuellt att ta sig upp till Cameron Highlands. Fast det är kanske inte så mycket för barn. Våra barn är då 5 och 6 år. Sedan tycker jag Melacka verkar intressant. Vi kommer sedan flyga hem från Singapore. Så totalt kanske det blir en vecka i Malaysia. Frågan är vad man ska sikta in sig på den korta tiden?
30 mars 2015 15:06
Personligen är jag inte så förtjust i Cameron Highlands. Det är vackert men händer inte speciellt mycket. Jag brukar göra en haltande jämförelse och kalla det för Malaysias svar på Brösarps Backar. Brösarps Backar är också jättevackert men inte så kul.
30 mars 2015 16:35
Vi uppskattade verkligen Cameron Highlands just för att det var svalt, lugnt tempo, fina vyer - fantastiska promenader och galet god mat. Men som ovan nämner så är det inte så händelserikt så det hänger ju på vad man är ute efter. Kanske inte är bästa stället att åka till med barn. Finns då betydligt mer att göra både i Penang och KL och båda ställena rekommenderas men vilket val ni ska göra beror lite på vad ni är ute efter. Likaså är Melacka en väldigt mysig och trevlig stad och det ligger knappt två timmar från KL så det är ju ett alternativ att kombinera!
31 mars 2015 12:35
Emroth har ni varit på Koh Lipe annars är ju det ett alternativ. Å sen ta båt till Langkawi. Koh Lipe e underbart. Jag tror färjan till Langkawi tog ngr timmar bara.
Av Emroth
31 mars 2015 15:42
Cameron Highlands verkar fint på bilderna, men det är kanske lite för stillsamt som ni säger. Sen kanske det är fördel om man har hyrd bil eller kan man åka på ordnade turer? Kan man komma dit norrifrån eller är det enklast att utgå ifrån KL?

Penang verkar intressant. Kulturen och maten har jag sett lyftas fram bl.a. Ni som varit där, kan ni tänka er att åka dit igen? Ska man satsa på strandliv i Thailand och sen storstad i KL/Singapore. Eller är Penang värt några dagar?

Koh Lipe var vi på för 10-12 år sedan. Vi tyckte det var fantastiskt då. Dock är vi rädda för att bli besvikna då det antagligen blivit mer exploaterat sedan dess. Men sänker man kraven så blir det säkert toppen. Men det känns ändå som mycket båtresor om vi ska först åka till Koh Lanta och sedan till både Lipe, Langkawi och vidare därifrån.

Fördelen med Melacka är att det ligger bra till eftersom vi sedan ska ner mot Singapore.
31 mars 2015 23:48
Emroth personligen så bara stormtrivdes jag i Bangkok. Skulle vilja utforskat det mera. Men får bli en annan gång. Så jag ser fram emot ngr dagar i KL. Å hoppas att det ska ge mej lika mkt. I fjol var vi 4-5 dagar på olika ställe i Thailand. Och jag tyckte det var precis lagom. Men det beror väl på hur mkt man vill se och en del kanske tycker det är trist att flytta på sej så ofta. Men vårt upplägg blir något liknade i år.