Boka själv eller charter?

Av Minnap
26 dec. 2016 15:22
Visningar: 1011
Sugna på att prova Mexico nästa år. Tidigare resor till Thailand och USA bl a, så har vi bokat allt själva och inte valt charter.Både roligare och fr a billigare. I USA är det ju jättesmidigt att hyra bil och ta sig runt. Thailand vågar man inte köra själv men däremot är de proffs på att arrangera resor från A till Ö. Hur är det att hyra boende själv och bil i Mexico? Kikat lite på Homeaway. Någon med erfarenhet av detta att boka allt själv?
26 dec. 2016 18:30
Det går alldeles utmärkt att boka allt själv. Att köra bil kan dock vara lite osäkert ibland för msn kan bli lurad av både poliser och beninstationsbiträden.
Jag reste runt med buss, colectivo och taxi, vilket gick jättebra och är billigt.
8 jan. 2017 10:09
Jag har varit många gånger i Thailand där allt fungerar hur lätt som helst när det kommer till att ta sig runt. Var lite orolig att Mexico skulle vara svårt och farligt men så är det inte alls. Vi reste längst med kusten men via buss och taxi- billigt smidigt och hur Nice som helst. Bussarna är rena drömmen (jag är ingen backpacker utan reser gärna med komfort). Vi hyrde aldrig bil då alla andra alternativ fungerade superbra. Bokade hela resan själva och inte med charter. Finns för mycket spännande platser att se för att resa med charter.
Läs gärna min nya resesida där jag skriver om min resa i Mexico just nu- där hittar du svar på många frågor jag själv letade efter :)

Travelexperiences2017.wordpress.com

Vi älskade Mexico :)
Av Maax66
17 jan. 2017 11:11
Jag har iallafall bokat allt själv, men inte rest ännu :-) Flyg och Hotel i PdC och Cozumel är bokat, ev nån natt i Tulum, och till en bråkdel av charterpriset :-) Återkommer om jag överlever *ha ha ha* Reser ensam i Maj och kommer boka mycket på plats, när det gäller Maya ruin besök väljer jag nog charter på plats, är lite bekväm :-)
22 jan. 2017 08:10
Vi bokade i förra veckan vår andra resa till Mexico. Resan skulle med ving kostat 86' för tre personer när vi bokade själv, samma hotell och identiskt flyg blev det totalt 46'. Åkte förra året en charter till Playa del Carmen och var väldigt nöjda så det handlar om ekonomi och bekvämlighet. Dock ska sägas att valmöjligheterna när du bokar själv är näst intill oändliga.
Av Minnap
22 jan. 2017 11:03
Stort tack för så bra svar! Vi kommer att boka själva.
Av Jica
17 apr. 2017 09:46
NI här i tråden som bokat resa själva, vilka flygbolag har ni valt?
Av Jica
17 apr. 2017 10:47
Marie, kollat men Air Berlin hittar jag inget med just nu... mest American Airlines;(
Av Sanne81
21 apr. 2017 09:20
Hej! Vi åker över jul och nyår, kommer vara iväg i 3 veckor. Har alltid drömt om Mexico efter vår resa till Brasilien. Vi har bokat allt själva: flyg med Brittish airways + American airlines (vet att det är både positivt och negativt om dessa flygbolag men jag ser inga problem med dessa)
Sen har vi bokat 2 nätter i Cancun bara för att landa lite innan vi åker vidare till Holbox i 5 dagar. Efter det Tulum, hyrt en jätte fin lägenhet inne i själva staden genom Airbnb, sen åker vi upp till Playa del Carmen och avslutar på hotell i 7 dagar. Bra hotell med bra standard och vi är supernöjda med priset! Jag har läst hur mycket som helst om Mexico, rent prismässigt att äta ute och hur man tar sig runt. Det verkar ju var jätte enkelt att ta sig runt och till en bra peng. Jag personligen känner att man har större valmöjligheter när man bokar själv och kommer närmare det lokala. Vi åker 2 vuxna och två barn.
21 apr. 2017 09:31
Citerat från Jica:
Marie, kollat men Air Berlin hittar jag inget med just nu... mest American Airlines;(
Inte? När hade ni tänkt åka då? Det är möjligt att de bara flyger till Cancun under vissa perioder.