Boka resa med mellanlandning utan att fortsätta med sista rutten?

Av Garinda
22 juli 2020 01:42
Visningar: 270
Hej!

Finns det något laglig begränsning med att göra som sagt i huvudrubrilen?

Sökte resor via flygresor och hittade direktflyg för 3500 kr till stad X men samma flygbolag, med samma flyg har en resa för 500 om tar samma flyg men mellanlandar i X, väntar 12 och fortsätter till Y.

Tanken är då att boka till Y men skippa att resa till Y och har då sparat cirka 3000.

Är detta ok?

Hälsningar
Av Birgere
22 juli 2020 02:18
Det är inte OK till att börja med.
Men har du en enkelbiljett och inget bagage så kommer du bara att förlora dina miles.
Har du bagage så fortsätter det till Y och har du en returbiljett så stryks den.
Skulle du göra det flera gånger med samma bolag kan du bli bannad, vet att BA är kinkiga med detta eftersom du begår ett kontraktsbrott. Så visst skulle flygbolaget kunna avkräva mellanskillnaden men det känns tveksamt om dom skulle orka detta.
Av Garinda
22 juli 2020 03:46
Har ju självklart inget bagage, samt att jag tekniskt sett kan hävda att jag missade flyget. Men förmodar att de absolut inte kan kräva extra betalning utav mitt betalkort? Betalar med Amex.
22 juli 2020 07:56
Citerat från Garinda:
Har ju självklart inget bagage, samt att jag tekniskt sett kan hävda att jag missade flyget. Men förmodar att de absolut inte kan kräva extra betalning utav mitt betalkort? Betalar med Amex.
Nej, det kostar inget extra, men är inte tillåtet.