Boka resa åt min vän med svensk resesajt?

Av Zekk
13 juli 2016 11:57
Visningar: 213
Hejsan!

Jag vet inte om detta är en lämplig fråga men jag vet inte var annars jag skulle vända mig så moderatorn får ta bort mitt inlägg om det är olämpligt.

Saken är den är att jag har en vän i Colombia som jag ska köpa en flygresa hit till Sverige.
Men om jag ska boka via en resesajt här så verkar det vara uppbyggt för nordiska eller enbart svenska medborgare då alla villkor och tilläggspaket verkar vara skräddarsydda för oss här.
Om det nu inte är några särskilda problem eller hinder har jag hört att visa flygbolag kräver uppvisande av kontokortet vilket resan köptes med vilket min vän såklart inte har till hands.

Min andra fråga är hur kan jag hitta ett bra pris till min vän? Nu är det så att han kan åka närsomhelst så han är flexibel. Men det verkar vara en ren omständighet att hitta ett bra pris då dessa ständigt ändras varje dag. Och det verkar inte finnas någon bra sökmotor för att få en bra överblick för priserna.

Tacksam för svar och tips. Ursäkta mina dumma frågor men jag är helt novis på detta och vet inte var jag kan få information ifrån detta utom att vända sig till flygbolagen eller resebyrårena som inte verkar vilja hjälpa till med annat än om du redan bokat en resa och ska uppge bokningsnummer.
Av Bibby
13 juli 2016 13:13
För det första så råder jag dig att boka direkt via ett flygbolag, då finns det ingen tredjepart som kan krångla till det.

Ibland får man upp en fråga om resenären är samma som kortinnehavaren, så där finns möjlighet att välja bort det hindret. Kommer ej ihåg när jag läst detta men vet att jag sett det ibland, du får pröva dig fram.

Priser är en hel vetenskap, bara att gilla läget och boka när det känns rätt.

Kolla på de lokala flygbolagen och försök boka där, särskilt de som är med i en av de tre större allianserna. Kör de inte själva så får du upp deras samarbetspartner/alliansvänner och då kanske det är lättare att boka.
Kolla Lan, Copa etc.

Jag har aldrig bokat så är, har inga klara svar utan mer kvalificerade gissningar.

Lycka till!
Av Birgere
14 juli 2016 03:16
Bästa är om din vän kan boka och betala med sitt eget kredit/betalkort. Varför kan inte din vän leta själv? Finns förutom flygbolagen även lokala resebyråer.
Av Zekk
15 juli 2016 06:23
Citerat från Birgere:
Tyvärr är deras löner ingenting att tala om så jag betalar den.
Bästa är om din vän kan boka och betala med sitt eget kredit/betalkort. Varför kan inte din vän leta själv? Finns förutom flygbolagen även lokala resebyråer.
Av Birgere
15 juli 2016 18:12
Citerat från Zekk:
Citerat från Birgere:
Tyvärr är deras löner ingenting att tala om så jag betalar den.
Bästa är om din vän kan boka och betala med sitt eget kredit/betalkort. Varför kan inte din vän leta själv? Finns förutom flygbolagen även lokala resebyråer.
För över pengar då innan bokningen
Av Zekk
15 juli 2016 20:33
Det går inte föra över så mycket pengar som krävs för resan. Dessutom vill jag göra det här själv.

Citerat från Birgere:
Citerat från Zekk:

Citerat från Birgere:
Tyvärr är deras löner ingenting att tala om så jag betalar den.
Bästa är om din vän kan boka och betala med sitt eget kredit/betalkort. Varför kan inte din vän leta själv? Finns förutom flygbolagen även lokala resebyråer.

Visa merFör över pengar då innan bokningen