Boka hotell via hotels.com

Av Jonlie
27 juli 2018 07:33
Visningar: 999
Hej!
Ska boka boende i New York och funderar lite med bokningen.
Är hotels.com bra sida att boka på?
Brukar ni betala allt direkt eller betalar ni på plats?

Taaack
27 juli 2018 08:30
Ja, det är en stor och känd sida. Jag betalar då när sidan/hotellet kräver det. Om man kan välja tar jag oftast det som är billigast (om jag inte misstänker att jag kan behöva avboka).
Av Mipec
27 juli 2018 08:34
Funkar alldeles utmärkt med hotels.com

Kört båda varianter (direkt och på plats) och det har aldrig varit problem. Deras rewards-program ger dig också rabatter på kommande bokningar, så att registrera sig och köra konsekvent med dom lönar sig (om man håller sig till dom när det i stort sett är samma pris på alla bokningssajter, och är otrogen när det inte är så).
27 juli 2018 09:24 (redigerad)
De ingår i Expedia liksom t.ex. MrJet, Tripadvisor, Trivago, Homeaway o.s.v.....
Mycket stort alltså.
Vi har bra erfarenheter av dem (har väl bokat nästan 300 nätter där), det har hänt ett par ggr. att rum inte alls varit som beskrivna (t.ex. lägenhet utan kök) vilket är hotellens ansvar.
Vi har då fått kompensation för det av Hotels, tyvärr inte direkt vid första kontakten då man i regel får ett standardsvar, men ger man sig inte utan skickar ytterligare mejl eller ringer så är de resonabla. Vilket tyvärr vissa andra bokningssidor som Booking inte verkar vara, de ignorerar ofta helt klagomål.

Fördelen gentemot systerföretagen är bonusprogrammet.
En nackdel är att man bara kan boka boende (egentligen annat också om man går på t.ex. den amerikanska sidan), vill man boka utfärder, flyg mm. så går det på Expedia och MrJet men där har man sämre bonussystem (tycker jag).

Vi bokar nästan alltid med fri avbokning då man ofta hittar något bättre eller billigare längre fram, utan bokar vi sällan, bara om vi är 100% på att vi inte kommer boka om.
Betalningen är en ren smaksak ibland i förskott, ibland på plats, bra att inte ligga ute med pengarna allt för länge men samtidigt skönt att ha det betalt ;) Återbetalningar vid avbokningar har alltid fungerat perfekt.
27 juli 2018 10:41
använder själv Hotels men dom är lite fula faktiskt. Är man inne ofta och säker så ändras priserna oftast till det dyrare.
Priserna är också olika beroende på om du söker via dator eller från mobilen.
att söka via mobil är ofta dyrare. Dom vet väl att om man använder mobilen så är man oftast ute och far och behöver ett rum snabbt, och då sätter dom ett högre pris.
"Exklusivt mobilpris" står det och då antar man ju att det ska vara det. Söker man sen direkt via datorn istället på samma hotell och samma dag så får man ett lägre pris.

jag brukar ibland rensa kakorna på datorn innan jag söker så att dom inte "känner igen mig" och märker då att priserna kan ha ändrats.

Dock så tycker jag ändå att det är bra med hotels då man har ett rewardsystem och får en gratisnatt efter 10 bokade nätter. Dessutom finns det mycket hotell att välja på.
Av Birgere
27 juli 2018 11:26
Är man inloggad på hotels etc så hjälper inte det att rensa cookies eller liknande.
Som jag även förstått det så håller sidorna koll på dig och om du ofta avbokar så visas i första hand icke avbokningsbara priser i första hand. Är man lite ful kan man alltid kontakta hotellet direkt via mail/telefon och fråga vilket deras bästa pris är jämfört med hotels, booking etc. Hotellen betalar ju 10-20% till dom här sidorna så ofta finns det marginaler att sänka priset.
Billigast är fortfarande via hotwire o priceline men annars tycker jag att hotels med sina bonusnätter är riktigt bra. Men jag iaf börjar alltid med Trivago eller Tripadvisor för att få bästa överblicken.
27 juli 2018 11:53
Jag har själv aldrig sett några tecken på ett dessa teorier om att Hotels.com (och andra) skulle ändra priser. Priset brukar vara på kronan samma i datorerna, med eller utan cookies, inloggad eller inte (kan dock hända att det finns personliga erbjudanden eller för t.ex. guldmedlemmar) plattan/mobilens webbläsare och appen.

Vi har avbokat massor av hotell men kan bara minnas att det lägsta priset alltid stått överst vid varje rumsalternativ, finns det olika alternativ så kommer i regel sen dyrare och dyrare alternativ t.ex. med fri avbokning eftersom det oftast är dyrare än utan, med frukost efter utan frukost o.s.v.

Det enda konstiga som ibland dyker upp är att det kan finnas till synes identiska rum med samma villkor till olika priser, antar att det då är någon skillnad som inte framgår.
Förresten händer det också att ett pris kan vara helt orimligt, händer ibland att ett rum kostar runt 50-100.000:- som normalt ligger runt 10.000:-/vecka. Vet inte om detta är något fel med växelkurser i systemet eller om hotell chansar med att få enormt bra betalt för rum ibland.
27 juli 2018 12:12
Citerat från Floridasidan:
Jag har själv aldrig sett några tecken på ett dessa teorier om att Hotels.com (och andra) skulle ändra priser. Priset brukar vara på kronan samma i datorerna, med eller utan cookies, inloggad eller inte (kan dock hända att det finns personliga erbjudanden eller för t.ex. guldmedlemmar) plattan/mobilens webbläsare och appen.

Vi har avbokat massor av hotell men kan bara minnas att det lägsta priset alltid stått överst vid varje rumsalternativ, finns det olika alternativ så kommer i regel sen dyrare och dyrare alternativ t.ex. med fri avbokning eftersom det oftast är dyrare än utan, med frukost efter utan frukost o.s.v.

Det enda konstiga som ibland dyker upp är att det kan finnas till synes identiska rum med samma villkor till olika priser, antar att det då är någon skillnad som inte framgår.
Förresten händer det också att ett pris kan vara helt orimligt, händer ibland att ett rum kostar runt 50-100.000:- som normalt ligger runt 10.000:-/vecka. Vet inte om detta är något fel med växelkurser i systemet eller om hotell chansar med att få enormt bra betalt för rum ibland.
Jag märkte det i sort sett varje natt när jag var i usa förra året när jag sökte hotell för nästkommande natt. Jämförde alltid priserna på mobilen och datorn. Samma visa varje dag. Slutade alltid med att jag bokade via datorn.

Kollade blixtsnabbt nu ett random datum i las vegas och jämförde.
Nu fick jag samma pris, men nu är ju min mobil uppkopplat på samma nätverk som datorn eftersom jag är hemma.

Men jag vet inte, kanske dom har bättrat sig? det var ju inte längesen detta var uppe i nyheterna att det fuskades med priserna så kanske dom har skärpt reglerna eller nåt.
Av Jonlie
27 juli 2018 12:27
Bra info!!
Brukar ni betala i förväg eller på plats?
Av Daytona
27 juli 2018 12:39
Bokar det mesta med antingen Booking eller Hotels, tar det som har bästa priset. Sedan jämför jag priserna då och då och ibland så har någon droppat priset så då avbokar/bokar jag om. De har dessutom prisgaranti så hittar du samma rum till ett bättre pris så matchar de det priset. Oftast så väljer vi betala på plats eftersom jag hela tiden surfar efter lägre pris ;)
Av Birgere
27 juli 2018 13:55
Citerat från Floridasidan:
Jag har själv aldrig sett några tecken på ett dessa teorier om att Hotels.com (och andra) skulle ändra priser. Priset brukar vara på kronan samma i datorerna, med eller utan cookies, inloggad eller inte (kan dock hända att det finns personliga erbjudanden eller för t.ex. guldmedlemmar) plattan/mobilens webbläsare och appen.

Vi har avbokat massor av hotell men kan bara minnas att det lägsta priset alltid stått överst vid varje rumsalternativ, finns det olika alternativ så kommer i regel sen dyrare och dyrare alternativ t.ex. med fri avbokning eftersom det oftast är dyrare än utan, med frukost efter utan frukost o.s.v.

Det enda konstiga som ibland dyker upp är att det kan finnas till synes identiska rum med samma villkor till olika priser, antar att det då är någon skillnad som inte framgår.
Förresten händer det också att ett pris kan vara helt orimligt, händer ibland att ett rum kostar runt 50-100.000:- som normalt ligger runt 10.000:-/vecka. Vet inte om detta är något fel med växelkurser i systemet eller om hotell chansar med att få enormt bra betalt för rum ibland.
Att hotellen kan med någon parametersättning göra så dom minimerar risken att avbokningsbenägna gäster inte bokar avbokningsbart vet jag från hotellägare, antar det framförallt används på mindre hotell där avbokningar riktigt kan förstöra för dom. Dom kan även visst kunna sätta lägre priser för dom som är medlemmar hos hotels o booking tex.
Det här med vansinniga priser tror jag är att dom trixar lite, antingen så går dom in o sätter typ 70% rabatt på det orimliga priset eller så vill dom få till så att hotellet ska automatiskt flaggas up typ "50% billigare än förra veckan".
Av Mipec
27 juli 2018 13:57
Citerat från Jonlie:
Bra info!!
Brukar ni betala i förväg eller på plats?
Brukar betala i förväg om det är ett bra erbjudande där förutsättningen är att man betalar i förväg. Eller om jag bokar hotell i länder där kreditkortsskimming är vanlig. Har jag betalt i förväg i en säker betallösning som den hotels.com har så tycker jag det är en fördel.

Annars på plats.

USA har ju visserligen inte riktigt samma syn på hur man hanterar kreditkortsuppgifter så det skulle nog bero på vilken typ av boende. Hyfsat etablerat hotell/hotellkedja bör vara OK att betala på plats.
27 juli 2018 14:43 (redigerad)
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Jag har själv aldrig sett några tecken på ett dessa teorier om att Hotels.com (och andra) skulle ändra priser. Priset brukar vara på kronan samma i datorerna, med eller utan cookies, inloggad eller inte (kan dock hända att det finns personliga erbjudanden eller för t.ex. guldmedlemmar) plattan/mobilens webbläsare och appen.

Vi har avbokat massor av hotell men kan bara minnas att det lägsta priset alltid stått överst vid varje rumsalternativ, finns det olika alternativ så kommer i regel sen dyrare och dyrare alternativ t.ex. med fri avbokning eftersom det oftast är dyrare än utan, med frukost efter utan frukost o.s.v.

Det enda konstiga som ibland dyker upp är att det kan finnas till synes identiska rum med samma villkor till olika priser, antar att det då är någon skillnad som inte framgår.
Förresten händer det också att ett pris kan vara helt orimligt, händer ibland att ett rum kostar runt 50-100.000:- som normalt ligger runt 10.000:-/vecka. Vet inte om detta är något fel med växelkurser i systemet eller om hotell chansar med att få enormt bra betalt för rum ibland.
Att hotellen kan med någon parametersättning göra så dom minimerar risken att avbokningsbenägna gäster inte bokar avbokningsbart vet jag från hotellägare, antar det framförallt används på mindre hotell där avbokningar riktigt kan förstöra för dom. Dom kan även visst kunna sätta lägre priser för dom som är medlemmar hos hotels o booking tex.
Det här med vansinniga priser tror jag är att dom trixar lite, antingen så går dom in o sätter typ 70% rabatt på det orimliga priset eller så vill dom få till så att hotellet ska automatiskt flaggas up typ "50% billigare än förra veckan".
Min teori var att ett hotell chansar, i efterfrågade områden skulle de då slänga ut rum till horribla priser, får de sålt så är det ett klipp, om inte sänker de priset till "normal" nivå för att få det uthyrt.
Har sett detta för många gånger för att tro på något slumpartat fel och vore det något med valutakonvertering så borde nästan alla hotell i en sökning få samma fenomen...
De annonserade rabatterna är ju konstiga på sitt sätt, jag ser inte att de höjer priset för att sen ge rabatt, vore rent kriminellt! Men rabatterna de anger stämmer ofta inte. Inte sällan är rabatten högre än de anger, ibland lägre. Känns mest som marknadsföringstrick för att locka till sökning på sidan :(

Sen kan man ju fundera över deras gåvor med 10% rabatt, som då tar bort rewards-nätterna för bokningen, i praktiken alltså +-0 för kunden.

När det gäller betalningarna så är jag lite tveksam till bokningssidorna, även Hotels. Det dyker upp en hel del kritik mot att kortuppgifter skickas till hotellen, alltså allt annat än säker hantering. Själv blev vårt kort använt på en rysk hemsida och på Apple efter en USA-resa och det kortet hade vi bara använt på Hotells och i betalterminaler i ett par stora varuhus, kan inte svära på att det var Hotels skuld alltså, men det känns troligt.
Av Cattta
27 juli 2018 23:04
Hej bokar alltid via hotels el Expedia, undviker sedan ett halv år tillbaks booking.com eftersom de ingår i samma koncern som agoda som lurat massor av folk...ibland kan man hitta 10 % kod på hotels.com om man söker på internet. Som ngn skrev ovan de håller koll på dej och om man söker mer än en gång på samma hotell så höjer de priserna på hotels.com.
Av Marulk
28 juli 2018 09:44
Brukar nästan alltid försöka boka via Hotels.com, såväl utrikes som inrikes. Fungerat klockrent, även deras bonussystem med 10e natten. Har ibland fått göra avbokning o trots förbetalt har återbetalning varit snabbt i retur på konto. Verkar som att även hotellen är nöjda med Hotels för vi har aldrig upplevt ngt krångel med att göra ändringar på plats, som tex extra nätter (om tillgängligt). Tycker även deras websida är enkel, överskådlig och lätt att selektera .
31 juli 2018 09:45
Citerat från Cattta:
Hej bokar alltid via hotels el Expedia, undviker sedan ett halv år tillbaks booking.com eftersom de ingår i samma koncern som agoda som lurat massor av folk...ibland kan man hitta 10 % kod på hotels.com om man söker på internet. Som ngn skrev ovan de håller koll på dej och om man söker mer än en gång på samma hotell så höjer de priserna på hotels.com.
Det stämmer helt enkelt inte att priset höjs när man tittar på samma hotell mer än en gång.
Jag har sökt på hundratals hotell och aldrig sett något som tyder på det. Senast de senaste dagarna har jag sökt på samma hotell 20-30 gånger och priset varierar endast motsvarande valutavariationer, upp ett par tior en dag ner några tior nästa, idag är det t.ex. 20:- billigare än för fyra dagar sen.

Har aldrig sett någon som har något stöd för detta påståendet och tror att det är en envis myt helt enkelt.
31 juli 2018 09:52
Citerat från Andreassofus:
Citerat från Floridasidan:
Jag har själv aldrig sett några tecken på ett dessa teorier om att Hotels.com (och andra) skulle ändra priser. Priset brukar vara på kronan samma i datorerna, med eller utan cookies, inloggad eller inte (kan dock hända att det finns personliga erbjudanden eller för t.ex. guldmedlemmar) plattan/mobilens webbläsare och appen.

Vi har avbokat massor av hotell men kan bara minnas att det lägsta priset alltid stått överst vid varje rumsalternativ, finns det olika alternativ så kommer i regel sen dyrare och dyrare alternativ t.ex. med fri avbokning eftersom det oftast är dyrare än utan, med frukost efter utan frukost o.s.v.

Det enda konstiga som ibland dyker upp är att det kan finnas till synes identiska rum med samma villkor till olika priser, antar att det då är någon skillnad som inte framgår.
Förresten händer det också att ett pris kan vara helt orimligt, händer ibland att ett rum kostar runt 50-100.000:- som normalt ligger runt 10.000:-/vecka. Vet inte om detta är något fel med växelkurser i systemet eller om hotell chansar med att få enormt bra betalt för rum ibland.
Jag märkte det i sort sett varje natt när jag var i usa förra året när jag sökte hotell för nästkommande natt. Jämförde alltid priserna på mobilen och datorn. Samma visa varje dag. Slutade alltid med att jag bokade via datorn.

Kollade blixtsnabbt nu ett random datum i las vegas och jämförde.
Nu fick jag samma pris, men nu är ju min mobil uppkopplat på samma nätverk som datorn eftersom jag är hemma.

Men jag vet inte, kanske dom har bättrat sig? det var ju inte längesen detta var uppe i nyheterna att det fuskades med priserna så kanske dom har skärpt reglerna eller nåt.
Denna situation är ju svår att återskapa, får väl försöka nästa gång vi kommer till USA.

Man kan ju se att om man väljer USA som land så visas priserna per dag i.s.f. hela perioden och utan skatter och avgifter. Går man vidare ser man dock igen att priserna är samma som om man väljer Sverige.
Man får nog titta närmre på delkostnaderna för att eventuellt se vad som skulle skilja.