Boka flyg och boende i förväg eller allteftersom? (Backpacking)

Av Juija
23 dec. 2019 19:58
Visningar: 420
Hej! Ska iväg med en kompis inom kort och håller just nu på att planera rutt. Vad är vanligast och/eller smidigast, att boka allt i förväg eller under tiden man är iväg? Hur är utbudet på plats (flygplatsen)? Försöka uppsöka plats med wifi för att boka i telefonen? Enbart boka flyg och därefter hitta lämpligt boende på plats (hur hitta lämpligt ställe utan internet?)?

Tips på resebyråer och användbara appar (vad gäller flyg+boende)?
Av Jonas73
24 dec. 2019 11:33
Hej,
Jag brukar oftast bara boka flyget till och från Sverige och boendet första natten i förväg. Övriga boenden brukade jag tidigare hitta genom traska omkring och ”knacka dörr” och fråga andra backpackers. Numera, när det finns wi-fi nästan över allt, brukar jag i stället boka boende allt eftersom. Oftast bokar jag nästa natts boende kvällen innan. Brukar använda Booking.com för boende. Eventuella inrikesflyg bokar jag på plats några dagar i förväg genom lokala resebyråer. Ibland använder jag även Mr Jet för bokning av flyg. Om ni ska flyga till någon mer avlägsen plats, dit det går få flyg, rekommenderar jag ändå att boka i god tid i förväg.
Av Juija
25 dec. 2019 21:53
Citerat från Jonas73:
Hej,
Jag brukar oftast bara boka flyget till och från Sverige och boendet första natten i förväg. Övriga boenden brukade jag tidigare hitta genom traska omkring och ”knacka dörr” och fråga andra backpackers. Numera, när det finns wi-fi nästan över allt, brukar jag i stället boka boende allt eftersom. Oftast bokar jag nästa natts boende kvällen innan. Brukar använda Booking.com för boende. Eventuella inrikesflyg bokar jag på plats några dagar i förväg genom lokala resebyråer. Ibland använder jag även Mr Jet för bokning av flyg. Om ni ska flyga till någon mer avlägsen plats, dit det går få flyg, rekommenderar jag ändå att boka i god tid i förväg.
Tack för svar. Vill minnas att jag hört att vissa länder i Asien inte släpper in turister om det inte finns någon hemresa inbokad. Betyder det isåfall att man måste ha en biljett vidare från det specifika landet, eller räcker det med att man visar att det finns en resa hem till Sverige (men från ett annat land) inbokad längre fram?

Också, hur får man kontakt med andra backpackers? Är det så pass många att man helt enkelt tar kontakt när man ser någon med en bautarygga eller knyts det kontakter på själva boendet?

3e fråga... är det billigare att boka från Sverige eller tjänar man på att boka när man är iväg?
Av Jonas73
26 dec. 2019 11:44
Ja, det stämmer att det i vissa länder krävs att man genom en utresebiljett eller hemresebiljett kan visa att man inte tänker stanna i landet längre än visumfriheten eller visumet gäller. Det kan vara en flyg- eller bussbiljett från det aktuella landet till grannlandet. Ofta accepteras även en hemresebiljett till Sverige från ett grannland om hemresedatumet ligger före datumet då visumet eller visumfriheten går ut. Strängast kontroll brukar det vara hos flygbolagen som är skyldiga att kolla att passagerarna uppfyller kravet för inresa. Reglerna för visum varierar mycket mellan olika länder i Asien så kolla upp innan vad som gäller i de länder som ni planerar att besöka.

Kontakt med andra backpackers brukar man lättast få på vandrarhem som erbjuder sociala aktiviteter typ pubkvällar och utflykter eller har ett gemensamt kök som de boende kan använda.

Svårt att säga vad som är billigast. När det gäller boende brukar det i lågsäsong ofta vara billigast om man dyker upp obokat och betalar kontant. I högsäsong kan man få bra pris om man bokar tidigt i förväg men i bland även dagen innan om boendena rear ut de sista lediga rummen. Flygbiljetter brukar vara billigast om man bokar direkt på flygbolagens webbsidor. Bokar man på plats kan man med lite tur hitta billiga flygbiljetter hos lokala bolag som inte finns med i de internationella apparna. Oavsett hur man bokar kan priset skilja en del beroende på vilken dag man väljer att resa. Det brukar löna sig att jämföra priset på olika avresedagar i en och samma vecka.