Boka alldrig flyg genom BRAFLY

Av 2katter
31 aug. 2019 22:59
Visningar: 258
Hej
Jag och en kompis var i Skottland förra veckan och hade bokat flygbiljetter via brafly, dit resan funkade bra med det ena flygbolaget medan hemresan var rena katastrofen. Väl på flygplatsen på hemresan fick vi reda på att man måste checka in online inom 2 timmar före avresa av personal på flygplatsen, detta hade vi inte fått någon info om. Vi gick till flygbolags desk och förklarade att vi inte hade fått någon info gällande detta, det visar sig då att företaget hade skapat ett falskt mailadress till min kompis så flygbolaget hade en fejkad mail som resan var bokad på. Genom att vi inte fått informationen fick vi betala ytligare 55pund pp för att komma på planet hem.

Boka aldrig med brafly, det bra lurar er.
Av Birgere
1 sep. 2019 00:37
Ledsen att höra tt ni fick strul men jag skulle nog inte skylla detta på BravoFly.
Så fort en biljett är bokad så måste du ha direkt connection med flygbolaget. Där checkar du in, vid behov anger API, ev köper extra tjänster och där har du koll på allt annat runt själva flyget allt från check-in tider och bagageregler tex.
1 sep. 2019 07:19 (redigerad)
Vilket flygbolag åkte ni med? Känner till två bolag som kräver att man ska vara incheckad i förväg: Ryanair och Ukraine Airlines.
Det är sånt man får kolla upp själv - oavsett var man köper biljetten.
Av 2katter
1 sep. 2019 09:52
Hade aldrig åkt med dem innan men trodde att det även skulle gå att göra detta på flygplatsen då vi komm 3 timmar före avresa + försening, men det var själva incheckningen på plats som det ville ha 55pund pp för. Har aldrig haft problem med andra flygbolag, känner att det är snålt. på ditresan åkte vi med esyjet och där fick vi inchecknings möjligheter online vid avresa, sedan var det min kompis som stod för flyget så jag var inte så uppmärksam utan lät henne mer sköta flyget så tog jag hotellet.
Medlemmen har tagit bort svaret
1 sep. 2019 12:22
Ryanairs regler är mycket tydliga. Bokar man på deras hemsida kan man i alla fall inte missa den informationen.
Bokar man via resebyrå får man som sagt själv ta reda på sådant.
Av 2katter
1 sep. 2019 14:42
Var första gången men kommer inte boka med de mer, sen var det inte deras eller vårat fel utan företaget vi bokade med. Är normalt över noga med att kolla och höra med företagen, men som sagt var detta första gången som jag lämnade över till någon annan.
1 sep. 2019 15:12
Håller inte med. De säljer bara biljetter till er och har inga skyldigheter att upplysa er om nånting. Och när det gäller en nätresebyrå lär det inte hända.
Lite mer information kan man ev. ha tur att få om man går in på en resebyrå som t.ex. Ticket.
Av Cattta
1 sep. 2019 17:55
Man kan aldrig missa infon på ryanairs webbsida. De skriver tydligt vad dom gäller.
Dåligt utav brafly att inte be resenären att läsa regler dom gäller, har åkt till London 40 tal ggr med Ryanair utan problem. En gång försenat, fick ersättning efter 3 v med hjälp av flygförseningsbolag.
Av 2katter
1 sep. 2019 20:17
problemet var även att genom att företaget angett ett falskt mail till flygbolaget så var inte registreringen gjord på det bokande mailen, detta gjorde att internet check innen inte var till gänglig. det gick bara att göra det manuellt då det var fel i själva bokningens info, vi angav rätt mail vid bokning.