Boende på Malta

2 mars 2010 19:47
Visningar: 4917
Vi har bokat flyg ner till Malta, Vi vill hitta ett billigt hotell, men endå inte helt sunkigt,
+ Spelar det någon roll var på Malta man bor ?
Tar det lång tid att utforska Malta om man hyr bil?
Finns det någon stad ni rekommenderar ? Eller inte Rek...
Av Trea
3 mars 2010 07:39
Vi bodde i Sliema. Det var ganska mysigt med fina stenstränder, restauranger och butiker. Därifrån kunde man enkelt och snabbt ta sig till St Julians (där det är mer festande) med lokalbussar, men också till huvudstaden Valetta. Men jag har inte koll på alla andra ställen...
Av Anna__
3 mars 2010 08:49
Det finns ju möjlighet att bo på ön Gozo också (vi bodde där, i Marsalforn), men det beror helt på vad du är ute efter. Gozo är helt klart mindre turistigt, men har inget festande alls om du nu hade velat ha det, och det är betydligt mindre folk i rörelse. Det går färjor ganska ofta mellan Malta och Gozo.

Biluthyrning: Räkna med ett par dagar eller mer med bil för att se Malta, minst en dag för Gozo. Då hinner du se det det viktigaste.
Av Ziesta
3 mars 2010 09:51
Jag håller med Trea om att Sliema är bra att bo i. Vi bodde på New Tower Palace Hotel (reste dock med charter), nära till bad (bara över vägen) och busshållplats. Vi utforskade Malta med lokalbussar och några rundturer, och trots att vi bara var där en vecka så kändes det som vi hann med att se det mesta. Så om ni hyr bil så kan jag tänka mig att det går ännu smidigare.

Som utflyktsmål kan jag rekommendera Marsaxklokk (en liten fiskeby med färgglada maltesiska båtar), Blue Grotto (som egentligen är flera grottor som man utforskar med båt.. kostar ca 7 euro) och Mdina (en trevlig stad med smala gränder). Sedan är ju huvudstaden Valetta väl värd ett besök också, samt de små närliggande öarna Gozo och Camino.

http://www.reseguiden.se/forum/resor/malta-klippbad-kaktusfikon-och-kaniner-1423
3 mars 2010 11:10
Okej, Vi är inte alls ute efter festande, så lugnt som möjligt är att föredra.

Vill mest sola å bada och snorkla...
Av Anna__
3 mars 2010 16:39
I så fall kanske ni kan överväga att bo på Gozo. Där är betydligt färre turister. Vi snorklade varenda dag. Dykning finns också. Det är väldigt fint och klart vatten överlag, och åtminstone i Marsalforn inte så mycket sandstränder = otroligt bra sikt i vattnet.

Vi bodde på ett litet trevligt hostel för 120 kr/person/natt. 5 min gångväg till vattnet. När jag letade på Gozo var det det billigaste stället, men det var rent och snyggt (dock utan ac).
3 mars 2010 18:03
Vi hittade det ett hotell som heter Hotel Primera och ligger i St Pauls Bay, någon som kanske bott där?
Ligger nära stranden och får rum med balkong, havsutsikt och frukost för 286 kr natten. Har bokat ett annat hotell om heter Qawra Inn men hört mycket dåligt om det.
Jaja men kanske inte spelar så stor roll med tanke på att man kan ta sig runt med bil och buss ganska lätt.

Men dela gärna med er av era erfarenheter från Malta!
Av Katitzi
4 mars 2010 13:16
Har bara åkt med charter till Malta och bodde då i Mellieha Bay som har en av Maltas få sandstränder. En trevlig by med en del nere vid stranden och en del uppe på berget. Flera bra restauranger på båda ställena och gott om bussar till andra ställen som tex Saint Pauls Bay och Bugibba.
Vi bodde på lägenhetshotellet Luna Holliday Complex som var helt okey med bra läge och en pool med underbar utsikt på taket! Detta var år 2005, så jag vet ju inte hur det är nu - men då var vi jättenöjda i alla fall.

Katitzi
4 mars 2010 20:57
Beror på vad du menar med billigt? det finns ofta boende från 250-300kr natten/ dubbelrum åtminståne under våren och det tyckar jag är helt ok. vi brukar åka till Malta i början av april och då brukar vi betala ca. 1000-1200kr för tre fyra nätter på helt ok mellanklasshotell inkl. frukost vilket jag tycker är väldigt billigt åtminståne jämfört med liknande svenska hotell, Hotelopia.se och sun hotels brukar ha bra priser där på Malta och jag har inte råkat ut för sunkiga hotell det är ju oftast fina hotell däremot så kanske läget för de billigare hotellen inte alltid är lika fina som när det gäller de riktigt dyra men jag antar att man åker till Malta av annan anledning än att häcka på hotellet.

Som ett litet ex. så går det via Hotelopia få ett dubbelrum på tre stjärnigt hotell inkl. frukost från ca. 1400kr/veckan mellan 8/4-15/4och det får väl anses som billigt,

skickar med länkar till bla. dom sidorna klicka på min sida och vidare in på hotellbokningssidorna. http://fiskeofritid.webs.com/billigahotell.htm
mvh. Bosse.
5 mars 2010 17:16
Tack så mycket för dem tipsen! Får kolla upp dem sidorna lite och se vad man kan hitta.
Nä som du säger så e det ju inte på rummetman spenderar tiden, men man vill ju gärna ha hyfsat fint rum.
Vi har läst om folk som fått värsta skitiga rum, söndriga sängar osv. Inte så kul precis!
7 mars 2010 08:17
tackar än en gån för all hjälp än så länge! Ett par frågor till...

Vad kostar det att leva på Malta? T.ex. saker som att gå ut och äta, shoppa, och hitta på saker som finns där nere. Hur är det jämfört me Sverige?
Tycker det va lite svårare att hitta mycket fakta om Malta, kanske inte så många som åker just dit.

Mvh
7 mars 2010 17:31
Visst har det blivit litet dyrare på Malta sen de införde euro men det mesta är fortfarande billigare än i sverige jag skulle tro att priserna för att äta ute är max ca.75-80% av de svenska priserna och ska man bara ha ett mellanmål eller lunch för att stilla hungern om du förstår vad jag menar och det duger med ett hål i väggen eller mindre servering där lokalbefolkningen äter så kan man komma ganska billigt undan ca 40-60kr för en dagens med dryck är fullt möjligt ibland har det hänt att man köpt ett par pizzaslice i ett hål i väggen och en flaska juice till det och kommit undan med 20-30kr kanske inte det mest näringsriktiga men det funkar ju emellanåt,är det däremot riktigt fin restaurang som gäller är ju priserna därefter uppåt finns ju ingen gräns.

Shoppa är väl inte min grej så jag har väl inte stenkoll på det men antar att det är litet billigare än i sverige det också, angående ev. transporter och utflykter så är billigaste och enklaste sättet att köpa en bra guidebok ,karta och ett busskort sen är det fritt att åka så mycket man vill bussarna går tätt och till de flesta platserna på ön enligt mig bästa sättet att fixa det på Malta avstånden är ganska små och det är inte alltid skitlätt att hitta p-plats för ev. hyrbil heller är man bara fullt rörlig är buss att föredra enligt mig även om en del föredrar hyrbil med A-c sommartid då det lätt blir litet tryckande hett på de gamla bussarna men förutom mitt i högsommaren tycker jag buss funkar kanon.

En av de bästa länkarna för din Maltaresa är. http://www.visitmalta.com/main?l=11 annars kan du klicka in på min sida över bla. Malta där hittar du fler länkar.
http://fiskeofritid.webs.com/faktasidorutlandsresor.htm

Litet inspiration kanske du kan få från en av våra resor till Malta. http://fiskeofritid.webs.com/apps/blog/
mvh.Bosse.
8 mars 2010 16:30
tack så hemskt myckt för all hjälp! Känns som man vet lite mer nu och med dem länkarna man fått nu så ska det nog
lösa sig :)