Boende på Mallorca

10 aug. 2009 11:57
Visningar: 1039
Såg att det fanns lite olika liknande förfrågan.

Jag vill ha hjälp med bonde för 2 vuxna och 4 tonåringar 12 -16 år.
Helst hus men lägenhet går också bra.
Vill gärna ha tillgång till pool och nära vattnet.
Möjlighet att enkelt ta sig in till någon typ av stad med affär och restauranger.
Kanske någon liten mysig by med aktiviteter för både oss och barnen.
Gärna andra med barn i samma ålder.
Vi kan tänka oss att hyra under en längre tid typ en månad i juli augusti nästa år.

Någon som vet var man kan söka efter sådant här ?
Måste inte vara just Mallorca går även bra på fastlandet eller varför inte i Frankrike.

//Mikael
10 aug. 2009 16:12
Kontakta medlemmen Glenns, han bör ha tips. Men han har inte varit online på länge, så...
Av Elgona
10 aug. 2009 17:42
ska ni verkligen åka till Mallis nu,efter de som hänt???
10 aug. 2009 19:28
Har varit borta hela sommaren vad har hänt på Mallis?>Citerat från elgona:
ska ni verkligen åka till Mallis nu,efter de som hänt???
Av Micke75
10 aug. 2009 19:52
Citerat från laplander:
Har varit borta hela sommaren vad har hänt på Mallis?>Citerat från elgona:
ska ni verkligen åka till Mallis nu,efter de som hänt???
Tjena Bosse!

Känns helt främmande att detta hänt på Mallorca, var själv där i somras och tyckte att allt var frid och fröjd!

Jag klippte lite från Aftonbladets hemsida:

"ETA-bomber på Mallorca

Tre bomber exploderade på barer i Palma de Mallorca på söndagen. ETA hade varnat innan, och delar av staden blev avspärrade.

Laddningarna var svaga och inga personer skadades.

Den baskiska terroriströrelsen hade på förmiddagen varnat i ett telefonsamtal till en taxifirma i Baskien om att flera sprängladdningar skulle smälla på Mallorca mellan klockan 12 och 18.

Vid halv tre hörde gästerna på baren La Rigoletta nära stranden i Palma "en stark smällare". Baren var fullsatt, men utrymdes efter explosioner, uppger brandkåren för tidningen El Mundo.

Det visade sig vara en svag sprängladdning gömd i en ryggsäck under taket till damtoaletten. Den åstadkom lite skador på köket till en angränsande restaurang.

Ytterligare en bomb på en närbelägen bar detonerades av polisens egna bombexperter vid fyratiden, och tidigt på kvällen rapporterades en tredje smäll på ännu en bar.
250 meter av stranden med intilliggande restauranger hade vid det laget spärrats av, liksom angränsande gator och området kring nyrenoverade Hotel Palaciao Avenida som finkammades för ytterligare bomber, skriver El Pais.

Polisbevakningen har varit stark på Mallorca sedan 30 juni, då ett attentat dödade två poliser.

ETA tog på sig ansvaret för det dådet och flera andra i en skrivelse överlämnad på söndagen till tidningen Gara.
10 aug. 2009 20:48
Aj fan det hade jag inte en aning om, men jag hänger faktiskt inte med ett skit i media längre orkar inte med allt tjat om låkonjunktur neddraningar och terrordåd tycker man aldrig hör nåt possitivt längre och det suger all energi ur mig,
så jag kör mitt race och försöker hålla distans till tidningar o TV men visst är det väl bra att ha koll på läget dit man ev. ska resa, sen får man överväga själv vad man vill utsätta sig för.

Tack för upplysningen om läget Micke.
själv skulle jag gärna åka dit en sväng senare i höst även om det hänt en massa tråkigheter där tidigare.
mvhBosse.
Av Glenns
11 aug. 2009 08:45
Hej, tack så mycket för att ni rekommenderar mig :-)
Klart jag skall hjälpa dig Mikael.

//Glenn
Av Axtri
14 sep. 2009 13:39
Hej, har precis kommit hem från en tripp, ja en tripp, en vecka bara, från Alcudia Mallorca. Den allra första resan till den ön. Såg eller hörde då inget om bomber och hade själv totalt glömt bort det hela. Flög direkt från Luleå så det är kanske "säkrare" än från stora staden. Men, Mallorca, vackert väder, alldeles förträffligt, +37°, men f va' dyrt. Lagade frukosten själv och eftersom jag är en LCHFare så blir det ju ägg o bacon. Men bacon 150kr/kg, den billigaste, samma för ost. Vattnet i samma pris som ölet... MIddag på Steak House 72€!! Då var kinesernas buffémiddagar mycket billigare och inte då mycket sämre heller, snarare tvärtom. Nej, då är det bättre att åka till Kreta, Tunisien eller nästan vart som helst. Nu är väl Alcudia så "turistiskt", har inte besökt så turistiska ställen tidigare eftersom jag söker småbyar och blandar mig gärna med lokalbefolkningen. Men längtan efter att resa är fortfarande lika stark.
14 sep. 2009 20:48
Liten affär i Alcudia kanske inte är platsen om man vill handla billigt att handla där är ju ungefär som att handla på statoilmacken i nån liten byhåla här hemma,det är ju väsentligt billigare kanske halva priset om man handlar på en större affär men finns ingen sån i närheten så vet ju affärsägarna att det bara är att safta på för folk måste ju äta,
det är ju lika på alla renodlade turistorter oavsett om de ligger i thailand, franska alperna eller på mallis men vi reagerar inte lika på att vi tex. på phuket betalar 30 kr på turistkrogen för nåt som vi skulle kunna äta för 5-6kr utanför de största turiststråken, det svider ju mer att betala 72 euro istället för kanske 10-14 euro vilket kan vara skillnaden mellan turistfälla och lokalsyltan på Mallis, vi blir egentligen lika blåst på båda orterna men det skiljer ju avsevärt i hur många svenska kronor de blåser oss på, men procentuellt så är det säkert likvärdigt skulle jag tro.

Däremot så är det ju prisvärt att handla på de stora köpcentren i de större orterna om man har tillgång till bil det är ju där större delen av ortsbefolkningen handlar,på dom affärerna upplevde jag att priserna var ungefär som här hemma och maten ska jag ju ha här hemma också så skit samma,mat ute på enkel restaurang får man ju för kring hundringen men sen finns ju ingen gräns uppåt.

Apropå att det är turistiskt i Alcudia så kan jag ju tipsa om att åka till nån mindre ort för det finns ju massor av dom mysiga små orterna även på mallis,bla. så finns ju massor av små mysiga ställen öster om Palma.
mvh.Bosse.
Citerat från axtri:
Hej, har precis kommit hem från en tripp, ja en tripp, en vecka bara, från Alcudia Mallorca. Den allra första resan till den ön. Såg eller hörde då inget om bomber och hade själv totalt glömt bort det hela. Flög direkt från Luleå så det är kanske "säkrare" än från stora staden. Men, Mallorca, vackert väder, alldeles förträffligt, +37°, men f va' dyrt. Lagade frukosten själv och eftersom jag är en LCHFare så blir det ju ägg o bacon. Men bacon 150kr/kg, den billigaste, samma för ost. Vattnet i samma pris som ölet... MIddag på Steak House 72€!! Då var kinesernas buffémiddagar mycket billigare och inte då mycket sämre heller, snarare tvärtom. Nej, då är det bättre att åka till Kreta, Tunisien eller nästan vart som helst. Nu är väl Alcudia så "turistiskt", har inte besökt så turistiska ställen tidigare eftersom jag söker småbyar och blandar mig gärna med lokalbefolkningen. Men längtan efter att resa är fortfarande lika stark.