Boende på Koh Tao

10 juli 2016 20:30
Visningar: 1637
Hej! Vi är en familj (2 vuxna och 2 "barn", 16 och 22 år) som planerar att spendera 6-7 nätter på Koh Tao i början av januari 2017. Vi söker tips på boende. Vi är inte intresserade av party men vi vill inte heller bo på en helt öde strand utan restauranger eller liknande. Viktigt för oss är bra snorkling, god mat och att det är rent och fräscht ( med thailändska mått mätt ;) ).
Ge oss alla tips ni har! :D
Av Zahide
11 juli 2016 08:49
Vi var på Koh Tao i december 2015 och bodde på Pinnacle Koh Tao Resort.

Hotellet ligger faktiskt lite avsides och fastän det bara är några kilometer in till centrum vill man bara inte gå...åtminstone inte vi, eller jag och min man skulle nog gärna ha gjort det men flickorna ville inte, Det är många branta backar och ingen vägbelysning på kvällen längs avtagsvägen. Men hotellet ligger ändå på en fantastisk plats med fin utsikt över havet och härlig natur runtomkring där man kan vandra till små mysiga badvikar och hyddor. Snorklingen är perfekt vid detta hotell, min man låg i vattnet hela dagarna, och så kan man hyra kanot vilket vi också gjorde. Hotellet ordnar gratis skjuts in till centrum några gånger om dagen på givna tider och sista bilen tillbaka till hotellet går 22.00. Receptionen vill att man meddelar på förhand om man är i behov av skjuts och bor man långt ner från receptionen kommer bilen ner till bungalowen och hämtar en eftersom det är en ganska tung backe att gå.

Vill man bara slappa och ta det lugnt är det här perfekt att bo på, men som sagt så är man ganska bunden till hotellet och deras tider till bilskjuts (om man inte har hyrt moppe förstås), men jag skulle inte tveka att bo här igen. Lugnt och skönt och inget oljud.

Mina flickor är 16 och 23 så de är ju i princip i samma ålder som dina barn och de gillade också hotellet jättemycket. Min äldre dotter har varit på Koh Tao förut när hon har backpackat men har då bott på dorm nere i centrum där de flesta backpackers bor.

Det här var mitt lilla tips, hoppas du fick ut något av det :) återkom gärna om det är något du undrar över.
Av Zahide
11 juli 2016 10:01
Citerat från Zahide:
Vi var på Koh Tao i december 2015 och bodde på Pinnacle Koh Tao Resort.

Hotellet ligger faktiskt lite avsides och fastän det bara är några kilometer in till centrum vill man bara inte gå...åtminstone inte vi, eller jag och min man skulle nog gärna ha gjort det men flickorna ville inte, Det är många branta backar och ingen vägbelysning på kvällen längs avtagsvägen. Men hotellet ligger ändå på en fantastisk plats med fin utsikt över havet och härlig natur runtomkring där man kan vandra till små mysiga badvikar och hyddor. Snorklingen är perfekt vid detta hotell, min man låg i vattnet hela dagarna, och så kan man hyra kanot vilket vi också gjorde. Hotellet ordnar gratis skjuts in till centrum några gånger om dagen på givna tider och sista bilen tillbaka till hotellet går 22.00. Receptionen vill att man meddelar på förhand om man är i behov av skjuts och bor man långt ner från receptionen kommer bilen ner till bungalowen och hämtar en eftersom det är en ganska tung backe att gå.

Vill man bara slappa och ta det lugnt är det här perfekt att bo på, men som sagt så är man ganska bunden till hotellet och deras tider till bilskjuts (om man inte har hyrt moppe förstås), men jag skulle inte tveka att bo här igen. Lugnt och skönt och inget oljud.

Mina flickor är 16 och 23 så de är ju i princip i samma ålder som dina barn och de gillade också hotellet jättemycket. Min äldre dotter har varit på Koh Tao förut när hon har backpackat men har då bott på dorm nere i centrum där de flesta backpackers bor.

Det här var mitt lilla tips, hoppas du fick ut något av det :) återkom gärna om det är något du undrar över.
Alltså mina flickor är i samma ålder som ni och inte som dina barn... :)
11 juli 2016 17:16
Tusen tack för era tips! Tyvärr är båda era förslag på hotell för dyra för oss... Men de så väldigt fina ut! Det är västra sidan som gäller med andra ord? Hur stor är skillnaden på snorklingen beroende på vilken sida man bor på?
11 juli 2016 17:27
Ca 90 procent av alla håller ju till på västra sidan vid sairee beach . Men bäst snorkling är inte där. Då är det bäst att åka till andra vikar. Hin wong bay. Mango bay osv.
Men kolla fler hotell då som är billigare . " AC2 resort " , " regal resort " mfl.
Snorkel o cyklop kan man köpa på tao i en butik för 250-300 baht.
11 juli 2016 17:30
Vi har rest runt mycket i Thailand tidigare och ville nu testa en ny ö, egentligen behöver det inte vara just koh tao. Så om ni har några andra guldkorn att dela med er av tas det varmt emot! :) Vi kommer åka till Koh Hai och Lanta det är det som är bokat. Sedan tänkte vi att Koh tao kunde vara ett bra stopp påväg upp till Bangkok.
11 juli 2016 17:31
Vi har kollat lite på Seashell resort och Sairee Hut på koh tao. Någon som har någon erfarenhet av dem?
11 juli 2016 17:59
Vid seashell är det ibland högljutt på nätterna så ni vet .De har barrunda där så är en del liv. Annars ligger det ju mitt i centrum . Sairee Hut har jag ej bott på dock
Av Kerstin
11 juli 2016 22:29
Citerat från Ramanagaram:
Hej! Vi är en familj (2 vuxna och 2 "barn", 16 och 22 år) som planerar att spendera 6-7 nätter på Koh Tao i början av januari 2017. Vi söker tips på boende. Vi är inte intresserade av party men vi vill inte heller bo på en helt öde strand utan restauranger eller liknande. Viktigt för oss är bra snorkling, god mat och att det är rent och fräscht ( med thailändska mått mätt ;) ).
Ge oss alla tips ni har! :D
Hej. Vi var på Kho Tao förra vintern. Vi bodde på Sairee hut resort. http://www.booking.com/hotel/th/saireehut-resort.sv.html?aid=311094;label=saireehut-resort-rLMSx7ArlWu2p7FDtBmGowS97009440309%3Apl%3Ata%3Ap1%3Ap2%3Aac%3Aap1t1%3Aneg%3Afi%3Atiaud-146342137510%3Akwd-21242863838%3Alp20775%3Ali%3Adet%3Adm;sid=8f6a7810da460d54d6011e4d6d91a5b6;dcid=12;dist=0;room1=A%2CA;sb_price_type=total;srfid=ec3c61c90d11b57445d79aaf4c272b79a0759d4aX1;type=total;ucfs=1& . Stranden är okej och det är nära till matställe . Jag tycker att boendet var prisvärt och med trevlig personal, vi skulle gärna bo där igen.
Hoppas ni får en kul resa.
Mvh Kerstin
12 juli 2016 12:09
Okej! Då kanske Sairee hut är ett alternativ! :)Hur är det med båtar och liknande utanför Sairee hut, störande? Är snorklingen inget att ha? Vi funderade på sensi paradise också, vet ni något om det?
12 juli 2016 12:10
Citerat från Backpackerabbe:
Vid seashell är det ibland högljutt på nätterna så ni vet .De har barrunda där så är en del liv. Annars ligger det ju mitt i centrum . Sairee Hut har jag ej bott på dock
Aha! Då känns seashell inte som ett alternativ
12 juli 2016 13:07
Sensi Paradise Beach Resort är helt okej faktiskt, jag var där sist för ca 2 år sedan.
Men det ligger på södra delen av centrum och om piren. Det tar knappt 5 minuter att gå till restauranger etc. Eller 10 min med taxi till Sairee beach centrum där det är ännu fler restauranger , barer, affärer mm.
Men Sensi Paradise kan bli bra. Där är det ingen hög musik om kvällarna eller annat som stör .
12 juli 2016 15:24
Citerat från Backpackerabbe:
Sensi Paradise Beach Resort är helt okej faktiskt, jag var där sist för ca 2 år sedan.
Men det ligger på södra delen av centrum och om piren. Det tar knappt 5 minuter att gå till restauranger etc. Eller 10 min med taxi till Sairee beach centrum där det är ännu fler restauranger , barer, affärer mm.
Men Sensi Paradise kan bli bra. Där är det ingen hög musik om kvällarna eller annat som stör .
Men det är fortfarande ingen snorkling att tala om just där om jag förstått det rätt?
Sensi paradise ser fint ut men ligger på gränsen för vad vi är villiga att betala. Sairee Hut är nästan hälften så billigt. Frågan är om sensi paradise är värt dubbla priset...
12 juli 2016 15:29
Sairee Hut är billigare än Sensi Paradise tror jag ja. Det ligger på olika ställen med. Sairee Hut ligger mycket mer centralt så där har man gångavstånd till fler ställen. Enda nackdelen är att det då kan vara högre ljudnivåer men det är ganska lugnt ändå. Jag skulle kört på Sairee Hut pga pris och läge. Annars är de ganska likvärdiga i övrigt. Flera av koh Taos bästa restauranger ligger ju nära Sairee Hut med vilket är ett plus. Barracuda och Porto Bello syftar jag på.