Boende på Koh Lipe, hjälp!

Av Carlun
11 sep. 2017 09:50
Visningar: 1597
Hej,

Vi håller på att kolla boende på Koh Lipe. Vi ska stanna 3 veckor mellan 18/2-12/3 och har en 1-åring med oss. Har mailat både Lipe Beach Resort och Wapi Resort. Har fått en bra känsla av båda men vilken är bäst för oss? Någon som bott på dessa? Wapi har Garden Bungalow funkar det? Lipe Beach resort har Premium Garden Bungalow och blir lite dyrare men är beredda att betala det om det är bättre.

Lipe Beach resort fördel tycker vi är att den ligger längre ut på udden = lugnare? Wapi är dock närmre till Walking street om vi förstått det rätt?

Vill helst ha beachfront Bungalow men blir för dyrt för oss att boka det i 3 veckor på dom här resortena. Alternativet för oss är att köra 10 dagar Garden Bungalow och sen avsluta med 10 dagar Beachfront Bungalow. Vi har som sagt en 1-åring med oss och vår förhoppning var att kunna njuta lite på stranden medan hon sover middag på dagarna och det underlättar helt klart att ha nära till sin Bungalow även när hon är med på stranden om man behöver hämta något.

Så vad säger ni som bott på dessa resorter?

Eller har ni någon mer resort vi bör spana in? Vi vill ha aircon och lite bättre standard men t.ex Mali & Idyllic är för dyrt för oss.

Tacksam för svar!

Caroline
Av Atjima
13 sep. 2017 20:05 (redigerad)
Vet att Z touch har bra hus som många barnfamiljer väljer.. kolla dem!
Fast jag ser att ni har kikat på den andra sidan, det jag menar ligger på pattaya beach..
Av Zolaa
6 okt. 2017 15:08
Vi åker till Koh Lipe nu över jul och nyår och har bl a bokat 5 nätter på Wapi resort. Har en kompis som bott där tidigare och sa att det var jättebra så litar på henne :-) det hon sa angående garden bungalow och seafront bungalow då dem bodde några nätter på bägge var att seafront bungalowsen är mindre men med lite fräschare badrum. Garden bungalow ligger lite längre bak men du kan fortfarande skymta havet så det är ju absolut långt bort eller stor skillnad och de är större och billigare i pris. Vi har bokat det andra alternativet!
Och angående avstånd till Walking Street så är ju ön så liten så det skiljer nog inte många minuter extra från Lipe resort om ni väljer det! Bägge ligger väl på sunrise beach om jag inte minns fel?
Vi har även bokat 5 nätter på San Pita som verkar ha fått bra reviews av vad jag läst men ligger inte direkt vid vattnet. Avslutar med 5 nätter på mountain resort som var lite dyrare än de andra men bokade nu i september och var inte överdrivet mycket att välja på!
Av Sierra
6 okt. 2017 19:15
Det är lättare att ta sig till Walking Street med en barnvagn från Wapi än från Lipe Beach Resort. Du rullar den på fast underlag på ett par minuter.
22 okt. 2017 21:27
Hej på er, vi är två familjer som kikar på att åka till Lipe i nästa vinter 18/19 är intresserad av vart du Sierra har bott lr vad du kan rekommendera (och självklart ni andra också). Vad jag undrar över med koh lipe så är det detta med speedboats o massturism.. lite ocharmigt tycker jag d är när det väller in människor som ska ligga med flytväst och snorkla hela dan plus båtarna som "stör utsikten".. hur är det med det?
Av Sierra
23 okt. 2017 11:41
Ardnaz,

Av olika anledningar bor jag på Varin på Pattaya Beach när jag är där. Det är ett helt ok boende inkl ”allt” till ett bra pris.

När det gäller båtar och turister har det tyvärr gått för långt men Sunset Beach är lugnt. Snorkling gör du bäst i södra delen av Sunrise och östra och västra delen av Pattaya. Detta förutom snorklingsturer till öar i närheten.

Det är mest asiater som snorklar med flytväst...:-)
23 okt. 2017 17:42
Fasen finns det nånstans i Asien en kan åka till där det är lite lugnare.. kom med förslag.. behöver iofs inte vara i Asien men det behöver vara ett varmt hav vintertid😃. Tack för svar Sierra ✌
30 okt. 2017 15:57
Hej på er!

Jag har en fiskmåsfråga, då jag tänker ta speedboat från Langkawi till Koh Lipe utgår jag ifrån att det finns ett migration office på Lipe?
Tacksam för svar.
Av Sierra
30 okt. 2017 17:15
Klas,

Ja, immigration ligger i östra delen av Pattaya Beach bredvid Bundhaya Resort.

Jag antar att du menar att du tar en privat speedboat då de officiella transfers som sker mellan Langkawi och Lipe är med färja sedan mars 2014.
30 okt. 2017 17:32
Tack för snabb återkoppling Sierra.

Jag är inte särskilt uppdaterad märker jag, kommer ta färjan, anländer till Langkawi 15/11.
Jag har tidigare varit på langkawi för ca 8 år sedan men känner att jag inte sett mycket av Langkawi förutom själva huvudstranden. Vad tror du är en rimlig fördelning mellan Langkawi och Koh Lipe Sierra om jag ska vara borta (ensam) ca två veckor?

Ha en fin kväll!
Av Sierra
30 okt. 2017 18:01
Klas,

Läs mina resealbum om Langkawi resp Lipe så har du lite info även om den är några år gammal. Du har dem på min sida.

Personligen skulle jag lägga mesta tiden på Lipe.

Tack, jag kommer att få en fin kväll idag igen. Befinner mig på Gran Canaria i ett strålande väder med svaga vindar 😎
1 nov. 2017 17:43
Jag kommer resa till Koh Lipe i mitten på november och undrar lite gällande boende.
Jag kommer resa själv och vara ca 10-12 dagar på ön. Jag funderar på att boka första nätterna för att sedan känna in lite hur jag exempelvis bo (bungalow vs hotell). Har någon erfarenhet av att boka boende på plats? Är det dumt under högsäsong? Bör jag boka allt i förväg? Någon som har tips på ställen isf?
Ha en fin kväll!
Av Sierra
1 nov. 2017 17:50
Det är en bra ide’ att boka åtminstone första natten så du vet vart du skall ta vägen vid ankomst.

I mitten av november är det inga problem att finna bra boende genom walk in. Du kan även förhandla om priset den tiden.
1 nov. 2017 18:06
Tack igen Sierra!
Jag tänkte boka 3-4 nätter och sen ta det lite som det kommer.
Ha de gött på Gran Canaria!
7 nov. 2017 21:05
Hallå igen!

Är det någon som har något tips på ställen runtomkring Koh Lipe som är relativt nära (båtavstånd)?
Jag har koll på Langkawi och Penang, utöver dessa tänker jag..
7 nov. 2017 21:05
Hallå igen!

Är det någon som har något tips på ställen runtomkring Koh Lipe som är relativt nära (båtavstånd)?
Jag har koll på Langkawi och Penang, utöver dessa tänker jag..
Av Sierra
7 nov. 2017 23:03
Klas,

Närmaste är Koh Bulon, en ö 1 tim med speedboat norr om LIpe. Där finns 2 bra resorter och ett antal backpackerboenden.
12 mars 2018 19:19
Citerat från Sierra:
Ardnaz,

Av olika anledningar bor jag på Varin på Pattaya Beach när jag är där. Det är ett helt ok boende inkl ”allt” till ett bra pris.

När det gäller båtar och turister har det tyvärr gått för långt men Sunset Beach är lugnt. Snorkling gör du bäst i södra delen av Sunrise och östra och västra delen av Pattaya. Detta förutom snorklingsturer till öar i närheten.

Det är mest asiater som snorklar med flytväst...:-)
Hej Sierra!
Vi har också bott på Varin vid 3 tillfällen och tycker det är ok boende med bra läge. Yngste sonen med flickvän skalll nu åka till Lipe och de står och väljer mellan Varin och Charming Villa Lipe på Pattaya beach. Är det något boende du känner till? De påstår att det finns pool på Varin och att det är därför det möjligtvis lutar åt detta boendet... Bodde på Varin senast 2016 och då fanns ingen pool mej veterligen.
Kommer ihåg att jag gillade läget på delux bungalowsen som låg i raden närmast standardbungarna. Du har möjligtvis inget bra tips på något nr av Bungalow som har bra läge nära strand o reception
Mvh Anneli
Av Sierra
13 mars 2018 10:26
Charming Villa är rel nybyggt och ligger där Moonlight låg tidigare. Bra läge lite till vänster om Varin med det mysiga Café Lipe mellan.

Varin skall ha pool nu men har inte sett den själv. Jag kommer inte ihåg nummer på bungalowsen.
19 juni 2018 10:39
Citerat från Sierra:
Klas,

Ja, immigration ligger i östra delen av Pattaya Beach bredvid Bundhaya Resort.

Jag antar att du menar att du tar en privat speedboat då de officiella transfers som sker mellan Langkawi och Lipe är med färja sedan mars 2014.
Hej!

Vet inte om denna tråd är aktiv fortfarande men stannade till på dit inlägg om privat transfer Sierra. Vi är ett sällskap 0m 9 personer varav 5 barn och funderade på privat transfer istället för färjan. Finns det? och vart bokar man det i så fall? Tack.
Av Sierra
19 juni 2018 12:11
Det finns inga speedboats på Langkawi.

Det du kan göra är att kontakta Bundhaya Speedboat på Lipe och göra en förfrågan. Jag är säker på att det inte går men om det skulle gå kostar det mycket mer än det smakar.
21 juni 2018 10:10
Citerat från Sierra:
Det finns inga speedboats på Langkawi.

Det du kan göra är att kontakta Bundhaya Speedboat på Lipe och göra en förfrågan. Jag är säker på att det inte går men om det skulle gå kostar det mycket mer än det smakar.
Tack snälla för svar,lutar åt att det blir färja istället.