Boende och "base camp", Fort Myers beach eller Sanibel?

2 aug. 2019 13:14
Visningar: 328
Planerar Florida västkust 10 dagar i oktober/november och ska ha ett "basecamp" där vi kan slappa och ha det gott men också göra utflykter från. Familj med tre äldre tonårsbarn. Funderar på vad som är bäst, Fort Myers beach mitt i smeten eller i början av Sanibel? Någon som har tips och för- resp nackdelar? Hittat ett billigt hotell m fantastiskt läge i FMB men m mkt varierande omdömen om att det ska vara lyhört, stökigt och "partyhotell" parallellt med positiva omdömen gällande just läget, närheten t allt etc, gör mig lite tveksam. Samtidigt vill vi inte bo för "off" utan kunna skippa bilen ibland när man ska ut och äta på kvällen. Så svårt att bestämma mig...
Av Birgere
2 aug. 2019 14:29
Absolut inte Sanibel, har för mig att bron kostar typ $5-6.
Även FMB är tveksamt som bas, utmärkt för bad och lite storstad (FtM) men annars så hade jag hellre parkerat mig längre söderut eller upp mot ClearWater. Kolla även möjligheten att hyra hus eller lägenhet när ni är så många.
4 aug. 2019 20:24
Håller med Birgere, inte Sanibel, dit kan ni åka en dag men skulle inte välja att bo där. Varför ska ni ha FM som bas? Vad har ni tänkt att göra i Florida? Om ni beskriver lite mer så kan vi ge mer förslag. November kan vara lite kallt i vattnet i Clearwater, då skulle jag hellre satsa på att bo långt ner i Florida där är det varmare och bättre badtemp.
4 aug. 2019 20:58
Citerat från Dalton17:
Håller med Birgere, inte Sanibel, dit kan ni åka en dag men skulle inte välja att bo där. Varför ska ni ha FM som bas? Vad har ni tänkt att göra i Florida? Om ni beskriver lite mer så kan vi ge mer förslag. November kan vara lite kallt i vattnet i Clearwater, då skulle jag hellre satsa på att bo långt ner i Florida där är det varmare och bättre
Tanken m FM var att det känns hyfsat strategiskt för dels dagsturer norröver men även söderut? Samtidigt att ställe där man kan slappa, njuta av vädret och bad men även lite shopping. Min prel planering är först 2-3 dagar i FM, sedan nedåt Everglades och Key West med två övernattningar och därefter tillbaka till FM för strandliv och lite dagsturer 4-5 dagar (kanske Tampa, Anna-Maria Island) vill inte spika för mkt utflykter då hi vill slappa och bara vara en del också. Det viktigaste är att uppleva The keys och Everglades. Har begränsat med tid då det är under barnens höstlov och bara möjlighet till några dagars extra ledighet innan. Är det inte behagligt i vattnet runt FM vid den tiden, sista veckan i oktober och lite in i november? Om man ska ha basecamp längre söderut, vad rekommenderar ni? Naples, Marco Island? Tack för input 😊
5 aug. 2019 09:34
Citerat från Dronten73:
Citerat från Dalton17:
Håller med Birgere, inte Sanibel, dit kan ni åka en dag men skulle inte välja att bo där. Varför ska ni ha FM som bas? Vad har ni tänkt att göra i Florida? Om ni beskriver lite mer så kan vi ge mer förslag. November kan vara lite kallt i vattnet i Clearwater, då skulle jag hellre satsa på att bo långt ner i Florida där är det varmare och bättre
Tanken m FM var att det känns hyfsat strategiskt för dels dagsturer norröver men även söderut? Samtidigt att ställe där man kan slappa, njuta av vädret och bad men även lite shopping. Min prel planering är först 2-3 dagar i FM, sedan nedåt Everglades och Key West med två övernattningar och därefter tillbaka till FM för strandliv och lite dagsturer 4-5 dagar (kanske Tampa, Anna-Maria Island) vill inte spika för mkt utflykter då hi vill slappa och bara vara en del också. Det viktigaste är att uppleva The keys och Everglades. Har begränsat med tid då det är under barnens höstlov och bara möjlighet till några dagars extra ledighet innan. Är det inte behagligt i vattnet runt FM vid den tiden, sista veckan i oktober och lite in i november? Om man ska ha basecamp längre söderut, vad rekommenderar ni? Naples, Marco Island? Tack för input 😊
Höstlovet är en perfekt tid att åka under i och med lågsäsong men personligen känner jag att ni vill klämma in lite väl mkt på era 10 dagar. Först till FM sedan till Key West därefter tillbaka till FM. Det är ca 50 mil mellan FMB och Key West så ingen sträcka man gör i en handvändning. Med äldre tonårsbarn hade jag kanske valt Clearwater Beach som bas med utflykter till bland annat Tampa , Anna Maria Island samt Orlando. Vädret är fantastiskt och som svensk tycker man nog att 23-24 grader i vattnet är helt OK.
Alternativt flyger ni till Orlando och hem från Miami så kan ni avsluta de sista dagarna i Key West.
5 aug. 2019 11:43
Vi ska också åka på höstlovet med vår två barn. Borta 15 dagar.
Vi har hyrt hus i Cape coral bredvid FMB i 9 nätter.
Ett stort hus med pool o kanalen utanför. Där tänker vi slappa, bada och ha som Basecamp. :-)
Kanske vore det nåt? :-)
7 aug. 2019 14:04 (redigerad)
Citerat från Nisse524:
Citerat från Dronten73:
Citerat från Dalton17:
Håller med Birgere, inte Sanibel, dit kan ni åka en dag men skulle inte välja att bo där. Varför ska ni ha FM som bas? Vad har ni tänkt att göra i Florida? Om ni beskriver lite mer så kan vi ge mer förslag. November kan vara lite kallt i vattnet i Clearwater, då skulle jag hellre satsa på att bo långt ner i Florida där är det varmare och bättre
Tanken m FM var att det känns hyfsat strategiskt för dels dagsturer norröver men även söderut? Samtidigt att ställe där man kan slappa, njuta av vädret och bad men även lite shopping. Min prel planering är först 2-3 dagar i FM, sedan nedåt Everglades och Key West med två övernattningar och därefter tillbaka till FM för strandliv och lite dagsturer 4-5 dagar (kanske Tampa, Anna-Maria Island) vill inte spika för mkt utflykter då hi vill slappa och bara vara en del också. Det viktigaste är att uppleva The keys och Everglades. Har begränsat med tid då det är under barnens höstlov och bara möjlighet till några dagars extra ledighet innan. Är det inte behagligt i vattnet runt FM vid den tiden, sista veckan i oktober och lite in i november? Om man ska ha basecamp längre söderut, vad rekommenderar ni? Naples, Marco Island? Tack för input 😊
Höstlovet är en perfekt tid att åka under i och med lågsäsong men personligen känner jag att ni vill klämma in lite väl mkt på era 10 dagar. Först till FM sedan till Key West därefter tillbaka till FM. Det är ca 50 mil mellan FMB och Key West så ingen sträcka man gör i en handvändning. Med äldre tonårsbarn hade jag kanske valt Clearwater Beach som bas med utflykter till bland annat Tampa , Anna Maria Island samt Orlando. Vädret är fantastiskt och som svensk tycker man nog att 23-24 grader i vattnet är helt OK.
Alternativt flyger ni till Orlando och hem från Miami så kan ni avsluta de sista dagarna i Key West.
Precis! så mycket bättre med olika flygplatser dit å hem så man slipper tomkörning.
Eller varför inte runt Daytona Beach? Nära till KSC,Orlando och bara 3h till Savannah som är väldigt speciellt.
7 aug. 2019 18:24
Anna Maria island är jättefint! Men som sagt, det finns hur många fina ställen och stränder som helst.
Jag skulle nog inte valt Cape Coral om ni vill göra flera heldagsutflykter, det ligger lite off. Men vi också hyrt där och vi gillar det, men som sagt, lite off.
Tänker ni Orlando och parker? I så fall behöver ni en annan planering.
Passa på att ta Key West när/om ni är lite längre ner i FL, det tar några timmar att köra ut dit. Och ska ni till Key West så ska ni absolut till de centrala delarna, det är där allt händer.
Ni kan ju också ta några dagar på östkusten, t ex Daytona och Kennedy Space Center som är jättefint.
Kanske börja runt Miami, sen till Keys, ta sen östkusten upp till Daytona, kör tvärsöver nästan (Kanske Orlando nån natt) och sen västkusten att avsluta med. Eller tvärtom.