Boende London

Av Susa60
3 sep. 2014 20:55
Visningar: 1446
Är det bra läge att bo i Cartwright Gardens?
Åker med tonårsdotter till London för första gången.
Är det lätt att ta sig till sevärdheter?
Vad får vi inte missa?

Hälsningar Susanne
Av Aria
3 sep. 2014 21:46
Är inte från London bodde där ett par månader men fltta sen till en liten mindre stad så jag vet inte om det är ett bra läge men de viktigaste sakerna som ni inte kan missa e ju London eye, Big Ben,Buckingham Palce, Madame Tussauds, Båttur JASON'S CANAL TRIP, Museum of London, London Zoo, Tower of London och ChinaTown. Det dära va lite att göra i London Det faktist lite svårt att ta sig runt i Victoria med alla bussstationerna, (Ett tips: Fråga alltid busschaufförerna om villken buss ni borde ta till olika platser!)
3 sep. 2014 22:03
Hej,

det är helt OK att bo runt Euston Station - men det är väl inte det roligaste området vad gäller restauranger, fik, och sevärdheter. Men ni har ju nära till t-banestationer så det är ju lätt att ta sig runt. Skaffa antingen ett Oyster-card for visitors (beställ online kostar £3) eller köp ett Oystercard på plats (£5 i deposit som man får tillbaka om man returnerar det) som ni laddar och betalar precis som bussar/spårvagnar(tunnelbana i Sverige. T-bana är busenkelt. Åka buss tar längre tid och det är lätt hänt att man kliver på en buss åt fel håll :) haha

Personligen tycker jag inte man måste göra någonting alls i London - man får mycket av att bara gå runt i områden. Covent Garden, Camden, Soho, Knightsbridge, Westminster, Piccadilly, China Town, Oxford street, ja jag skulle kunna nämna fler områden - det är bara välja ett och strosa runt tycker jag.

Harrods är en sevärdhet - de har så mycket fantastiskt där att bara titta på om man inte har råd att köpa. Strosa runt och ta er tid.

Är ni som jag, tycker att det är roligt att åta på speciella eller väl utvalda ställen (billiga eller dyra), så är mitt tips att kolla upp trevliga restauranger och caféer innan ni reser. (Yelp och TripAdvisor funkar för mig) Använd er av en app där ni kan bokmärka dem. Detta för att inte bara ta vad som finns i närheten när ni är hungriga - ni vet man är hungrig och kan inte hitta något bra i sin prisklass eller kategori, så man går och går tills man inte orkar leta längre och tar första bästa, och så kan man ge sig sjutton på att det blev det allra sämsta stället. (Visst kan man ha tur också, men sällan när man är vrålhungrig) Man kan planera sina promenader í området.

Jag brukar bokmärka flera alternativ, så när jag är i området vet jag vad jag skall välja. Det gäller även affärer. Det finns så sjukt många roliga butiker, så vill man verkligen lägga tiden på rätt affär, är det smart att markera dem på en karta innan. Alla roliga affärer ligger inte alltid på rad utan kan kräva en omväg på en bakgata.

Jamie Oliver har en hel drös restauranger i London, med olika teman. Maten är så där men det kan ju vara kul ändå kanske. Jag tror efterrätterna är exceptionella! Jag åt mudcake på JO's Diner och det var så HIMLA GOTT.

Gillar ni japansk mat (fisk, fågel, kött) så är Eat Tokyo vid Trafalgar ett intressant ställe. Be om att få sitta vid disken och se "gammgubbarna" rulla sushi. Det var en upplevelse utöver det vanliga! Deras meny är som en katalog!

Om ni aldrig har testat Bubble tea (boba tea) så finns det åtminstone tre stycken i och runt ChinaTown. Det är kallt eller varmt te med mycket speciella gelekulor i. Mer kul än gott.

Jag har fler tips om ni vill ha.
Av Susa60
3 sep. 2014 22:23
Förslag på prisvärt hotell, lägenhet?
Av Marilcj
4 sep. 2014 09:28
Ligger en tråd sen innan på olika prisvärda hotell om du söker.
Insett att det där med prisvärd varierar väldigt mellan oss alla, själv föredrar vi de mindre enklare före stora kedjorna.
Av Asok
4 sep. 2014 10:46
Bor alltid på Euro Hotel på Cartwright Gardens och trivs jättebra där. Så tyst o lugnt på nätterna så man kan alltid ha ett fönster öppet. Många trevliga pubar och restauranger och nära till allt. Du har Euston, King's Cross och Russell Square t-banestationer på 5 min gångavstånd samt mängder med bussar så ni kan ta er överallt.

Harry Potter-museumet om hon är intresserad av det. Mme Tussauds kanske (köp bilj i förväg till bägge dessa) London Dungeons? Jack the Ripper walking tour, London Music Legends tour kanske?
Av Cattta
5 sep. 2014 18:01
Hej, hoppas att ni får en bra resa. Jag föredrar att ni gör ett besök på naturhistoriska museumet, bl a dinosaurieavdelningen, museum är gratis att gå på. Jag och mina brorsbarn tyckte om Towern, historia och kronjuvelerna, förbokning på nätet behövs. Är vädret fint kan man bara promenera där utmed Themsen. Gillar ni lite skräck, så föredrar jag London dungeros vid Westminister bridge, måste också förbokas för att gå före i kön. Tyvärr kan man få stå en hel dag i kö om man inte förbokat och ändå inte komma in. Nu i somras åkte vi tåg från Stansted, då kunde man i och med att man bokade biljett via deras sida, alltså Stanstedsexpress, få gå två betala för en. Ni måste vara där ca 1-1,5 tim innan de öppnar på morgonen, ni får inte ställa er i den förbokade kön. Ta med voucher som ni skriver ut i samband med betalning på nätet, går också att skriva ut senare. Ni måste också ha med er era tågbiljetter och visa upp. Annars gäller att ni köper förtursbiljetter via deras egna website, viktigt att göra detta enbart från deras sida, det kan strula med tidsbokningen annars via andra företag. Det är alldeles för dyrt att köpa biljetter på plats.
Tyvärr är inte madam tussad värt pengarna, ingen av de jag känner som varit där tycker att det har varit det, en riktig turistfälla, faktiskt.
Chelseas och Arsenals arenor är även värt ett besök på. Är ni väldigt intresserade av fotboll så tar en guidad tur, åker ni Stansteds expresståg ifrån Stansteds flygplats, tror att det är likadant fr Heahrow och Gatwick också så kan ni printa ut gå 2 betala för 1. Har inte varit långa körer där när vi varit där, så det behövs förbokas.

Kommer ni till Stansteds flygpl rekommenderar jag att ni tar tåget, stanstedexpress. Bokar ni på deras website minst 31 dagar i förväg, kostar en tur och returresa 16 pund. Köper ni dem 6 dagar eller senare innan resan kostar de ca 500 kr/st.

Mer intressant att göra i London är Harrods, Oxfordstreet med ett Primark på varje sida, och som de skrev ovan, Convent Garden. Sedan ligger Europa största shoppingcenter, Westfield, utmed den röda centrallinjen. Värt ett besök! Där ligger mga resturanger också. Westfield shoppingcenter ligger också i Stratford utmed samma linjen i zon 3, ngt mindre.

Harry Potter så klart, boka en dag för det! Måste köpas via deras website, ca 30 pund per vuxen och långt i förväg. Men att ta sig dit var inte det lättaste för oss. Vi åkte med London Midland från Euston tågstation, dit var det lätt att hitta, med oyster card allihopa, ett kort/person. Vi köpte dem i luckan därifrån tågen gick, där det var skyltat. Men de som arbetade där visste inte vilket tåg vi skulle med, så vi stämplade in i den perrong där det var uppmärkt "tåg till Harry Potter", det visade sig att vi var på helt fel våning till och med. Vi frågade 3 konduktöer innan vi kom på rätt tåg. Det gick alltså att åka med oyster card med London Midland, knappt 20 minuters resa, kostade ca 11 pund/person över 15år tur och retur med tåget. Alla turer dit går under off peak-pris oavsett tid på dygnet, alltså lägsta dagstaxan på tunnelbanan. Sedan var det byte till "Harry Potterbussen" , ca 30 minuters resa, den bussen var lätt att hitta, 2 pund/person tur och retur. Var där i god tid, minst 45 minuter innan beställd tid, inlösning av voucher måste ske, och tar den tiden.
Men än en gång, värt ett besök....

Tunnelbana; Allra bäst är att ni köper day travelcards, off peak som betyder ej rusningstrafik. De gäller efter 9.30 vardagar och under helgerna vilken tid som helst. Ett sådant kort kostar 8,90 pund och då får ni åka, observera i hela London zon1-6 hur mkt ni vill. Ni får naturligtvis åka buss på travelcarden före 9.30 på vardagarna. Att åka tunnelbana utanför zon 2 är dyrare. Med oystercard blir resorna dyrare, mellan 16-19, är det peak-pris som gäller (rusningstrafikpris), och den tiden åker man alltid tunnelbana när man är i London. Man kommer knappt fram om man åker buss vid den tidpunkten i centrala London. Måste ni mot förmodan ha ett tunnelbanekort som gäller före 9.30 så köper ni ett day travelcard, peak, alltså. Men som sagt va, dyrare. Bor ni i zon 1 i de centrala delarna av stan så är det smidigt att åka buss, 4.60 pund per dag med ett oystercard, barn fr 10 år som vuxen, under hela dagen. Då måste ni ha ett oystercard. Köp alltid korten, oystercarden när ni kommer till London, desposionsavg. 5 pund som man får tillbaka. Köper ni dem hemifrån eller på flygplatsen så får ni aldrig tillbaka desposionsavgiften eller om ni har kvar pengar på korten. Ett kort/person behövs. Tänk på att det blir den dyra dagstaxan om ni åker tunnelbana kl16-19 på vardagarna med ett oystercard. De flesta ggr som vi haft dessa kort isf day travelcard så har det dragits fel belopp på korten, säger man till inom 2 tim får man pengarna tillbaka annars är det kört.
Himla krångligt system, alltså! Barn under 15 åker för ca 4 pund/dag med day travelcard. Åker barn som är 10-15 år och som inte är bosatta i england med ett oystercard så betalar de alltid vuxentaxa. Knäppt!
Day travelcards behövs inte köpas samma dag.

Hotell; Hotellen är sämre och mkt dyrare än i Sverige. Jag rekommenderar att ni söker på booking.com, de är seriösa. Ibland kan man faktiskt hitta ett hotell till bra pris. Själv föredrar jag att bo i Bayswater eller Blomsbury i zon ett. Det du frågade om ligger i Blomsbury. De har bra utvärderingar på booking.com. Kolla bara så att det inte finns bed bugs, vägglöss som är vanligt i London. Vi har bott på bra hotell så som Stylotel vid bayswater, Queen park hotel, och Lanchester hall gate vilka var ngt enklare, samma område. St Giles vid blomsbury/oxfordst, slitet men kanonläge och hyfsat pris, Hilton Euston, detta däremot rekommenderar jag inte. Lurade oss på pengar och var dyrare än de andra. Men som sagt var, håll koll på booking.com
Har bott på bra vandrarhem men också och ett hemskt, där det regnade in så att hela täcket var blött på morgon och där det inte gick att spola på toaletten.

Kommer ni till Stansted, flyg m Ryanair på kvällen eller åker tidigt på morgonen, finns det mkt fina hotell där, ex Radisson Blue, 200 m fr flygpl som erbjuder en gourmefrukost, gym och pool med ångbastu, holiday inn och premier inn 4 min med buss, 3 pund/vuxen enkel tur, fr terminalen. Dessa två hotell kostar ca 500-600 kr/ dubbelrum. Skillnad mot centrala London.

Boka inte hotell i de nordösta el södra delarna av London, man vet aldrig vad som lurar bakom hörnet...

Hoppas att detta är till någon hjälp!
8 sep. 2014 13:57
Citerat från Susa60:
Är det bra läge att bo i Cartwright Gardens?
Åker med tonårsdotter till London för första gången.
Är det lätt att ta sig till sevärdheter?
Vad får vi inte missa?

Hälsningar Susanne
Håller med Nisse - det är helt OK läge vid Euston och Kings Cross men kanske inte det roligaste när det gäller butiker och restauranger. Dock finns en av mina favoritpubar på Kings Cross Station med supergod mat. The Parcelyard. Jag har bloggat om den.

För en förstagångsbesökare i London rekommenderar jag en turistbuss. Visserligen snordyr men man får se allt och vet till nästa dag vad man vill lägga tid på. Mina stora "måsten" är:

Towern (om man är det minsta intresserad av England och/eller historia)

Båttur till Greenwich så man får se olika delar av London och man ser mycket från floden. Greenwich är dessutom mysigt i sig med en massa maritimt, jordens nollmeridian, marknad och butiker.

Harrods - inget är som detta varuhus och missa inte matavdelningen

Westminster. Det ÄR något särskilt att höra Big Ben och där nere finns också Westminster Abbey m.m.

Någon av marknaderna. Camden är nog roligast med en tonåring, Spitalfields kommer därnäst och gillar man mat så är Borough Market ett måste.
Av Amd90
8 sep. 2014 17:51
Citerat från Susa60:
Är det bra läge att bo i Cartwright Gardens?
Åker med tonårsdotter till London för första gången.
Är det lätt att ta sig till sevärdheter?
Vad får vi inte missa?

Hälsningar Susanne
Euston/Kings Cross ligger mellan Camden och centrum - ni lär besöka båda om det är er första gång i London, så läget är bra :) Folk har redan gett bra tips. Om man gillar att gå så är de flesta sevärdheterna inom promenadavstånd från varandra. Undvik tunnelbanan, i alla fall om ni mest åker i centrum! Svettig, deppig, trång och många stationer är onödigt nära varandra - man blir lurad gällande avstånd. Åk buss så får ni bättre grepp om stan, eller promenera (att strosa i London är fantastiskt även om det är planlöst)
Av Myran10
27 sep. 2014 11:01
Jag och min dotter som är 12 var i London i våras. Vi bodde på Morgan hotel i Bloomsbury (precis vid British Museum). Perfekt läge med gångavstånd till Oxford str, covent garden m.m. God Fish & Chips snett över gatan

Håller med någon ovan som skrev att i London räcker det gott att bara vara. Bara att vandra runt och titta på folk är kul! Vi köpte Oyster cards (ta med foto på barn, annars får du endagsbiljetter att hålla koll på ). Vi promenerade mkt men det är skönt att kunna hoppa på buss eller tunnelbana när man behöver vila lite och det är långa avstånd. Några tips:

- British Museum (hade vikingautställning när vi var där)
- Shopping (små butiker/gågator) Carnaby street, Neals yard, Neal streat, Covent garden
- Harrods foodcourt (köp med lunch och ät i en park)
- Fortum and Mason (köp te)
- M&M,s store vid Leicester sq - har hur många färger som helst på M&m,s, säljs i lösvikt
- Promenera Buckingham Palace-Big Ben- London Eye-South Bank-Trafalgar Sq-Pcadilly Circus
- Afternoon tea hos Beas of Bloomsbury (cupcakes)
- Madame Tussauds, Ripleys, London Dungeon
- Hollister, Victorias Secret + Abercrombie & Fitch.... + Primark
- Kings road (shopping, kläder inredning men kanske inte så mkt för tonåringar)
- Towern (har inte varit där på många år, denna gång räckte ej tiden men kan vara kul)
- Charing Cross Rd har många stora bokaffärer, gillar man böcker är detta ett måste
- Gå på Musical
Av Susa60
30 sep. 2014 22:58
Oj vad mycket tips ni har gett oss. Tack!
Jag undrar hur vi lättast tar oss från Gatwick till kings cross?
Vi kommer att bo på cartwright gardens.

Tack Susanne
Av Amd90
30 sep. 2014 23:25
Citerat från Susa60:
Oj vad mycket tips ni har gett oss. Tack!
Jag undrar hur vi lättast tar oss från Gatwick till kings cross?
Vi kommer att bo på cartwright gardens.

Tack Susanne
Exempelvis tåg till antingen Victoria eller London Bridge (Southern Railways/First Capital Connect) och tunnelbana resten av vägen :)
Av Asok
1 okt. 2014 18:00
Vi tog vanligt tåg via London Bridge som går direkt utan byte till King's Cross. Jättesmidigt. Köpte biljetterna på nätet innan tror vi betalade 32 pund t/r för 2. Biljetterna hämtar man ut i automat på Gatwick
7 okt. 2014 10:46
Citerat från Amd90:

Exempelvis tåg till antingen Victoria eller London Bridge (Southern Railways/First Capital Connect) och tunnelbana resten av vägen :)
So Asok säger så behöver man inte byta vid London Bridge. Det går direkttåg Gatwick-Bedford vilka stannar på St Pancras och Kings Cross är tvärs över gatan därifrån.
Av Susa60
25 okt. 2014 13:48
Återigen tack för hjälpen!

Nu har vi börjat få lite grepp om staden och bokat både transport med vanligt tåg från Gatwick. Halva priset mot express tåget. Vi har även bokat musikal.

Nu letar jag efter en mysig (absolut inte exklusiv) restaurang för att äta på den dagen dottern fyller 20 år. Tips på detta? Gärna nära Her Majesty's Theatre.

Vandringen om man gillar skräck, vad är det?
Funderar på att boka Jack the ripper, någon som gjort detta?

Hälsningar Susanne
Av Ales
26 okt. 2014 09:58
Hej Susanne och alla andra!

Vart har ni bokat vanligt tåg? Vad kostar det?

Vi åker i sista vecka i novmber, Hyde Park har sin Christmas Market så vi ser fram emot att börja komma in i Christmas spirit i London:)

Håller även på och tittar på Afternoon Tea, se var det finns bra pris, vi vill gärna ha något finare ställe som inte lämnar hål i fickan..
Några tips, någon?

Sedan undrar jag om det är bättre till att köra British Museum med barnen eller National Galery?

Trevlig resa:)
Av Bergabo
26 okt. 2014 10:30
Avundsjuk på alla som besöker London för första gången; inget är ju avbetat ! allt väntar!

Ser inte följande förslag hittills:

1/Bums anmälan till detta (pga kö), om intresse finnes:
En ceremoni som pågått varje kväll, sedan medeltiden, mer engelskt får man leta efter

http://www.hrp.org.uk/TowerOfLondon/WhatsOn/theceremonyofthekeys

2/Vet ej när Ni besöker London , men Svenska kyrkans lucia är mäktigt:
https://member.swedishchurch.com/

Westminster Cathedral
Friday 12 december 7pm
No children under 7 years

Att uppleva bland det svenskaste som finns, inta prestigefyllda, fullsatta Westminster Cathedral inför uppskattande engelsk allmänhet, svårslagen upplevelse som svensk!

3/Matilda- någon musikal kan ju vara ett måste i London !
www.matildathemusical.com
Jag minns som igår tonåriga tjejer som läst om Matilda hemma i Holland och nu åkt till London enkom för musikalen. Visste inget om Matilda innan, men drömde genast om att medtaga något barnbarn(är själv pensionär) till London för Matilda upplevelsen, avundsjuk om Ni lyckas få in detta !
27 okt. 2014 11:09
Nu letar jag efter en mysig (absolut inte exklusiv) restaurang för att äta på den dagen dottern fyller 20 år. Tips på detta? Gärna nära Her Majesty's Theatre.
Synd att du skrev "inte exklusiv" för den jag hade tänkt föreslå är visserligen inte alls exklusiv i stämning och stil utan bara mysig och fin men den är lite åt det dyra hållet. Londons äldsta indiska restaurang Veeraswamy ligger ett kvarter upp från Piccadilly Circus och därmed nära Her Majesty. Riktigt bra och annorlunda (allt är inte jättestarkt heller om man inte gillar det).

Här ser du vad jag tycker om den (och ni behöver ju inte äta trerätters fast det är kul just där):
http://barabrittiskt.wordpress.com/2014/05/01/veeraswamy/

Snett emot teatern ligger annars en YO! Sushi med rullband där du plockar maten enligt japansk snabbmatsmodell men du behöver verkligen inte kasta i dig maten för det. Tallrikarna är färgkoordinerade för olika prissättning. Detta är definitivt inte någon "mysig" restaurang men däremot är det gott och annorlunda: http://barabrittiskt.wordpress.com/2014/01/21/yo-sushi-london/

Omkring teatrarna finns det ofta "teatermenyer" där man precis hinner äta innan showen börjar så man kan kika runt på dem också men det kan bli trångt om saligheten och det är varierande kvalitet. Her Majesty ligger nära Chinatown också så ett alternativ är att börja kvällen där. Det är väldigt olika kvalitet på restaurangerna och jag är inte helt uppdaterad men att följa kineserna själva snarare än turisterna brukar bli bra (ofta är de bästa restaurangerna de som ser tristast ut från utsidan för de fortsätter istället flera våningar upp). HK Diner på Wardour Street brukar vara pålitligt och du får garanterat annorlunda mat jämfört med hemma.