Boende i New York

Av Masker
13 mars 2011 10:14
Visningar: 763
Planerar resa med 13-åring och 17-åring till New York 3 veckor i juli och har lite beslutsångest när det gäller boende. Vill helst inte lägga alltför mycket pengar på det, bo ganska centralt och inte alltför sunkigt. Några förslag?
Av Peter_o
13 mars 2011 10:50
Om du läst mina inlägg så vet du att jag rekommenderar Seafares på 15:e gatan. Dock är jag osäker på om de har extrasäng så ni kan bo 3. Ta mailkontakt med (Logga in för att se e-postadress).org
Hemsida http://www.sihnyc.org/

Ska ni vara i NY 3 veckor så hinner ni med en busstur till Niagarafallen.

/PeterO
Av Annl
13 mars 2011 11:04
Hej,

Niagarafallen som Peter skriver om bör ni absolut inte missa - det är hur coolt som helst och helst skall ni bo på den kanadensiska sidan. Glöm inte att åka Maid of the mist - en båt som tar dig rätt in i fallet och du har fallen 180 grader runt dig och man blir blöt som katter - regnponchont ill trots. En makalös upplevelse....

Beträffande tre veckor i NYC i juli och din fråga om boende så skulle jag absolut rekommendera att du bokar ett hotell med pool på taket - det kan vara rejält varmt i NYC på sommaren. Vi var där i början av juli förra året och då var det säkert 35 grader. I år kommer vi dit i slutet av juli så en pool på taket blir perfekt.

Du skall absolut bo på Manhattan tycker jag och det finns prisvärt boende att hitta - sök efter hotellrum med ETT rum för alla; då sparar du mycket pengar. I allmänhet finns nämligen två stora dubbelsängar i varje rum så man kan lätt bo i ett rum med två vuxna och två barn. Dock är frukostkostnaden en stor post - så kanske en lägenhet kan vara ett bättre alternativ och särskilt mot bakgrund av att ni skall vara där så länge.

Expedia.se är en bra sajt för att hitta boende och där kan du förfina hotellsökningen genom att klicka i önskemål om pool, wifi m.m.

Ha fantastiska dagar i NYC

ps. gillar ni ostron? Ostronbaren på Grand Central station är helt grym
Av Masker
13 mars 2011 18:19
stort tack för de goda tipsen. Är igång och kollar boenden.
Av Peter_o
14 mars 2011 18:02
Vi åkte en 2-dagars med gotobus.com till Niagarafallen. Med dem kom man inte över till Kanada-sidan, men det var imponerade nog. Båtturen nedanför fallet ingår liksom både dag och kvälls-titt på fallen.

Cony Island för bad har ni väl koll på?

/PeterO
Av Masker
14 mars 2011 23:25
Peter, många bra adresser för att hitta lägenhet att hyra.Tack! Har nu fått kontakt med uthyrare i Chelsea till bra pris, inte underpris för det finns flera med det priset. Nu ska han skicka form att fylla i och vill sen ha ca 300 dollar i förskott som han vill att jag skickar med Money gram transfer. Adressen hittade jag i craigslist. Nu blir jag lite osäker eftersom jag varken vet om han faktiskt har denna lägenhet och speciellt att skicka pengar på det viset. Jag kommer ju inte att ha någon säkerhet då. Vad tror du?

Lena
Av Peter_o
15 mars 2011 00:56
Själv har jag inte hyrt lägenhet, men craigslist har jag sett att flera utnyttjat, så mitt tips är att det är OK.

/PeterO
15 mars 2011 06:10
Hyrde själv genom www.airbnb.com förra sommaren och betalade en del i förskott. Det funkade bra. Hyr man genom erkända siter så bör det inte vara några problem.

Känns ändå bra att ha lite mejlkontakt först kanske o se om man får svar på sina frågor...

Jänkarna kan vara besvärliga med sina betalningssätt på nätet..litar bara på jänkar varkar det som....när jag köpte baseballbiljetter i somras fick jag skriva ut ett formulär där jag försäkrade att jag fick betala med kreditkort, skicka passkopia o kreditkortskopia innan jag kunde betala med kortet puuuhhh...
Av Masker
15 mars 2011 12:28
Niagarafallen ser fantastiskt ut så det måste bokas! Vad tror ni som gjort resan - räcker två dagar eller är det bättre med tre om man åker till Kanadasidan som föreslagits?
Av Peter_o
15 mars 2011 12:49
Visst blir det mycket buss för den korta tiden man är där med 2-dagarsresan. Man hinner heller inte se mycket mer än fallen.
Man kommer fram på eftermiddagen och får bl a gå en snittslad bana ganska nära fallen.
Efter det inkvartering på hotell och middag en bit från fallen. Därefter tillbaka för att titta på fallen på kvällen.
Nästa morgon är båtteren nedanför fallet och därefter hemresa.
Man bussas alltså fram och tillbaka och den här turen ger inte utrymme till egna initiativ.
Det är guid med på hela resan. Tilläggas kan att det här bussbolaget främst vänder sig till asiatiska resenärer, och det var något som förhöjde resans trivselvärde.

Hela resan torde vara billigare än hotellkostnaden på Manhattan för den natt man är borta (om man nu kan undvika att ha bokat hotellrum då man är borta).

Det finns fler bussbolag som gör liknande resor t ex tours4fun

/PeterO
Av Annl
20 mars 2011 14:45
Hej,

Jag har bara varit på den kanadensiska sidan och vi körde själva med hyrbil så jag vet inte något om bussturer.

I vart fall var det inte några som helst problem att komma in i Kanada -vi rullade in två bilar (en med oss från Sverige och en bil med våra amerikanska vänner) och vi kom snabbare igenom kontrollen. Kanadensarna är oerhört vänliga och trevliga och har järnkoll på Sverige (inget där att blanda ihop Sverige och Schweiz) och det beror förstås på våra hockey-killar.

Fallen är hur fräcka som helst som sagt och det kanadensiska fallet är större och mera magnifikt än det amerikanska fallet men det är säkert kul att komma till de amerikanska fallen också.

Maid of the mist (dvs.båten) är i alla fall helt grym!

Vad ni än väljer är jag övertygad om att ni kommer att få spektakulära naturupplevelser!
Av Masker
22 mars 2011 10:53
Hej!
Har inte bokat boendet ännu men är på god väg tack vare Peters tips. Har bokat Niagarafallen! Kollar och ska boka Frihetsgudinnan också. Skulle aldrig varit ute i så här god tid om inte ni puffat på mig. Men ser att det behövs för mycket är redan uppbokat! Tack, tack, tack!

Lena
Av Peter_o
22 mars 2011 12:49
Det är ju ganska enkelt att hitta bokningssajten för Frihetsgudinnan, men här är adressen:
http://www.statuecruises.com/

Som sagt, det är ingen nackdel att vara ute i tid för vill ni upp i själva statyn så är juni utsåld, men ni ska ju dit i juli och då finns ännu tider kvar. Ta en tidig tid för på eftermiddagen blir köerna till båten så långa att det är svårt att passa tiden. Det är ju ute vid statyn man ska vara vid bokad tid.

/PeterO
Av Masker
22 mars 2011 17:18
Med hjälp av Peters och Annls förslag är nu hela paketet bokat - läste Annls förslag om boende på annan tråd och har bokat rum till bra pris på Hotel Latham. På nätet gick det bara att boka för 2 men jag ringde och får en extrasäng gratis. Bokningarna av Frihetsgudinnan och Niagarafallen gör dessutom att mina tonåringar får kliva upp riktigt tidigt ett par dagar. Det skadar aldrig. Ha ha ha. Sedan har vi dessutom massor av tid att bara vara och utforska själva också. Så har vi lyckats pricka in 4th of July när det kanske händer något extra. Jag känner mig otroligt peppad nu.

Tack igen! Lena
Av Peter_o
22 mars 2011 18:11
Ja, googla lite på fyrverkeriet 4:e juli så ni inte missar det.
/PeterO
Av Annl
3 apr. 2011 23:19
Hallå,

4 juli på Manhattan är helt grymt -vi var där då förra sommaren och det går inte att beskriva -de sköt av 40 000 fyrverkeripjäser !!! över Hudson River. Ett bra tips är att vara ute extremt god tid - allt för att få bra plats antingen på restaurangen eller för att kolla ut över Hudson River.... Vi var rätt jetlaggade (hade jobbat järnet ocg sen satt oss direkt på flyget och så var det hettvarmt på Manhattan) men vi hamnade ändå bra -alla folk till trots.

Ha det gott over there!