Boende Hawaii Oahu Kailua/Windward coast

Av Malinga
29 mars 2014 10:51
Visningar: 852
Hej,
Vi har bokat en resa till Hawaii över nästa jul och nyår. Kommer besöka tre öar och letar just nu boende på Oahu. Någon som har tips om trevlig och prisvärd (ca 1300 kr/natt) lägenhet/eget boende med självhushåll kring Kailua eller utmed Windward coast. Vi har med oss två barn, 9 år och 4 år och planerar att stanna fem nätter. (Vi har bokat boende på Waikiki första nätterna vid ankomst). Tar tacksamt emot alla tips!
Vänligen
Malin
Av Hawaii
29 mars 2014 15:24
Kolla via Google: "Vacation rental Kailua Oahu". Du kommer att hitta MASSOR med alternativ. Det allra första på "listan" är airbnb.com och jag drog just upp det. Inga problem att hitta något i ditt prisläge. Vilka andra öar skall ni till?
Av Malinga
29 mars 2014 18:46
Tusen tack för tipset! Vi har kikat lite på airbnb och homeaway men ännu intte riktigt hittat det vi söker. Därefter åker vi vidare till Big Island ca en vecka (över just jul och nyår). Resan avslutas med en vecka på Kauai. Hur låter det :-)? Hur firar man nyår på bästa sätt på Hawaii/Big Island? Har du fler boendetips på de andra öarna? Just med barn tänker jag. Vi har inte riktigt hunnit läsa på så mycket om de andra öarna än.
Vänligen Malin
Av Hawaii
29 mars 2014 19:20
Den planen tycker jag hörs utmärkt. Var på Big Island har du tänkt dig? Och det finns så enormt mycket att välja på när det gäller vacation rentals i Hawaii att det bästa tipset är det som jag gav ovan: kolla via Google. Har du frågor på speciella platser/områden så hjälper jag dig gärna, och även om jag har allmän kännedom om alla öarna så känner jag ju bäst till Big Island eftersom jag bor här. Nyårsafton i Hawaii firas av många med en ENORM massa fyrverkerier överallt, på gator, utanför husen, på stranden etc. Av den anledningen bör man undvika att köra någonstans den kvällen för många gator och vägar har enormtl begränsad sikt p.g.a. av all röken från privata fyrverkerier. Bästa är att "råka" vara någonstans i närheten av ett officiellt fyrverkeri. T..ex. centrala Hilo and centrala Kailua-Kona. De stora hotellen på Kona sidan har säkert också sina egna fyrverkerier.
Av Malinga
12 apr. 2014 17:50
Tack för dina tips! Nu har vi hittat ett trevligt boende i Kailua :-). Nu blir det till att läsa på och hitta boende på Kauai och Big Island. Roligt och spännande! Nyår lär högst troligt firas i närheten av Kailua-Kona där vi kommer att sammanstråla med mina föräldrar. Vilka saker/sevärdheter/aktiviteter tycker du inte man bör/ska missa på Big Island? Gärna sådana som även passar barn. Sedan om du har några golfbanor att rekommendera till mina föräldrar? Vänligen Malin
Av Hawaii
12 apr. 2014 18:03
Kailua på Oahu blir säkert fint! Och här är lite tips om Big Island, som jag lagt upp tidigare här.

Hawai’i (“The Big Island”): nästan dubbelt så stor som alla de andra öarna lagt ihopa. Lite större än Skåne, men som en trekant! C:a 160.000 innevånare. Man flyger antingen till Hilo, på östsidan, eller till Kona på västsidan. Det tar ung. 2 timmar att köra bil däremellan.
Stor skillnad mellan vädret: Hilo får drygt 3.000 mm/regn per år medan Kona får c:a 200 mm/regn per år. Anledningen är att regnmolnen typiskt kommer in från nordost, och det finns två enorma vulkaner mitt på ön, Mauna Kea och Mauna Loa, båda c:a 4.200 meter höga, och de sätter oftast “stopp” för regnmolnen. Så Kona kusten är soligare och det är där de flesta hotellen ligger. Men tack vare klimatet så har Hilo sidan har en fantastisk vegetation, och även om det ju kan regna hela dagen då och då (precis som på andra platser) så kommer regnet för det mesta på natten. Sevärdheter:
Hawai’i Volcanoes National Park, en dryg halvtimme med bil från Hilo. En mycket intressant plats, och man kan definitivt tillbringa en hel dag här.
Kalapana, c:a 45-50 minuter söder om Hilo. Här kan man i dagens läge se det aktiva lavaflödet, även om det är från ett avstånd av drygt en kilometer. Man kan se när lavan rinner ut i havet med ett enormt ångmoln som följd!
Hawai’i Tropical Botanical Garden, en knapp svensk mil norr om Hilo, precis vid Onomea Bay och vid “Scenic Route”. Enbart den lilla vägen hit är en nupplevelse!
Mauna Kea, man kan ta guidade turer upp till toppen av berget, 4200 m.ö.h. Arnott’s t.ex. Det finns ett dussin observatorier där uppe. Hyrbilsföretagen tillåter inte att man kör dit upp. Brant grusväg den sista biten.
Pu’uhonua o Honaunau (“City of Refuge”), ett par svenska mil söder om Kailua-Kona. En mycket unik, historisk och vacker nationalpark, precis vid havet. Ofta ser man sköldpaddor i vattnet.
Farmers’ Market på Mamo Street i centrala Hilo. Varje onsdag och lördag morgon. Den bästa marknaden i hela delstaten Hawai’i!

Vet själv inget om golf men hittade snabbt denna sidan på nätet:

http://www.gohawaii.com/big-island/experiences/golf
Av Malinga
12 apr. 2014 18:19
Tack för alla tips och snabb återkoppling!
Av Angeklo
25 juni 2015 22:15
Hej,
Jag letar efter ett bra boende i kailua och ville höra om ni vart nöjda med ert och ville tipsa? 😊